Senast sedda historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Senast sedda historiska film

Inlägg av Schwalbe » 21 augusti 2006, 18:14

Det senaste jag har sett är nog BoB boxen.
Jag tänkte att man även kunde skriva en rad om vad man tyckte om filmen/filmerna. :)

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 21 augusti 2006, 20:29

Såg Band of Brothers innan den nådde Sverige. En av mina absoluta favoriter. Senaste film jag såg var Master and Commander, the far side of the world med Russel Crowe. Helt ok film, om man gillar sjöslag och engelsk patriotism, och det gör man väl? :)
This ship is our home, this ship is England

En lustig detalj är dock att engelsmännen är underdogs i filmen, i verkligenheten var det ju Rule Britannia, och inte fransmännen som härskade på haven.

Saknade dock linjeskeppen...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 augusti 2006, 21:00

Fast i boken så är motståndaren en amerikansk fregatt och inte en fransos. De amerikanska fregatterna utklassade nästan fullständigt sina brittiska motsvarigheter tack vare en mycket kraftfullare beväpning.

Senast sedda historiska film är "Kingdom of Heaven, Directors cut"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 augusti 2006, 21:19

Tuntematon sotilas från 1985 har varit på repertoaren.
:)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 augusti 2006, 21:42

Das Boot, directors cut eller Pirates of the Caribien - dead man's chest.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 augusti 2006, 21:59

"Framom främsta linjen" i går kväll faktiskt. Tidigare i veckan har jag tittat på "Saints and soldiers" och episod 3-4 av BoB. I morrn tänkte jag klämma en nyinköpt DVD med det enkla namnet "Waffen SS".

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 augusti 2006, 10:55

"We were soldiers" - om det nu ska kallas historisk film. Satt hela tiden och väntade på det mest kritiska momentet i hela det verkliga Ia Drang Valley-dramat - det hårt pressade återtåget mot LZ Albany med tillhörande B-52-räder - och så kommer det aldrig! Istället gör amrikanerna bajonettanfall och övervinner alla nordvietnamesiska förband inom skotthåll. Mäh. :|

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 23 augusti 2006, 00:53

Beowulf och Grendel och Finska Vinterkriget såg jag igår. Mycket bra båda två faktiskt. Blev mycket positivt överraskad av Beowulf eftersom jag hade otroligt låga förväntningar, måste nog till och med ta och läsa om legenden, det var några år sen nu.

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 23 augusti 2006, 21:08

Barry Lyndon. Lite seg men annars mycket bra.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 2 september 2006, 19:13

Jag satt för några dagar sedan nere på ett hotellrum i Polen och bläddrade bland TV-kanalerna då det plötsligt dök upp någonting som verkade utspela sig i mitten av 1600-talet. Jag började efter en stund misstänka att "busarna" nog var svenskar eller med svenskarna allierade, fast det var lite svårt att få klarhet i saken då mina kunskaper i polska är mycket begränsade. Plötsligt dök det dock upp några knektar som faktiskt verkade prata svenska, så jag började ana Karl X Gustav i mossen. Och mycket riktigt, i en scen stod två knektar och tittade ut från en mur då den ene plötsligt pekade bort i fjärran och helt tydligt sade ungefär: "- Du! Dom gör någonting där borta."

Jag blev aldrig riktigt klar över vilken film eller serie det rörde sig om, men att döma av kvaliteten bör det ha varit en 70-talsproduktion. Jag gissar att det var en snutt av "Potop" från 1974 som jag råkade snubbla över.

Upplevelsen var nästan surrealistisk, jag hade i det läget inte hört ett ord svenska på flera dagar.

Jauchzet
Medlem

Inlägg av Jauchzet » 3 september 2006, 00:48

Jeanne d´Arc

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 3 september 2006, 10:21

Luther tror jag det var. Jag har inte sett någon film på länge... :|

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 september 2006, 12:28

Såg Master and Commander igår, gillar verkligen filmen, speciellt effekterna och fotot. Lite trist att man inte följde boken, USA kunde behövt en knäppt på näsan efter filmer som "Patrioten".

Generellt kan man ju säga att även de franska fartygen seglade bättre men britterna hade övertaget tackvare framåtanda, tradition och bra utbildning. Såg nån artikel för en tid sedan att franskt skeppsbyggeri var överlägset det brittiska, även om jag har lite svårt att köpa att det var lika stora skillnader som författaren ville påvisa.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 september 2006, 14:07

Utbildningen gjorde mycket, de brittiska kanonserviserna var överlägsna i strid.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 3 september 2006, 20:19

Walk the Line

Den handlar om Johnny Cash under de tidiga åren. Såg filmen på bio i våras och gillade den skarpt. Insåg nu att det nog berodde en del på att man är Johnny Cash-nörd för filmen har sina sega partier när man ser den igen. Men den är ett fint porträtt av Johnny Cash... Dessutom bidrog nog filmreleasen mycket till att Johnny Cashs självbiografi kom på svenska - och den är minst sagt läsvärd (förhoppningsvis även för de som inte är Cash-frälsta).

Skriv svar