Namnet är rätt lämpligt för mig, jag bor nämligen 100 meter från stranden.
Så man kan ju nästan säga att jag Bor på stranden.
D. Löwenhamn skrev:Snarare avrättningsmetod. Det hela går ut på att man skär av revbenen vid ryggraden och sedan böjer ut dem som vingar och drar ut lungorna. Det har skrivits om metoden i isländska sagor men om den användes är osäkert. Få inga idéer nu!
mvh/ Daniel
EGMOS skrev:Vad tror du???
Adeln borde verkligen ha total ensamrätt på sina namn. Adeln måste få sticka ut i samhället. Annars är det ingen poäng med adeln...
Adel är adel och folk är folk. Att folk skulle springa omkring med adliga namn hade ju varit helt absurt.
Då hade man ju kunnat kalla sig Bernadotte eller Habsburg också!
Det verkar som om regler och allt kring namn skärptes under senare medeltiden. Det finns ett ett otal exempel från tidigare medeltiden på frälseätter vars namn inte alls "dött ut på svärdssidan" ändå upptogs via döttrars söner mm. I nuläget kommer jag på Sture och Stenbock men det finns ju många, och uppenbarligen stötte det inte på några större hinder att ta namn efter sin morfar.Perenna skrev:Jamen herregud, om min släkt hette så redan tidigare, hade jag ju kunnat heta det ändå. Det är ju inte frågan om att ta sig ett befintligt adelsnamn från nån annans familj.EGMOS skrev:Vad tror du???
Adeln borde verkligen ha total ensamrätt på sina namn. Adeln måste få sticka ut i samhället. Annars är det ingen poäng med adeln...
Adel är adel och folk är folk. Att folk skulle springa omkring med adliga namn hade ju varit helt absurt.
Då hade man ju kunnat kalla sig Bernadotte eller Habsburg också!
Här kommer lite fakta från min hemsida:Dan Koehl skrev:Angående Bernadotte: Det finns nog en hel del som heter så? Det var väl ett borgerligt namn från Pau i Frankrike?
Intressant. Ibland är det marigt att se skillnad på när någon kallar sig "från ortnamn, eller av ortnamn" i tyska och franska.Örjan skrev:År 1615 gifte sig Jouandot deu Poey med Germaine de Bernadotte. Fruns efternamn kom från en fastighet i den sydfranska staden Pau som hette Bernadotte. Tillsammans fick de sonen Pierre deu Poey de Bernadotte. Dennes son Jean valde sedan att bara kalla sig Bernadotte och var farfars far till Karl XIV Johan.