Det mystiska "sjöfolket"

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Det mystiska "sjöfolket"

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2007, 01:49

Vilka var sjöfolket som besegrade egypterna och förpassade dem tillbaka till Nilen, i höjden av dess glansperiod? Vad jag läst så var de flera olika folkslag, och inte bara en invaderare.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 17 januari 2007, 21:50

Ja de brukar väl omnämnas sjöfolken, i plural.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 januari 2007, 05:58

Delade tråden: "Vattenfolk" från Norden

Sjöfolken angrep Egypten under den 20 dynastin, främst under 1200- och 1100-talen f.Kr. En av de som fick mest med dem att göra var Ramses III, från hans tid finns även avbildningar av det hela. De benämns där Peleset, Tjeker, Shekelesh, Denyen och Weshesh. Beteckningen "sjöfolk" är delvis missvisande, då de även angrep från landsidan. Det var hur som helst frågan om något betydligt större än plundringståg, här får man närmast intryck av en vandringstid.
It should be stressed that the invasions were not merely military operations, but involved the movements of large populations, by land and sea, seeking new lands to settle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Peoples

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 19 januari 2007, 11:26

Kn det ha rört sig om pre-doriska greker som seglade söderut efter att ha blivit erövrade/fördrivna av Dorerna?

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 september 2006, 02:15
Ort: Stor Litwa
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 22 januari 2007, 23:45

Jag kan bara gissa de var fenicier…de ofta kallades sjöfolket

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 23 januari 2007, 09:11

Jag tror att ´sjöfolket` var ett kollektivt namn Egyptierna använde på flera sjöfarande folk som var på vandring.

Sjöfolken ska, enligt samtida Egyptiska källorna, ha störtat det hettitiska riket.

Under perioden 1200-1000 F.kr, så störtades och erövrades många civilisationer.
Egypten gick på nedgång, Babylonien blev erövrat av Assyrien, och blev inte fritt igen förrän 450 år senare.
Det Mykenska grekland ska ha, enligt den klassiska teorin, förstörts av Dorerna. En mer sentida teori påstår att Mykenarna förstörde varandra i flera våldsamma krig. Minoerna ska antingen ha blivit söndersparkade av Mykernarna 1450 F.kr, eller ha förstörts av folkvandringarna i 1200-1000 F.kr.

Således gick Bronsåldern mot sitt slut ugnefär 1100 F.kr, och övergått till Järnåldern.

Barbarfolken råkade ha utvecklat förbättrade och nya vapen (bl. a sadlar, starkare hästar, järn, nya rustningar, mm) och lyckats störta flera av den tidens civilisationer. Assyrierna var flerxibla nog att inkorperera de nya vapnen, och lyckades bygga upp en stark men väldigt blodig regim.

jag har läst och hört att sjöfolken bland annat ska ha kommit från Sicilien, Lybien, Kanaan, och några andra ställen.

Flera Fornegyptiska källor hävdade att sjöfolken hade med sig kvinnor och barn, så sjöfolken var folk som sökte efter nya länder att bo, och inte bara blodtörstiga barbarer på jakt efter plundring.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 23 januari 2007, 12:11

"Peleset" ska enligt någon historiker syfta på Filistéerna. Dvs det gamla folk som levde vid den sydvästra kustremsan i dagens Israel/Gazaremsan.

En annan teori jag hört är att "Shekelesh" syftar på Sicilierna, eller på den sicilianska urbefolkningen "Sikulerna". Finns även en teori att även den här tidens Sardinska nuraghe-civilisation (den sardinska urbefolkningen vet vi idag inte mycket om) skulle vara med bland sjöfolken En folkgrupp som nämns som ett sjöfolk i Egyptiska källor är "Sharda", men någon koppling mellan Sharda och Sardinien har inte bevisats.

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 september 2006, 02:15
Ort: Stor Litwa
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 24 januari 2007, 01:51

jag kan tänker oxå att de kunde kom från Cypern
1.näramast till Egypeten
2.hade gammala civilisation
3 ofta var överbefolkat

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 20 februari 2007, 13:15

Jeg spekulerer på, om ikke havfolkene er efterkommere af de folk, der blev ramt af en naturkatastrofe, da vulkan-øen Santorini/Thera eksploderede i 1628 f. Kr., hvilket blev indledningen til det 18. dynasti i Ægypten.

