finns det en v16 motor till bilar ?
finns det en v16 motor till bilar ?
jag undrar : finns det en v16 motor till bilar och när fanns den
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Det enda som jag kan hjälpa dig i dagsläget är att ge en länk till
http://samlaren.se-swed.net/
Där finns det en mängd olika historiska billänkar som du kan titta på.
Stefan
http://samlaren.se-swed.net/
Där finns det en mängd olika historiska billänkar som du kan titta på.
Stefan
Cadillac Sixteen
The Cadillac Sixteen is befitting of the great Cadillac tradition as the standard of the world.
Aluminum 13.6-liter V-16 som levererar 1000 hästkrafter (746 kW) och 1000 lbs.-ft. (1356 Nm).... drabbas av "vill ha"
http://www.motorsportscenter.com/article_50.shtml
MVH
The Cadillac Sixteen is befitting of the great Cadillac tradition as the standard of the world.
Aluminum 13.6-liter V-16 som levererar 1000 hästkrafter (746 kW) och 1000 lbs.-ft. (1356 Nm).... drabbas av "vill ha"
http://www.motorsportscenter.com/article_50.shtml
MVH
Bugatti hadde också V16 motor på den gamla goda tiden, den nyaste "veyron" ska ha en W16 på ~8 liter, 1001 hp och 1250 Nm. Den skall tydligen produceras i cirka 300 exemplar.
http://www.bugatti-cars.de/bugatti/
http://www.bugatti-cars.de/bugatti/
v16? Pffft.
Bugatti har fortsatt med stora V-motorer även i modern tid.... Deras EB118 designades med en v18-motor. Om man ska vara petig är det dock en w-konfiguration, dvs 3 rader med 6 cylindrar, ordnade ungefär som "\|/". Hur som helst är jag osäker på om den kom förbi prototypnivån.
Det finns även V20-motorer, men det verkar hittills bara varit riktigt tunga motorer, typ marindieslar och motorer till diesellok, som byggts med denna konfiguration.
Försök har tydligen också gjorts av Maybach med en V24-konfiguration.
Se vidare: http://en.wikipedia.org/wiki/V_engine och http://en.wikipedia.org/wiki/W_engine
Henrik
Bugatti har fortsatt med stora V-motorer även i modern tid.... Deras EB118 designades med en v18-motor. Om man ska vara petig är det dock en w-konfiguration, dvs 3 rader med 6 cylindrar, ordnade ungefär som "\|/". Hur som helst är jag osäker på om den kom förbi prototypnivån.
Det finns även V20-motorer, men det verkar hittills bara varit riktigt tunga motorer, typ marindieslar och motorer till diesellok, som byggts med denna konfiguration.
Försök har tydligen också gjorts av Maybach med en V24-konfiguration.
Se vidare: http://en.wikipedia.org/wiki/V_engine och http://en.wikipedia.org/wiki/W_engine
Henrik
Gunship - det blir svårt med släpskopan - den går inte ens på hjul! Utan enorma 'ankfötter' på excentriska axlar - stöttade av domkrafter när 'ett kliv' skall tagas. Kolgruvorna häromkring har många - den största jag sett vägde 6600 ton - skopan kunde ta 300 ton i varje 'grebb' och alltsammans med eldrift. Elsladden - sådär 50 Cm i diameter och flyttas med hjälp av bandtraktorer av grövsta sorten. Den jobbade givetvis 24 t/dygnet - MEN - om den skulle stoppas/startas upp fick gruvan först varsko kraftverket 20 mil bort - för att moderera eltillgången på nätet!
varjag skrev:Gunship - det blir svårt med släpskopan - den går inte ens på hjul! Utan enorma 'ankfötter' på excentriska axlar - stöttade av domkrafter när 'ett kliv' skall tagas. Kolgruvorna häromkring har många - den största jag sett vägde 6600 ton - skopan kunde ta 300 ton i varje 'grebb' och alltsammans med eldrift. Elsladden - sådär 50 Cm i diameter och flyttas med hjälp av bandtraktorer av grövsta sorten. Den jobbade givetvis 24 t/dygnet - MEN - om den skulle stoppas/startas upp fick gruvan först varsko kraftverket 20 mil bort - för att moderera eltillgången på nätet!
det vet jag redan