finns det en v16 motor till bilar ?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

finns det en v16 motor till bilar ?

Inlägg av gunship » 26 maj 2005, 18:28

jag undrar : finns det en v16 motor till bilar och när fanns den

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 maj 2005, 18:45

Det enda som jag kan hjälpa dig i dagsläget är att ge en länk till

http://samlaren.se-swed.net/

Där finns det en mängd olika historiska billänkar som du kan titta på.


Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 26 maj 2005, 19:21

Fanns, åtminstone. Cadillac hade en V16 i Fleetwood-bilarna på 30-talet... volym drygt sju liter. Samma tillverkare hade även en konceptbil (alltså ej i serieproduktion) för några år sedan med V16-motor, drygt tretton liters volym. :o

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 26 maj 2005, 19:44

Cadillac Sixteen

The Cadillac Sixteen is befitting of the great Cadillac tradition as the standard of the world.


Bild

Aluminum 13.6-liter V-16 som levererar 1000 hästkrafter (746 kW) och 1000 lbs.-ft. (1356 Nm).... drabbas av "vill ha" :)
http://www.motorsportscenter.com/article_50.shtml

MVH

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 26 maj 2005, 20:00

Bugatti hadde också V16 motor på den gamla goda tiden, den nyaste "veyron" ska ha en W16 på ~8 liter, 1001 hp och 1250 Nm. Den skall tydligen produceras i cirka 300 exemplar.
http://www.bugatti-cars.de/bugatti/

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 27 maj 2005, 10:00

v16? Pffft. :P

Bugatti har fortsatt med stora V-motorer även i modern tid.... Deras EB118 designades med en v18-motor. Om man ska vara petig är det dock en w-konfiguration, dvs 3 rader med 6 cylindrar, ordnade ungefär som "\|/". Hur som helst är jag osäker på om den kom förbi prototypnivån.

Det finns även V20-motorer, men det verkar hittills bara varit riktigt tunga motorer, typ marindieslar och motorer till diesellok, som byggts med denna konfiguration.

Försök har tydligen också gjorts av Maybach med en V24-konfiguration.

Se vidare: http://en.wikipedia.org/wiki/V_engine och http://en.wikipedia.org/wiki/W_engine

Henrik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 maj 2005, 11:37

Det är storleken som räknas....

Bild
http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 27 maj 2005, 14:21

Hans skrev:Det är storleken som räknas....

http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
MVH

Hans
krävs rätt stor bil för den va'? :D

den e ju större än en tripelexpansionsmotor!!


... tror ja'

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 maj 2005, 15:28

gunship skrev: krävs rätt stor bil för den va'? :D

den e ju större än en tripelexpansionsmotor!!


... tror ja'
Om man vill göra en hotrod av denna:

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 31 maj 2005, 16:47

eller denna 8)
Bild

eller denna 8)
Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 juni 2005, 03:29

Gunship - det blir svårt med släpskopan - den går inte ens på hjul! Utan enorma 'ankfötter' på excentriska axlar - stöttade av domkrafter när 'ett kliv' skall tagas. Kolgruvorna häromkring har många - den största jag sett vägde 6600 ton - skopan kunde ta 300 ton i varje 'grebb' och alltsammans med eldrift. Elsladden - sådär 50 Cm i diameter och flyttas med hjälp av bandtraktorer av grövsta sorten. Den jobbade givetvis 24 t/dygnet - MEN - om den skulle stoppas/startas upp fick gruvan först varsko kraftverket 20 mil bort - för att moderera eltillgången på nätet!

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 3 juni 2005, 11:21

varjag skrev:Gunship - det blir svårt med släpskopan - den går inte ens på hjul! Utan enorma 'ankfötter' på excentriska axlar - stöttade av domkrafter när 'ett kliv' skall tagas. Kolgruvorna häromkring har många - den största jag sett vägde 6600 ton - skopan kunde ta 300 ton i varje 'grebb' och alltsammans med eldrift. Elsladden - sådär 50 Cm i diameter och flyttas med hjälp av bandtraktorer av grövsta sorten. Den jobbade givetvis 24 t/dygnet - MEN - om den skulle stoppas/startas upp fick gruvan först varsko kraftverket 20 mil bort - för att moderera eltillgången på nätet!

:D det vet jag redan :wink:

Skriv svar