Slagfält i Sverige!!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 23 oktober 2002, 08:25

MD650 skrev:Undersenaste kriget på svensk mark skedde det strider N om Umeå...
1808-09 årskrig.

:-)
Det hittills sista slaget på svensk mark stod vid Sävar utanför Umeå år 1809. Sävar kommun förde innan den blev del av Umeå till minne av slaget ett svärd korslagt med en kroksabel i sitt kommunvapen.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 23 oktober 2002, 20:36

MD650 skrev:Undersenaste kriget på svensk mark skedde det strider N om Umeå...
1808-09 årskrig.

:-)

min kusin bor några hundra meter från utgrävningar där, man kanske kan få sej en titt av några ryssar eller svenskar som ligger under mossen :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 23 oktober 2002, 22:05

Det hittills sista slaget på svensk mark stod vid Sävar utanför Umeå år 1809. Sävar kommun förde innan den blev del av Umeå till minne av slaget ett svärd korslagt med en kroksabel i sitt kommunvapen.

Mvh,
Marcus Karlsson
slaget vid ratan
:lol:
//palle

Användarvisningsbild
Priest
Medlem

Re: Fejderna med nordbaggerne

Inlägg av Priest » 24 oktober 2002, 02:15

catshaman skrev:HAKKAA PÄÄLLE POHJAN POJAT PERKELE.

Betyder vad? :monkee:

catshaman
Medlem
Kontakt:

Hakka pääle ...

Inlägg av catshaman » 24 oktober 2002, 10:14

Tja, det undrade fienden ochså. Det var en gammal stil i det keltiska kavalleriet åt vråla det värsta och sätta skräck i fienden
.
Om man nu behöver vet betyder det väl något som "Hacka på Nordens pojkar Saaatana" ... det låter strax mer mänskligt och har inte samma verkan som det hemlighetsfulla HAKKAA PÄÄLLE POHJAN POJAT PERKELE ... å andra sidan det kanske fick igång den egna adrenalinpumpe med en gång
ha det catshaman

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 24 oktober 2002, 11:17

de sa inte sitt strids rop på finska för att vara mystiska utan för att de var finnar.

det är strids ropet hakka pele (hacka huvud eller hugg mot huvud) som get det finska kavaleriet sitt smeknamn hakkapeliter under trio åriga kriget.

//Palle

tintin
Medlem

Inlägg av tintin » 7 november 2002, 00:18

Jan-Erik Karlsson skrev:När skulle Rantzau ha landstigit i Södermanland?
Kriget i fråga bör ha varit Nordiska sjuårskriget och då hävdade sig den svenska flottan bra i östersjön.
Rantzau avancerade visserligen upp till Motala ström men sedan kom han inte längre.
Har hört det okså, gick över sommen och förlorade sina kanoner där , som man nu förtiden dyker efter varje sommar . Han vågade nog inte gå över holaveden , som Gustav wasa inte heller vågade göra när han skulle ta dacke

herminator
Medlem

Inlägg av herminator » 10 januari 2003, 13:33

Slag på svensk mark ja!
Senast redigerad av 1 herminator, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

svenska slag

Inlägg av Dan Koehl » 10 januari 2003, 14:15

Själv diggar jag punktlistor så här kommer en:

(Om något av ovanstående inte är med kanske vänlig själ kan putta in det här, för att försöka uppnå fullständighet?)

Svenska slag:

* År 700 cirka Slaget vid Bråvalla Ej historiskt vederlagt.
* År 1000 cirka Slaget vid Helgeå Var slaget stått, är omstritt.
* År 1000 cirka Slaget vid Gårdsstånga Ej historiskt vederlagt.
* År 1067 cirka slag mellan Erik Hedningen och Erik Stenkilsson om kungamakten i Svitjod
* År 1173 slaget vid Bjälbo. Erikska ätten segrar över Sverkerska
* År 1187 slaget vid Sigtuna
* År 1205 Slaget vid Älgarås
* År 1208 Slaget vid Lena Kungsgård.
* År 1210 Slaget vid Gestilren (Skalmans sträng om slaget vid Gestilren 1210)
* År 1229 Slaget vid Olustra Erik den läspe och halte förlorar mot Knut Långe och folkungarna.
* År 1247 slaget vid Sparrsätra
* År 1251 slaget vid Herrevadsbro
* År 1275 Slaget vid Hova
* År 1361 slaget vid Visby
* År 1389 Slaget vid Falköping (Albrekt av Mecklenburg förlorar mot Margareta)
* År 1471 Slaget vid Brunkeberg
* År 1518 Slaget vid Brännkyrka
* År 1520 Slaget på Åsunden
* År 1598 Slaget vid Stångebro Sigismund mot Karl IX
* År 1676 Slaget vid Halmstad (17 augusti)
* År 1676 Slaget vid Lund
* År 1710 Slaget vid Helsingborg
* År 1809 Slaget vid Sävar

