Termen "Germaner"

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Termen "Germaner"

Inlägg av sibiriska tigern » 22 september 2004, 21:02

Finns det någon modern forskare som har utvecklat Sigmund Feist ansatz om att germaner betecknade de icke-indoeuropeiska grupperna i norra Europa? Eller som har tittat på hur begreppet får dess historiska innebörd den har idag? Bedas översättning Av Orosius Värdshistoria inräknar ju även hunner som germanfolk. Attilas son Dikkiz lär ju t.o.m. varit kung över germaner och skyter!

EDIT: ordnar till inlägget så det blir mindre rörigt; det kommer från en annan tråds diskussion.
----8<-------------------------------------------------------------------

Med "de" menar jag subarktiska grupper, d.v.s. väst-, syd- och kanske östsibiriska grupper.

[*Edit, Dûrion Annûndil.
Inlagt från "Vilka var germanerna"]

Alltså, jag har den banbrytande eller åtminstone intressanta tanken att termen "germaner" och "skyter" användes ursprungligen för Ural-altajgrupper.

Jag tror det huvudsakligen funnits två bilder genom tiden. En där samtliga germaner och skyter buntades ihop till Skandinavien, något som jag tror Olaus Magnus myntade (eller åtminstone skrev ner), med 'Goter' i söder, 'Fenni' i Norra Lappland (Ryssland) och Vender i Finland. Den bild som nu existerar verkar vara den tyska, där alla "germanfolk" buntas ihop till Tyskland, med 'Goter' i väster och 'Fenni' i öster, brevid Ukraina, precis bakom Tyskland samt Vender någonstans däremellan.

Fast nu verkar man börja kunna fastslå, hur konstigt det än kan låta, att t.ex. Sarmater var ett turk-mongolfolk och sannolikt kommer man kunna fastslå att skyterna motsvarade någon form av altajfolk (f.n. har man grävt fram lerkärlstyper som används fortfarande av dem.) Detta är väl den största anledningen varför jag gör annorlunda tolkningar.

Kommentarer?

:)
Senast redigerad av 2 sibiriska tigern, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 23 september 2004, 18:44

Den arktiska båtbyggartekniken, som enligt Christer Westerdahl varit föremål för Germanism, tolkas väl numera som fornsamisk, eller har jag uppfattat det fel? (Med Fornsamisk menar jag en abstrakt grupp som idag representeras samer, finnar och ryssar.) Denna särskiljer sig från sydeuropeisk och keltisk tradition.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 september 2004, 23:54

elof skrev:Alltså, jag har den banbrytande eller åtminstone intressanta tanken att termen "germaner" och "skyter" användes ursprungligen för Ural-altajgrupper.

Jag tror det huvudsakligen funnits två bilder genom tiden. En där samtliga germaner och skyter buntades ihop till Skandinavien, något som jag tror Olaus Magnus myntade (eller åtminstone skrev ner), med 'Goter' i söder, 'Fenni' i Norra Lappland (Ryssland) och Vender i Finland. Den bild som nu existerar verkar vara den tyska, där alla "germanfolk" buntas ihop till Tyskland, med 'Goter' i väster och 'Fenni' i öster, brevid Ukraina, precis bakom Tyskland samt Vender någonstans däremellan.
Jag är lite osäker på vad du menar egentligen. Diskuterar du hur namnen för de olika folkgrupperna uppkommit och levt inom historieskrivningen genom århundradena (av krönikörer som Olaus Magnus, Adam av Bremen, Tacitus, Herodotos, etc...etc...), eller hur dessa folkgrupper definieras av arkeologer, historiker och språkforskare idag? Talar vi vetenskapligt eller populärhistoriskt?
Fast nu verkar man börja kunna fastslå, hur konstigt det än kan låta, att t.ex. Sarmater var ett turk-mongolfolk och sannolikt kommer man kunna fastslå att skyterna motsvarade någon form av altajfolk (f.n. har man grävt fram lerkärlstyper som används fortfarande av dem.) Detta är väl den största anledningen varför jag gör annorlunda tolkningar.
Vad jag förstår, så är både Sarmater och Skyter benämningar på folkgrupper som talade indoeuropeiska (nordiranska) språk, alltså kan de inte räknas till altaiska folkgrupper.

Eller menar du de kulturella likheterna med andra nomadiska folkslag på de nordliga stäpperna?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 24 september 2004, 16:23

Jag förstår inte riktigt din fråga. Det är väl alltid svårt att hänföra namn på grupper som omtalas i äldre texter med arkeologiska fynd. Är inte detta ett klassiskt problem inom historisk arkeologi?

