Svenska efternamn!

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 16 juni 2003, 20:26

Min gammelfarmor var polsk, men hon ville inte att hennes svenska barn skulle ha ett polskt efternamn så därför bytade hon efternamn på barnen till Borstrand. Ett efternamn som hon själv hittade på (tror jag). Min släkt verkar vara den enda i Sverige som heter det...

Namnet är rätt lämpligt för mig, jag bor nämligen 100 meter från stranden.
Så man kan ju nästan säga att jag Borstranden. :D

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 juni 2003, 21:08

En kompis hette CP (detsamma som känd mordmisstänkt) och ville byta till Af Stockholm, men fick inte helt oväntat avslag. Han har bytt till Blodörn, vilket skall vara en gammal fornnordisk tortyrmetod.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 juni 2003, 21:17

Snarare avrättningsmetod. Det hela går ut på att man skär av revbenen vid ryggraden och sedan böjer ut dem som vingar och drar ut lungorna. Det har skrivits om metoden i isländska sagor men om den användes är osäkert. Få inga idéer nu!

mvh/ Daniel

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 16 juni 2003, 21:34

Vi har en sprätt-politiker här i Finland som har Oker-Blom som efternamn. Ganska snitsig förändring av ett alldagligt bondenamn... :D

/Patrik

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 juni 2003, 22:04

D. Löwenhamn skrev:Snarare avrättningsmetod. Det hela går ut på att man skär av revbenen vid ryggraden och sedan böjer ut dem som vingar och drar ut lungorna. Det har skrivits om metoden i isländska sagor men om den användes är osäkert. Få inga idéer nu!

mvh/ Daniel

Ja man överlever inte en sådan behandling speciellt länge. Min kompis är dock harmlös...

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 17 juni 2003, 12:05

Jag anser att man bör få ta namn som har funnits i släkten tidigare!! Annars så är det fasikens något fel!! :x

EGMOS
Medlem

Inlägg av EGMOS » 17 juni 2003, 12:10

Då hade ju var femte svensk hetat ett adligt namn ju!
Det går ju inte...

Vad är det för fel på Flensburg? Det är ju en gammal fin släkt...

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 17 juni 2003, 21:55

EGMOS skrev:Då hade ju var femte svensk hetat ett adligt namn ju!
Det går ju inte...

Vad är det för fel på Flensburg? Det är ju en gammal fin släkt...

8O

... och vad hade det varit för fel om så många hetat något med ett adligt prefix då??? På vilket sätt hade det varit opassande?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 17 juni 2003, 22:01

Jag tänker alltid heta Flensburg, jag tänkte på Perenna! Och på alla andra i samma sits!

EGMOS
Medlem

Inlägg av EGMOS » 17 juni 2003, 22:06

Vad tror du???

Adeln borde verkligen ha total ensamrätt på sina namn. Adeln måste få sticka ut i samhället. Annars är det ingen poäng med adeln...

Adel är adel och folk är folk. Att folk skulle springa omkring med adliga namn hade ju varit helt absurt.

Då hade man ju kunnat kalla sig Bernadotte eller Habsburg också!

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 17 juni 2003, 22:26

EGMOS skrev:Vad tror du???

Adeln borde verkligen ha total ensamrätt på sina namn. Adeln måste få sticka ut i samhället. Annars är det ingen poäng med adeln...

Adel är adel och folk är folk. Att folk skulle springa omkring med adliga namn hade ju varit helt absurt.

8O 8O

Jamen herregud, om min släkt hette så redan tidigare, hade jag ju kunnat heta det ändå. Det är ju inte frågan om att ta sig ett befintligt adelsnamn från nån annans familj.

Jag får hoppas att du missförstått diskussionen, annars tror jag nog att du har ett allvarligt attitydproblem som du bör tänka länge och ordentligt på.

:?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 17 juni 2003, 23:14

Presis! Om någon i släktträdet har hetat det bör man ha rätten att ta det namnet!

