"Vattenfolk" från Norden

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

"Vattenfolk" från Norden

Inlägg av Odinkarr » 19 januari 2007, 02:15

[ Avdelad från tråden Det mystiska "sjöfolket" /Hexmaster ]

Jeg er ny her på listen så ifald jeg gentager tidligere indlæg må i hurtig sige til.

Netop dette emne omkring hvem ”Vandfolket” var har jeg brugt lidt kræfter på.

Mit og mange andres bud er at betegnelsen ”Vandfolket” dækker over flere sejlende folk. Et af disse, “Danu/Denen/Denyen” fra egyptiske indskrifter, mener jeg er de oprindelige Vandfolk fra Norden, som vi kender til fra alle vore skibshelleristninger fra Bornholm, nord-Sjælland, Bohuslen, op til bunden af Oslo-fjorden og mod øst til Upsal.

Jeg mener at der sker en udvandring fra det oprindelige Danmark, der af andre folkeslag i Bronzealderen betegner alt nord for Ejder-strømmen (Ægir’s Dør), og hvis kerne landskaber jeg mener er omkring ”Tanum” i Bohuslen og i Bærum.

Udvandringen fra det oprindelige Danmark eller rettere ”Tanum” (Tanheim – hjemmet ved vandet) sker ved afslutningen af Ældre Bronzealder (periode III) i tidsrummet 1300-1100 f.Kr.

Jeg behandler det i mit afsnit ”Daner - Danir - Vandfolket” :

http://verasir.dk/show.php?file=chap5-10.html#toc12

Afsnittet og argumentationen er lang, men jeg tror den holder vand.

Kendetegnende for det oprindelige ”Tani” (Daner)-folk er at deres Hedenske Høje er Tyr, visuelt gengivet som tyrekalven/guldkalven.

Jeg er først nu blevet færdig med dette omskrevne afsnit, og mine øjne ser hovedsageligt med viden fra Danmark, Norge og Bohuslen. Jeg er sikker på at der må findes mange vidnesbyrd lokalt, som jeg ikke har fanget.

Skulle nogen have tid og lyst til at læse det skrevne modtager jeg gerne kritik og nye oplysninger.

Mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 januari 2007, 05:57

Odinkarr skrev:Et af disse, “Danu/Denen/Denyen” fra egyptiske indskrifter, mener jeg er de oprindelige Vandfolk fra Norden
Varandes genuin bohuslänning borde jag här svälla av stolthet över att mina förfäder gjort väsen av sig ända bort i Egypten, men det vill sig inte riktigt. Ska ta en titt på argumentationen.

Detta svar på frågan (vilka "vattenfolken" som ansatte egypterna var) skiljer sig såpass från ett traditionellt svar att det nog hör hemma i en egen tråd.

Skriv svar