/ Var detta alla?Om inte ändra gärna denna fil och uppdatera! Dan 8O
Senast redigerad av 4 Dan Koehl, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 10 januari 2003, 14:35

Jag vet inte om detta slag har ägt rum överhuvudtaget eller om det helt enkelt är av lokalhistorisk romantism som jag vill gärna tro det.

När jag slutade högstadiet fick vi elever en bok som hette 10.000 år i Botkyrka... Jag bor i gävle nu så jag har inte boken här utan den blev kvar hemma i Botkyrka.

Där står det att det att ett slag skall ha skett vid Botkyrka kyrka mellan Gustav Vasas söner Erik XIV och Johan III. Slaget kallas Slaget vid kyrkmuren.

Detta enda jag kan hitta på nätet om detta slag är från Botkyrka församlings hemsida http://www.botkyrkaforsamling.org/historia.asp
Slaget vid kyrkmuren
Visst skulle det ha varit spännande att från någon glugg i kyrktornet fått bevittna slaget vid kyrkmuren mellan två av Gustav Vasas söner i deras maktkamp på 1500-talet.
jag har inga årtal för detta slag...men det kanske finns några här på forumet som har.

/Rally

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 10 januari 2003, 18:25

Petter skrev:
Lützow skrev:Inte alls lång härifrån ligger ett tydligt bevis på krig. ett skeppsvrak från 1600-talet delvis nerbränt ligger på en ödslig strand i Brofjorden här i vackra bohuslän. Fartygets chef hette Anckarstjärna eller Anckarström, och det var danskarna som anföll han när dom låg för ankar. Tufft!

/Martin

Du Sellberg, vet du om det finns några slagfält nära våra residenser? Inga större naturligtvis, men helt isolerade från krig kan vi ju inte ha varit! :mrgreen:

Inte mer än denna händelse än så länge.Men jag forskar lite i detta ämne :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 januari 2003, 20:08

Kan rekommendera slagfältet utanför Masugnsbyn i Norrbotten där vi spöade upp tofsen duktigt 1991.... ;) ;)

:)

herminator
Medlem

Inlägg av herminator » 11 januari 2003, 00:54

Nu handlade det väl om slag på svenska mark, Koehl har rabblat upp en hel del andra men alla slag. Går ju inte att få med så där. Tror jag inte, vad räknas som ett slag? Hur stort ska det vara? Men i den här punktlistan saknas åtminstone Breitenfel 1631, Wittstock 1636 och Chemnitz 1639, om vi pratar slag utanför sverige vill säga. Och gör man det finns det ju åtskilliga slag till!

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 11 januari 2003, 02:25

Jag undrar också vad som krävs för att en "battalj" ska kunna kallas slag.

Jag antar att bereppet ändras lite genom historien annars skulle ju kanske det som hände i Göteborg 2001 räknas som ett slag, vilket det inte borde göra.

/rally

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 11 januari 2003, 05:34

Daniel, "rabbla" är ett ord som brukar användas vid därför särskilt specificerade behov och tillfällen, jag finner det tveksamt om de här är ett sådant när jag skrivit en punktlista med slag. Avsikten var inte på något vis destruktiv med denna gärning, eller att reta någon med den.

Du har rätt i att rubriken är slag i Sverige så jag avlägsnade de utanför riket. Rubriken är ju fortfarande missledande, men denna sträng låg ursprunglingen under historia allmänt eller så, och det verkar som om det vore relevent att återflytta den dit.

Rally, jag tror inte det är större skillnad mellan batalj och slag. Ordet Bataille kommer nog från franskan och slag sannolikt från tyskans schlacht men meningen är säkert densamma.
/ Dan

Skriv svar