Hursomhelst, jag har det vaga uppfattningen att termen germaner användes i början för andra folkgrupper än den germansktalande delen.
Vad jag förstår, så är både Sarmater och Skyter benämningar på folkgrupper som talade indoeuropeiska (nordiranska) språk, alltså kan de inte räknas till altaiska folkgrupper.
Nu ska jag väl erkänna att jag är för snabb att associerar Skyter och Sarmater med altajfolk. Det finns flera teorier, men jag sluter mig till de som antingen förknippar dem med altajfolk eller en annan blandning av folk, inklusive iranier, cimmeri, o.s.v. De Asiatiska Skyterna -- benämnda Saka i persiska källor -- anses av de flesta var altajer och mycket är det väl därför jag hänför samtliga Skyter till Altajfolk.

Sauromatkulturen (600 - 400 f.Kr.), Sauro-Sarmatkulturen eller Försarmatkulturen (400 - 200 f.Kr.), Mittsarmatkulturen (200 f.Kr. - 100 e.Kr.) och till sist Sensarmatkulturen (100-300 e.Kr.) är väl de arkeologiska motsvarigheterna till antikens texter om Sarmaterna. Sauromaterna, de som omtalas av grekerna med mytiska kvinnliga krigare, placeras invid Uralbergen, men dessa är inte samma som Sarmaterna ur arkeologisk mening, hävdar en del. Det finns dock en idé att dessa vandrar västerut och ackulteras med andra folk, så det behöver naturligtvis inte helt vara felaktigt.

(D.v.s. det är väl varken rätt eller fel att associera dem med indoeuropeer.)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 september 2004, 18:22

elof skrev:Jag förstår inte riktigt din fråga. Det är väl alltid svårt att hänföra namn på grupper som omtalas i äldre texter med arkeologiska fynd. Är inte detta ett klassiskt problem inom historisk arkeologi?
Frågan var väl vilka som står för följande bild: "Den bild som nu existerar verkar vara den tyska, där alla "germanfolk" buntas ihop till Tyskland, med 'Goter' i väster och 'Fenni' i öster, brevid Ukraina, precis bakom Tyskland samt Vender någonstans däremellan." Jag har inte hört något om en "tysk" bild inom arkeologin eller historiefacket, angående germaner. Men jag har ju inte läst Arkeologi som sådan.
elof skrev:Hursomhelst, jag har det vaga uppfattningen att termen germaner användes i början för andra folkgrupper än den germansktalande delen.
Posedonios är den förste vad vi vet att nämna Germaner som en entitet för folken i norr (90 f.Kr), Caesar och Tacitus nämner dem därefter. De särskiljs från Kelter och även Slaver, och ges en viss plats i norra Europa som bekant. De har väl främst en språklig och kulturell gemenskap som gör att de buntas ihop. Att romarna kallar Cimbrer och Teutoner (vars folkvandring hindrades ca 101 f.Kr) detta i senare historieskrivning är ju för att de då tydligen räknas ha tillhört dessa nordliga stammar. Dessa stammars utbredning har väl belagts genom att man jämför arkeologiska fynd över Europa, och spårar regelbundna likheter i fynden, utöver de tidiga geografernas skrifter. Skrifterna är ju nämligen inte alltid att lita på när de beskriver områden och folk de aldrig besökt, men när det bekräftas av arkeologiska fynd så borde man ju kunna vara åtminstone ganska säker på vilka som kan kallas Germaner, och vilka som inte kan det?
Germanerna verkar ha brett ut sig till åtminstone floden Wisla i Polen vid den här tiden, varefter andra benämnda folkslag tar över: nämligen slaverna. Plinius den äldre, Tacitus och Ptolemaios benämner dem Venedi eller Veneti, alltså Vender. På 500-talet benämns dessa stammar Sklavenoi av bysantinska skribenter (Prokopios, Jordanes). På 600-talet rör sig slaviska stammar in i Pommern, dvs stammar som går under namnen Obotriter, Sorber, Vender och Pomoraner. Det är alltså stammar som genom språk och kultur kallas slaver.
De kulturella skillnanderna mellan dessa olika folk behöver dock inte nödvändigtvis vara så stora. Man pratar väl främst om språkliga. Namn på gudar och andra företeelser.
elof skrev:Nu ska jag väl erkänna att jag är för snabb att associerar Skyter och Sarmater med altajfolk. Det finns flera teorier, men jag sluter mig till de som antingen förknippar dem med altajfolk eller en annan blandning av folk, inklusive iranier, cimmeri, o.s.v. De Asiatiska Skyterna -- benämnda Saka i persiska källor -- anses av de flesta var altajer och mycket är det väl därför jag hänför samtliga Skyter till Altajfolk.
Jag kan bara tala för facklitteratur i ämnet, och Institutionen för Orientaliska språk på SU. Där benämns Saka-folket som ett folk som talar ett iranskt språk, alltså är de indoeuropéer. Saka-folket är möjligen samma som Yüeh Chih-folket (sannolikt en blandning av Tocharer och Saka) som intog det Baktriska riket och grundade Kushanariket ca 75 f.Kr i centralasien.
Det finns en hel del dokument av papper och på trästavar med saka-skrift på Etnografiska muséet i Stockholm. Dessa hittades i Taklamakanöknen, och är från 600-800-talet e.Kr. Språket dog ut på 1000-talet, ersattes med turkiska språk.
Att de kallas skyter kan bero på att de grekiska geograferna i stort sett kallar de flesta beridna folk från norr om Perserriket för Skyter, så att specifikt Skyter nästan är ett begrepp snarare än en bestämd folkstam i deras fall. I modern tid räknas dock Skyterna som en specifik grupp som har ett gemensamt språk och en gemensam kultur och alltså fanns från Svarta Havets kust och Kaukaus, med lämningar i form av gravsättningar ända borta i Hallstat i centrala Europa (man skall dock inte lägga för mycket i det).
elof skrev:Sauromatkulturen (600 - 400 f.Kr.), Sauro-Sarmatkulturen eller Försarmatkulturen (400 - 200 f.Kr.), Mittsarmatkulturen (200 f.Kr. - 100 e.Kr.) och till sist Sensarmatkulturen (100-300 e.Kr.) är väl de arkeologiska motsvarigheterna till antikens texter om Sarmaterna. Sauromaterna, de som omtalas av grekerna med mytiska kvinnliga krigare, placeras invid Uralbergen, men dessa är inte samma som Sarmaterna ur arkeologisk mening, hävdar en del. Det finns dock en idé att dessa vandrar västerut och ackulteras med andra folk, så det behöver naturligtvis inte helt vara felaktigt.