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 17 juni 2003, 23:38

Perenna skrev:
EGMOS skrev:Vad tror du???
Jamen herregud, om min släkt hette så redan tidigare, hade jag ju kunnat heta det ändå. Det är ju inte frågan om att ta sig ett befintligt adelsnamn från nån annans familj.
:?
Det verkar som om regler och allt kring namn skärptes under senare medeltiden. Det finns ett ett otal exempel från tidigare medeltiden på frälseätter vars namn inte alls "dött ut på svärdssidan" ändå upptogs via döttrars söner mm. I nuläget kommer jag på Sture och Stenbock men det finns ju många, och uppenbarligen stötte det inte på några större hinder att ta namn efter sin morfar.

Vid denna tid kunde det tom hända att att man tog patronymikon efter sin mor, tex Sven Estridsson (finns fler ex) när det var vad man ville framhålla.

Vad inte så många känner till är att vi Sverige också hade seden (vilken än idag lever kvar i tex. Spanien) att kvinna behöll sitt namn och identitet efter giftermål. Jag tror det var nån gång på 1800-talet som kvinnor måste ta mannens namn efter brölloppet.

Och allt kröntes med det ganska sinnesvaga förbudet mot Patronymikon i slutet av 1800-talet. En tusenårig namnstradition blev plötsligt kriminell???

Jag tror huvudmannen för ätten Natt och Dag (som inte kallade sig för natt och dag) in i det sista vägrade att kalla sig för nåt efternamn, han använde patronymikon som hans förfäder före honom gjort i minst 800 år och förstod inte hur en person bakom ett skrivbord kunde förbjuda honom från att använda sitt namn. Av allt att döma har namnlagen luckrats upp sedan personnumret slutligen blev idlappen på folk och man fick lindrigare regler.

Bo af Borg låter som ur en nordisk saga, jag skulle absolut ta detta namnet tillsammans med ditt nuvarande, som dubbelnamn, om du får. I alla fall som det inte möter hinder från norge och tjocka släkten.

Angående Bernadotte: Det finns nog en hel del som heter så? Det var väl ett borgerligt namn från Pau i Frankrike?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 juni 2003, 23:52

Dan Koehl skrev:Angående Bernadotte: Det finns nog en hel del som heter så? Det var väl ett borgerligt namn från Pau i Frankrike?
Här kommer lite fakta från min hemsida:

Vår nuvarande kungaätt hette ursprungligen deu Poey och härstammade från det pyreneiska berglandet Béarn. År 1615 gifte sig Jouandot deu Poey med Germaine de Bernadotte. Fruns efternamn kom från en fastighet i den sydfranska staden Pau som hette Bernadotte. Tillsammans fick de sonen Pierre deu Poey de Bernadotte. Dennes son Jean valde sedan att bara kalla sig Bernadotte och var farfars far till Karl XIV Johan.

http://home.student.uu.se/o/orma1967/Ku ... adotte.htm

Ättlingar till Karl XIV Johans släktingar bär fortfarande namnet Bernadotte. Däremot är det tveksamt ifall några andra gör det.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 juni 2003, 00:08

Örjan skrev:År 1615 gifte sig Jouandot deu Poey med Germaine de Bernadotte. Fruns efternamn kom från en fastighet i den sydfranska staden Pau som hette Bernadotte. Tillsammans fick de sonen Pierre deu Poey de Bernadotte. Dennes son Jean valde sedan att bara kalla sig Bernadotte och var farfars far till Karl XIV Johan.
Intressant. Ibland är det marigt att se skillnad på när någon kallar sig "från ortnamn, eller av ortnamn" i tyska och franska.

Vet du om de Bernadotte avsåg ett prefix till ett adligt gods Bernadotte, eller om det var "från Bernadotte"? Det låter märkligt att (före revolutionen) med flit lägga bort sitt adelsnamn samtidigt som (om jag fattat det rätt?) familjen tar nåt steg ner på klasstegen?

Hoppsan. Nu börjar det rycka i mitt splittarfinger och jag vill ta bort dessa inlägg til en egen sträng eftersom namnet inte är svenskt. Överdrivet?

Skriv svar