Den velkendte historie om jødernes flugt ud af Ægypten havde ifølge visse teorier sin årsag i vulkan-eksplosionen.

Andre folk, især det kretensiske/minoerne, måtte også rejse til andre lande, men vi kender ikke mange historier om det. Rejste de sig? Altså The Empire Strikes Back-teorien. De kom alle steder fra.

Der gik i så fald o. 300 år før de slog tilbage mod "jøder og ægyptere". Er det for lang tid? Havde folk i bronzealderen glemt deres rødder, deres herkomst, i løbet af 300 år?

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 12 mars 2007, 09:56

von Adler skrev:Kn det ha rört sig om pre-doriska greker som seglade söderut efter att ha blivit erövrade/fördrivna av Dorerna?
Jag tror inte på teorin om den Doriska Invasionen, och allt fler historiker tvivlar på den.
Jag tror att dom Mykensk-grekiska staterna gick in i flera massiva krig med varandra, som tömde varandra på resurser och således avslutade Greklands bronsålder för att få en ganska otrevlig start i Järnåldern.

En del Mykenska greker kan ju förstås ha flytt i enorma folkförflyttningar.

Ungefär år 1180 F. kr, så var det väl vid slaget vid Djahi där Egyptierna slog tillbaka massor av sjöfolkets krigare? Enligt källorna så dog det väl över 20 000 av sjöfolkets soldater? (Fast siffrorna på arméer och förluster avr ofta hemskt överdrivna, jag vet).

Var det Farao Merneptah eller Ramses III som ledde den Egyptiska armén?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 13 mars 2007, 13:54

Det vore väl egendomligt om INTE Grekland blivit invaderat om mykenarna bankat sönder varandra i inbördeskrig.
Dessutom låg väl både dorer och sjöfolk under press från Urnfelt-kulturens folk ?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mars 2007, 20:53

spett skrev:Det vore väl egendomligt om INTE Grekland blivit invaderat om mykenarna bankat sönder varandra i inbördeskrig.
Dessutom låg väl både dorer och sjöfolk under press från Urnfelt-kulturens folk ?
Urnfeltskulturen är en kulturspridning, inte ett folk.

Dorernas invasion är numera någonting som betvivlas, eftersom det finns helt enkelt inga arkeologiska lämningar efter en sådan. Även om det finns en förändring i boendemönster, gravsättning och keramik efter Mykenes undergång, så präglas denna förändring samtidigt av en stark kontinuitet. Det är inte nya ting som dyker upp, bara en förändring av redan existerande strömningar.

Det som man kan konstatera är väl istället att befolkningen på det grekiska fastlandet blir rörligare. De flyttar runt, boplatserna är kortvariga. Det sker dock ingen betydande befolkningsförändring vad gäller inflyttning eller utvandring. Även om faktiskt finns det som tyder på en jonisk migration från Athens område österut till Mindre Asien. Tidigare hade även mykenare utvandrat till Cypern (en tydlig mykensk närvaro kan konstateras från 1100-talet har jag för mig).

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 14 mars 2007, 00:49

Så det finns inga fyndplatser analoga med de som Foederati efterlämnade i Romarriket ?
Förresten övergav mykenarna bosättningen i Apulien.

Så skulle Urnfelt-kulturen ha spridit sig så utan folkomflyttningar och härtåg ?
Den pacifistiska revisionismen väjer inte för några påståenden.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 mars 2007, 08:37

spett skrev:Så det finns inga fyndplatser analoga med de som Foederati efterlämnade i Romarriket ?
Förresten övergav mykenarna bosättningen i Apulien.

Så skulle Urnfelt-kulturen ha spridit sig så utan folkomflyttningar och härtåg ?
Den pacifistiska revisionismen väjer inte för några påståenden.
Du får nog utveckla vad det är du menar.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 14 mars 2007, 12:41

Om jag försöker så här då.
Dorerna hade ett annat språk än Akajerna och verkar ha haft en häftig motvilja mot skriftspråk, åtminstone Linear B.

Bland sjöfolken brukar också inräknas Sardiner och Etrusker. De senare heter på egyptiska Trs W.

Skriv svar