Fast ungefär samma sak kan man ju säga om Tyskland. De enades ungefär samtidigt. Stora skillnader mellan syd (katoliker) och norr (protestanter).Der Löwe skrev:Jag delar inte din bedömning fullt ut. Vi får inte glömma att Italien skapades sent 1800tal. Innan det är det stor skillnad på de insatser som "nord Italien" har preserat, bla under renäsansen, spanska tronförldskriget, Napoleon krigen mm.
Nu är du lite elak mot fransmännem. Själv hyser jag inga tvivel om att tyskarna enkelt segrat vid Marne ifall det varit den italienska armen som stått vid Marne.Der Löwe skrev:De Italienska insatserna under VK 1 skiljde sig inte nämnvärt mot tex de franska. Skillnaden var att den "själsliga kolaps" som den italienska armén fick, fick större följder än den franska kolapsen, eftersom den italienska följdes av en operativ kolaps vid Isonzo när Tysk Österikiska styrkorna anföll. Den franska "själsliga kolapsen" var mer utdragen men ledde inte till någon operativ kolaps eftersom den inte avslöjades av tyskarna.
Med tanke på italienarnas facit i de krig de deltagit i så är väl inte mina slutsatser särskilt uppseendeväckande. Jag känner mig definitivt inte färgad av någon hollywoodbild. Det är bara att se hur de presterat för att inse att det är något som gör att italienarna underpresterar något fruktansvärt när det gäller krigföring.Der Löwe skrev:Sorry OT, men svepande omdömen om "Italien", ofta skapade i Hollywood, är för mig altför svepande för att få bli oemotsagda.
Inte ens när det gällde att försvara det egna hemlandet så visade de någon större kämpaanda.