(D.v.s. det är väl varken rätt eller fel att associera dem med indoeuropeer.)
Rent språkligt så är det väl det enda rätta, eftersom de talar ett indoeuropeiskt språk?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 15 oktober 2004, 13:41

Frågan var väl vilka som står för följande bild: "Den bild som nu existerar verkar vara den tyska, där alla "germanfolk" buntas ihop till Tyskland, med 'Goter' i väster och 'Fenni' i öster, brevid Ukraina, precis bakom Tyskland samt Vender någonstans däremellan." Jag har inte hört något om en "tysk" bild inom arkeologin eller historiefacket, angående germaner. Men jag har ju inte läst Arkeologi som sådan.
Där har du lite fel, Durion. :-) Först och främst hittar jag inte igen kartan som jag refererar till just nu (efter idogt sökande.) Men Germanerna placeras till mitteuropa, i väst- och östgermanska grupper. Det finns andra kartor som jag har.

Sedan tycker jag att du får öppna upp tråden "Vilka var germanerna?" igen för att nu har vi kommit på diskurs i denna tråd! Dessutom får du överföra de senaste sex inläggen dit, tycker jag. :-)

Anledning är följande:
Termen germaner (Germaniou) myntas redan under bronsåldern och avser en folkgrupp i Norra Europa som kontrasterar de brittiska kelterna (Keltiou). Som bekant verkar ju de tidiga germanerna (tidiggermanerna) beskrivas av Pytheas från Marseilles (ca 380-310 BC). Han är också den första personen från mellanöstern som beskriver midnattsol, norrsken och polaris! På rationella grunder anses han därför inte vara den första som beskriver germaniska (tyska) grupper, utan detta sker 400 år senare (100 AD).

Intressant nog finns det faktiskt ett kontinuerligt samband hur dessa tidiggermaner krigsorganiserar sig och väller fram tillsammans med cimbrer och kelter, när de anfaller romarnas nordgränser. Notera att cimmerna, ett folk i östeuropa, inte är samma sak som cimbrer, åtminstone inte på säkra grunder. Jag gissar på att nuvarande germaner motsvarade cimbrerna.

