Bilister anade inget i mörkret - störtade ner i djupet från raserade Almöbron
Almöbron var världens längsta bågbro när den byggdes 1960. Den stod kvar i 20 år.
En kall vinternatt 1980 blev bron påseglad och rasade. Under flera timmar dolde mörkret vad som hänt.
Fotografen PeO Nilsson var en av de första att se katastrofen som gryningen avslöjade.
Ett par timmar efter midnatt den 18 januari 1980 väcks PeO Nilsson, fotograf på tidningen Bohusläningen, av en upphetsad lokalredaktör. Han har något oerhört att berätta: de säger att Tjörnbron har rasat!
PeO Nilsson tror först inte att det är sant och går och lägger sig igen. Först efter andra samtalet sätter han sig i bilen och åker iväg. Det tar cirka en halvtimme innan han är framme. Han passerar den första och mindre av de två broarna. Dimman ligger tät, annars är allt som vanligt. Han fortsätter mot den stora bron, Almöbron.
Nu, 21 år senare, står han på Tjörnsidan och berättar för oss om den där natten. Han pekar över vattnet. – När jag kom ut från tunneln där borta på andra sidan var dimman mjölktjock. Sen såg jag ett rött ljus. Det var en ensam polisman med en lampa. Han stannade mig och jag frågade vad som hänt. Det visste han inte, bara att det var något fel på bron.
Artikeln fortsätter...
MVH
Hans