Jag tänkte att man även kunde skriva en rad om vad man tyckte om filmen/filmerna.
Senast sedda historiska film
Senast sedda historiska film
Det senaste jag har sett är nog BoB boxen.
Jag tänkte att man även kunde skriva en rad om vad man tyckte om filmen/filmerna.
- Hohenzollern
- Medlem
Såg Band of Brothers innan den nådde Sverige. En av mina absoluta favoriter. Senaste film jag såg var Master and Commander, the far side of the world med Russel Crowe. Helt ok film, om man gillar sjöslag och engelsk patriotism, och det gör man väl?
This ship is our home, this ship is England
En lustig detalj är dock att engelsmännen är underdogs i filmen, i verkligenheten var det ju Rule Britannia, och inte fransmännen som härskade på haven.
Saknade dock linjeskeppen...
This ship is our home, this ship is England
En lustig detalj är dock att engelsmännen är underdogs i filmen, i verkligenheten var det ju Rule Britannia, och inte fransmännen som härskade på haven.
Saknade dock linjeskeppen...
- Kapten_Gars
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
"We were soldiers" - om det nu ska kallas historisk film. Satt hela tiden och väntade på det mest kritiska momentet i hela det verkliga Ia Drang Valley-dramat - det hårt pressade återtåget mot LZ Albany med tillhörande B-52-räder - och så kommer det aldrig! Istället gör amrikanerna bajonettanfall och övervinner alla nordvietnamesiska förband inom skotthåll. Mäh. 
-
Herr Nilsson
- Medlem
Jag satt för några dagar sedan nere på ett hotellrum i Polen och bläddrade bland TV-kanalerna då det plötsligt dök upp någonting som verkade utspela sig i mitten av 1600-talet. Jag började efter en stund misstänka att "busarna" nog var svenskar eller med svenskarna allierade, fast det var lite svårt att få klarhet i saken då mina kunskaper i polska är mycket begränsade. Plötsligt dök det dock upp några knektar som faktiskt verkade prata svenska, så jag började ana Karl X Gustav i mossen. Och mycket riktigt, i en scen stod två knektar och tittade ut från en mur då den ene plötsligt pekade bort i fjärran och helt tydligt sade ungefär: "- Du! Dom gör någonting där borta."
Jag blev aldrig riktigt klar över vilken film eller serie det rörde sig om, men att döma av kvaliteten bör det ha varit en 70-talsproduktion. Jag gissar att det var en snutt av "Potop" från 1974 som jag råkade snubbla över.
Upplevelsen var nästan surrealistisk, jag hade i det läget inte hört ett ord svenska på flera dagar.
Jag blev aldrig riktigt klar över vilken film eller serie det rörde sig om, men att döma av kvaliteten bör det ha varit en 70-talsproduktion. Jag gissar att det var en snutt av "Potop" från 1974 som jag råkade snubbla över.
Upplevelsen var nästan surrealistisk, jag hade i det läget inte hört ett ord svenska på flera dagar.
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Såg Master and Commander igår, gillar verkligen filmen, speciellt effekterna och fotot. Lite trist att man inte följde boken, USA kunde behövt en knäppt på näsan efter filmer som "Patrioten".
Generellt kan man ju säga att även de franska fartygen seglade bättre men britterna hade övertaget tackvare framåtanda, tradition och bra utbildning. Såg nån artikel för en tid sedan att franskt skeppsbyggeri var överlägset det brittiska, även om jag har lite svårt att köpa att det var lika stora skillnader som författaren ville påvisa.
Generellt kan man ju säga att även de franska fartygen seglade bättre men britterna hade övertaget tackvare framåtanda, tradition och bra utbildning. Såg nån artikel för en tid sedan att franskt skeppsbyggeri var överlägset det brittiska, även om jag har lite svårt att köpa att det var lika stora skillnader som författaren ville påvisa.
- Belisarius
- Medlem
Walk the Line
Den handlar om Johnny Cash under de tidiga åren. Såg filmen på bio i våras och gillade den skarpt. Insåg nu att det nog berodde en del på att man är Johnny Cash-nörd för filmen har sina sega partier när man ser den igen. Men den är ett fint porträtt av Johnny Cash... Dessutom bidrog nog filmreleasen mycket till att Johnny Cashs självbiografi kom på svenska - och den är minst sagt läsvärd (förhoppningsvis även för de som inte är Cash-frälsta).
Den handlar om Johnny Cash under de tidiga åren. Såg filmen på bio i våras och gillade den skarpt. Insåg nu att det nog berodde en del på att man är Johnny Cash-nörd för filmen har sina sega partier när man ser den igen. Men den är ett fint porträtt av Johnny Cash... Dessutom bidrog nog filmreleasen mycket till att Johnny Cashs självbiografi kom på svenska - och den är minst sagt läsvärd (förhoppningsvis även för de som inte är Cash-frälsta).