Varför heter Island Island

Skriv svar
hasseman
Medlem

Varför heter Island Island

Inlägg av hasseman » 1 februari 2006, 18:29

Hej jag satt i kväll och snackade med några kanadensare om länders namn.
Då kom en diskussion upp varför Grönland heter grönland, nån
stans har jag hört att det beror på att dom Grönländska
fjordarna var så gröna därför detta lite märkliga namn på denna ”isö”.
Sen började vi diskutera Island och varför denna ö fick namnet Island
och då blev jag lite svarslös så varför heter Island Island

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 1 februari 2006, 18:34

Jag har hört att Leif Eriksson(tror jag det var) döpte Grönland till just Grönland för att locka nybyggare till ön. Huruvida det stämmer eller inte vet jag ej. Hur Island fått sitt namn vet jag inte heller, men jag kan tänka mig att det är för att ön är ganska ''isig'' under vinterhalvåret.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 februari 2006, 19:34

En teori som brukar nämnas ibland är att Grönland egentligen är Hronland, där hron är ett gammalt ord för val (i betydelsen "whale" alltså, inte "choice" :)). Att ordet i fråga finns är väl ställt utom tvivel, men kopplingen till Grönland vet jag inte om det är mer än en osubstantierad teori. Låter inte osannolikt, dock!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 19:42

Helt utanför min kompetens, om jag nu har någon :roll: - men hade vi inte ett fall av global uppvärmning vid tidpunkten för grönlands upptäckt. Jag har fått för mig att t.ex. vin kunde odlas betydligt längre norrut än idag. Då skulle fjordarna på Grönland kanske ha liknat Irland, den gröna ön, en aning i alla fall.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 1 februari 2006, 23:59

Island heter väl Island för att man vid insegling från sydost (där Skandinavien ligger) ser Europas största glaciär Vatnajökull.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2006, 09:04

Frågan om hur Grönland fått sitt namn ställde jag i den här tråden
viewtopic.php?t=20224

och hittade så småningom källan på Etymonline:
Hexmaster skrev:
Ari skrev:it would induce settlers to go there, if the land had a good name": "Hann gaf nafn landinu ok kallaði Groenland, ok kvað menn þat myndu fysa þangat farar, at landit ætti nafn gott." (Islendingabok, 1122-1133)
Det är alltså den gode Ari på 1100-talet som antydde att Erik hade sinne för PR. Att det skulle vara osant nämns inte, ej heller på vilket sätt "grön" är ett "nafn gott" - som färg, som "det nya landet" eller måhända "val-landet".

Vad gäller namnet "Island" så torde betydelsen vara lika transparent som isen - det vore alltså en smärre sensation om någon kan visa att det betyder något annat än det låter.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 februari 2006, 10:29

Hans skrev:Helt utanför min kompetens, om jag nu har någon :roll: - men hade vi inte ett fall av global uppvärmning vid tidpunkten för grönlands upptäckt. Jag har fått för mig att t.ex. vin kunde odlas betydligt längre norrut än idag. Då skulle fjordarna på Grönland kanske ha liknat Irland, den gröna ön, en aning i alla fall.

MVH

Hans
Korrekt. De fjordar på Grönland som koloniserades av skandinaver är fortfarande idag vackert gräsgröna på sommaren - allt är inte inlandsis. Vill minnas att det till och med växte små bestånd av björk och al på Grönland under den aktuella tiden.

Edit: Grön Grönlandsbild:
Bild

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 februari 2006, 12:25

Isig Islandsbild / Probstner
Bilagor
Vatnajökull from the sea 9 july 2002.jpg
Vatnajökull from the sea 9 july 2002.jpg (10.87 KiB) Visad 9512 gånger

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 februari 2006, 15:08

En bild säger mer än tusen Skalman-diskussioner :lol:
Island ser isigt ut och Grönland ser synnerligen grönt ut.
För övrigt har jag också läst för länge sedan om att det var varmare på den tiden. Eller rättare sagt kallare vintrar och varmare somrar än idag.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 2 februari 2006, 15:49

Hans skrev:Helt utanför min kompetens, om jag nu har någon :roll: - men hade vi inte ett fall av global uppvärmning vid tidpunkten för grönlands upptäckt. Jag har fått för mig att t.ex. vin kunde odlas betydligt längre norrut än idag. Då skulle fjordarna på Grönland kanske ha liknat Irland, den gröna ön, en aning i alla fall.

MVH

Hans
Mycket riktigt har de historiska klimatförändringarna gett olika möjligheter. Under romarrikets tid så odlades oliver ända uppe i Nederländerna. Sedan har vi Karl X Gustavs tåg över bält som kunde ske iochmed att det var extra kallt då.
Och idag sker samma sak. Historien upprepar sig.

Skriv svar