Dracula, en historisk person.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 april 2003, 20:22

Lindir skrev:Ursäkta, men det faktum att Vlad III inte hade några barn gör väl inte att man inte kan härstamma från hans far Vlad II ...
Nrj, men han är ju inge känd...ung som att vara släkt med Gustav Vasa:s far... :D

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 3 april 2003, 20:37

nä, men man kan säga att jag e släkt me draculas farsa. det låter ju endå rätt ballt...eller.
den hör tråden blir bara mer och mer förvirrad.
Och för sista gången, du släkt med hans syster...
Däremot så tvivlar jag inte på att din släkt lider av inavel...
Dessutom är det tveksamt om man kan räkna från sköldsidan då en släkt brukar kallas död då svärdssidan saknar ättlingar...
men nuförtiden. då det blir mer och mer jämställt så kan man nog räkna "sköldsidan" också eftersom dom kan ha kvar sitt gamla namn...inte som förr.

//Palle

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 april 2003, 20:55

super_palle skrev:men nuförtiden. då det blir mer och mer jämställt så kan man nog räkna "sköldsidan" också eftersom dom kan ha kvar sitt gamla namn...inte som förr.
//Palle
Visserligen...men inte på Dracula's tid. :)

Chicago Blues
Utsparkad

Hmm...

Inlägg av Chicago Blues » 3 april 2003, 21:36

Låt oss bara konstatera faktum att Snoopy Doog llr vad han nu kallar sig är släkt med Vlad Basarab II/III och konstatera att vi inte blev imponerade. Så slipper vi mer tjafs om saken :wink:

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 3 april 2003, 22:39

Lindir skrev:Du kan också tolka det som att jag inte håller med om att "begreppet släkting tappar all mening efter viss antal generationer".
Jag tolkar det som att du tillhör en gammal och anrik familj och är mån om ditt släktträd. :D

P.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 3 april 2003, 23:25

jag tolkar det som...äh. nu går jag och lägger mig istället! :o

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Vlad Basarab II

Inlägg av Scrooge_McDuck » 5 april 2003, 20:41

Det är inte samma sak att säga att man var släkt med Gustaf Vasas pappa eftersom han inte var kung. Det var Vlad Basarab II. Men vi lämnar det här. Jag trodde att det var någon som tyckte det var intressant att jag var släkt med Vlad Basarab III men tydligen inte. Det var lite tråkigt. Hur många håller med om att han är en av de mest kända roman figurerna genom tiderna?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 5 april 2003, 20:44

jag.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 6 april 2003, 12:45

Nu förtidan så räknar man från sköldsidan också. Jag har hört att man i vissa fall accepterat det på riddarhuset.

Chicago Blues
Utsparkad

Inlägg av Chicago Blues » 6 april 2003, 17:56

@Scrooge_McDuck: Kan du bara inte lägga ner? Ingen bryr sig ett skit om ditt eventuella släktskap med Vlad längre...

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 6 april 2003, 21:39

Eftersom några pratade om hur man kan räkna släktskap tidigare så tänkte jag bara gör ett inlägg i debatten eftersom jag visste något. Men jag kan hålla käften hela tiden om du ska associera det med tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 21 april 2003, 02:26

Angående Dracula så funderar jag på hur Stoker kom fram till blodtörstigheten.
Den enda "riktiga" vampyr jag känner till är Elizabeth Bathory. Jag funderar på om det inte var därifrån som Stoker fick blodtörstigheten, för er som inte vet vem hon var så var hon en av Rumäniens största om inte den största massmördaren genom tiderna.
612 kvinnor mördade hon och hennes tre eller om det var fyra kompanjoner i slottet Csejthe ibörjan av 1600-talet.
Nåja, jag låter er få läsa resten av de här brutaliteterna på http://bathory.org.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 21 april 2003, 16:45

en av mina kompisar är släkt med Peter den Store tror jag, iallafall en Rysk Tsar som jg hört namnet på...

Han är också av gammal adelsbörd från 1200 talet

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 24 april 2003, 21:42

Visst har hon dödat många. Med tanke på att hon dödade Rumänskor (?) så är hon den som dödat flest av sina egna. Men Vlad Basarab III slaktade en del Osmaner (turkar) under sin tid. Pålspetsning och sådant.

Anders
Medlem

Inlägg av Anders » 16 juli 2003, 22:04

Eftersom det är länge sedan någon skrivit här så vet jag inte om någon läser det här men efter vad jag har läst om Vlad III så ska han väl ha haft några söner så då kan det ju finnas betydligt fler än 3 stycken levande släktingar kvar.
På sommaren 1997 dog en gammal tant i Paris och efter vad dom sa på nyheterna i radion ska hon tydligen ha varit den sista av hans släktingar som kunde kalla sig Dracula.

Skriv svar