Latin

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Jauchzet
Medlem

Latin

Inlägg av Jauchzet » 1 september 2006, 16:48

När kom de senaste orden på latin? Jag antar ju att det t.ex. inte finns ett ord på latin för cd-spelare, eller har jag fel? :?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 september 2006, 19:18

När kom de senaste orden på latin? Jag antar ju att det t.ex. inte finns ett ord på latin för cd-spelare, eller har jag fel?
Latin är visserligen ett utdött språk sedan ungefär 800-talet. Trots detta så bildas fortfarande nya latinska ord i Vatikanen. Som exempel kan nämnas att CD-skiva är discus compactus på latin.

Jauchzet
Medlem

Inlägg av Jauchzet » 1 september 2006, 19:23

Discus compactus är ju ett ord jag känner igen nu märker jag (om det inte är compact disc jag tänker på).
Hur kommer det sig att de fortfarande bildar nya ord i Vatikanen?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 september 2006, 19:50

Hur kommer det sig att de fortfarande bildar nya ord i Vatikanen?
En orsak är att latin är det officiella språket för den romersk-katolska kyrkans huvudsäte Vatikanstaten.

Jauchzet
Medlem

Inlägg av Jauchzet » 1 september 2006, 19:53

Jo, så långt är jag med, men behöver de verkligen ordet CD-skiva i kyrkliga kretsar? :wink:

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 1 september 2006, 19:58

Varför ett latinskt ord för CD-skiva? Katolska kyrkan fortsatte att skapa nya latinska ord redan under europeisk medeltid när ingen hade latin som modersmål. Varför skulle inte nya ord myntas nuförtiden?

Jauchzet
Medlem

Inlägg av Jauchzet » 1 september 2006, 20:05

den pinkande elefanten skrev:Varför ett latinskt ord för CD-skiva? Katolska kyrkan fortsatte att skapa nya latinska ord redan under europeisk medeltid när ingen hade latin som modersmål. Varför skulle inte nya ord myntas nuförtiden?
Jag tycker bara att det verkar lite knasigt, men iof bildas det ju nya ord hela tiden i alla språk. Det är väl bra på ett sätt att man kommer på nya ord på Latin i och med att det är ett sånt fint språk och det vore tråkigt om det i dagens samhälle skulle vara svårt att använda sig av det därför att man tvingas utelämna ord som inte existerar i språket.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 september 2006, 22:02

Tycker latin är rätt svårt att använda sig av även utan ord för CD-skiva. :) Men om det inte hade haft denna officiella status idag? Ja, latin upphörde ju inte att utvecklas efter det romerska riket precis; skillnader mellan olika tiders latin kan ställa till det rejält när man inte har sådär fullständig koll på läget. :|

Sen vet jag inte om latin räknas som ett levande språk? Nybildningar enl. ovan utförs väl snarare via kommitté än den "naturliga vägen" (fast aj vad illa det lät då).

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 september 2006, 23:04

Jauchzet skrev:Jo, så långt är jag med, men behöver de verkligen ordet CD-skiva i kyrkliga kretsar? :wink:
Hm, även om vi bortser från att det finns en herrans massa kyrklig musik på just CD (inkl påven som sjunger liturgisk musik i Peterskyrkan) tror du väl inte att kardinalerna i Vatikanen bara diskuterar teologi när de ställer sig i Vatikanens egen bar och tar sig en drink efter en hård arbetsdag ... :wink:

Jauchzet
Medlem

Inlägg av Jauchzet » 2 september 2006, 12:02

Lindir skrev:
Jauchzet skrev:Jo, så långt är jag med, men behöver de verkligen ordet CD-skiva i kyrkliga kretsar? :wink:
Hm, även om vi bortser från att det finns en herrans massa kyrklig musik på just CD (inkl påven som sjunger liturgisk musik i Peterskyrkan) tror du väl inte att kardinalerna i Vatikanen bara diskuterar teologi när de ställer sig i Vatikanens egen bar och tar sig en drink efter en hård arbetsdag ... :wink:
Haha, näää, det har du rätt i.... :P

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 2 september 2006, 12:06

Lindir skrev: kardinalerna i Vatikanen bara diskuterar teologi när de ställer sig i Vatikanens egen bar och tar sig en drink efter en hård arbetsdag ... :wink:
:lol:

men kanske vanligare med italienska än latin i ett sådant sammanhang

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 september 2006, 12:30

sabo skrev:men kanske vanligare med italienska än latin i ett sådant sammanhang
Eller varför inte tyska, påvens eget språk? Men kanske det är så att italienska har blivit någon sorts lingua franca för vatikanarna. Någon som vet?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 september 2006, 16:09

sabo skrev:
Lindir skrev: kardinalerna i Vatikanen bara diskuterar teologi när de ställer sig i Vatikanens egen bar och tar sig en drink efter en hård arbetsdag ... :wink:
men kanske vanligare med italienska än latin i ett sådant sammanhang
Det är säkerligen betydligt vanligare med italienska, bl a eftersom katolska präster i allmänhet avslutar sin utbildning med (minst) ett år i Rom, men eftersom alla förväntas lära sig latin (långt innan de kommer till Rom) finns det definitivt katolska prelater från t ex Vietnam, Kenya, Indien och andra "avkrokar" som är mer bekväma på latin än på italienska, och varför skulle de då välja italienska i stället, om ingen italienare är inblandad i samtalet?

Men jag kan ju höra med en god vän som jobbat på Vatikanbiblioteket vilka språk hon hörde i baren ... :wink:

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 september 2006, 16:25

Sen vet jag inte om latin räknas som ett levande språk? Nybildningar enl. ovan utförs väl snarare via kommitté än den "naturliga vägen" (fast aj vad illa det lät då).
Latin är visserligen ett utdött språk sedan ungefär 800-talet. Trots detta så bildas fortfarande nya latinska ord i Vatikanen.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 3 september 2006, 10:14

Bara som en kommentar till detta:
Latinet under medeltiden var tydligen mycket lättare att både lära sig och använda sig av i både tal och skrift, än det latinet (det "ursprungliga" från antiken) som sedan återupplivades under renässansen, när man önskade sopa bort spåren efter den mörka medeltiden. I medeltidslatinet skapade man hela tiden nya ord och språket var så att säga verkligen levande.

Skriv svar