Som det är just nu godkänner jag att kamperna mellan romarriket och tidiggermanerna utspelat sig i central- och östeuropa, där speciellt de östgermanska (numera utdöda) grupperna har haft den viktigaste rollen vad jag förstår i första perioden. Fast jag är naturligtvis intresserad av arkeologiska fynd som skulle kunna antyda annorlunda.

En intressant fråga är hur pass stor likhet germanerna (400 AD och frammåt) har med de tidiggermanerna (ca. 350 BC - 400 AD, eller officiellt 100 - 400 AD)?

Det påstås ju att Vender är samma sak som Vandaler så vi är redan här i konflikt med betydelsen av begreppet germaner.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 oktober 2004, 02:07

elof skrev:Termen germaner (Germaniou) myntas redan under bronsåldern och avser en folkgrupp i Norra Europa som kontrasterar de brittiska kelterna (Keltiou).
Vem är det som skriver ner det här redan på bronsåldern?
elof skrev:Som bekant verkar ju de tidiga germanerna (tidiggermanerna) beskrivas av Pytheas från Marseilles (ca 380-310 BC). Han är också den första personen från mellanöstern...
Vad Pytheas beträffar, så förmedlas hans upplevelser av senare författare som exempelvis min nämnda Poseidonios 90 f.Kr. Pytheas verk är inte bevarat. Och Marseilles ligger inte i Mellanöstern :wink: .
elof skrev:Notera att cimmerna, ett folk i östeuropa, inte är samma sak som cimbrer, åtminstone inte på säkra grunder. Jag gissar på att nuvarande germaner motsvarade cimbrerna.
med cimmerna, menar du vad som väl kallas Kimmererna, en skytisk folkgrupp? Ja, det är inte detsamma som cimbrerna.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 16 oktober 2004, 11:58

Jag menar Pytheas och medelhavet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 oktober 2004, 12:26

elof skrev:Jag menar Pytheas och medelhavet.
Ah. Så då sitter vi där med benämningar från 90 f.Kr av Posedonios, eftersom vad Pytheas använde för benämning (under Järnåldern :) ) vet vi inte.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 16 oktober 2004, 13:32

Kalla det vad du vill men jag kallar det bronsåldern eftersom vi i norden började skriva under järnålder och då tycker jag det inte är rimligt att hänföra antikens verk till järnålder i nordisk bemärkelse för att på så sätt komma med i skriftuppfinnarklubben.

[ En lång utläggning för att jag insett ett fel, men känner att jag inte vill erkänna det.:-) ]

----

Jo, jag vet att det är citat från Pytheas men det gör inte saken mindre intressant (, tycker jag).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 oktober 2004, 16:21

Att det är citat från Pytheas tror jag inte, utan man refererar Pytheas berättelser, alltså är det svårt att veta vad Pytheas skrev i sin redogörelse.

Och nordisk järnålder hade väl inträffat redan på Pytheas tid? Åtminstone på Poseidonios tid.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 oktober 2004, 23:57

Jag delade den här tråden från "Sverige och same samma etymologi?"

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 18 november 2004, 23:34

Är Wielbarkkulturen = första germanerna?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 april 2005, 22:09

Är det först under 1800-talet begreppet "germanska" växer fram och får den betydelse den har idag? Hittade följande:

The word Dutch comes from the old Germanic word theodisk, meaning 'of the people', 'vernacular' as opposed to official, i.e. Latin or later French. Theodisk in modern German has become deutsch and in Dutch has become the two forms: duits, meaning German, and diets meaning something closer to Dutch but no longer in general use (see the diets article).

The English word Dutch has also changed with time. It was only in the early 1600s, with growing cultural contacts and the rise of an independent country, that the modern meaning arose, i.e., 'designating the people of the Netherlands or their language'. Prior to this, the meaning was more general and could refer to any German-speaking area or the languages there (including the current Germany, Austria, and Switzerland as well as the Netherlands). For example:

William Caxton (c.1422-1491) wrote in his Prologue to his Aeneids in 1490 that an old English text was more like to Dutche than English. In his notes, Professor W.F. Bolton makes clear that this word means German rather than Dutch. Peter Heylyn, Cosmography in four books containing the Chronography and History of the whole world, Vol. II (London, 1677: 154) contains "...the Dutch call Leibnitz," adding that Dutch is spoken in the parts of Hungary adjoining to Germany. To this day, descendants of German settlers in Pennsylvania are known as the "Pennsylvania Dutch".

. . . . . . . .

Fotnot: 1600-tals snillet Leibnitz pläderade friskt för att teutonska (germanska) språken har sina rötter i sydeuropa (typ Österrikeområdet).

Skriv svar