Italiens krigsinsats - Under ytan

Tillägnad vår saknade medlem varjag
dtte
Medlem

Re: Italiens krigsinsats - Under ytan

Inlägg av dtte » 9 december 2011, 20:18

Der Löwe skrev:Jag delar inte din bedömning fullt ut. Vi får inte glömma att Italien skapades sent 1800tal. Innan det är det stor skillnad på de insatser som "nord Italien" har preserat, bla under renäsansen, spanska tronförldskriget, Napoleon krigen mm.
Fast ungefär samma sak kan man ju säga om Tyskland. De enades ungefär samtidigt. Stora skillnader mellan syd (katoliker) och norr (protestanter).

Der Löwe skrev:De Italienska insatserna under VK 1 skiljde sig inte nämnvärt mot tex de franska. Skillnaden var att den "själsliga kolaps" som den italienska armén fick, fick större följder än den franska kolapsen, eftersom den italienska följdes av en operativ kolaps vid Isonzo när Tysk Österikiska styrkorna anföll. Den franska "själsliga kolapsen" var mer utdragen men ledde inte till någon operativ kolaps eftersom den inte avslöjades av tyskarna.
Nu är du lite elak mot fransmännem. Själv hyser jag inga tvivel om att tyskarna enkelt segrat vid Marne ifall det varit den italienska armen som stått vid Marne.
Der Löwe skrev:Sorry OT, men svepande omdömen om "Italien", ofta skapade i Hollywood, är för mig altför svepande för att få bli oemotsagda.
Med tanke på italienarnas facit i de krig de deltagit i så är väl inte mina slutsatser särskilt uppseendeväckande. Jag känner mig definitivt inte färgad av någon hollywoodbild. Det är bara att se hur de presterat för att inse att det är något som gör att italienarna underpresterar något fruktansvärt när det gäller krigföring.

Inte ens när det gällde att försvara det egna hemlandet så visade de någon större kämpaanda.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 december 2011, 20:29

Tack alla som skriver i tråden, det är mycket intressanta synpunkter och exempel som tas upp. :) Mina funderingar är väl egentligen ganska allmängiltiga men man förstår hur viktigt det är när ett krig planeras, planer ska ritas upp, rätt vapen ska anskaffas, fienden ska kartläggas, utbildning och övning, det är ett långsiktigt projekt om man vill bedriva anfallskrig och sedan är det nog av största vikt att det finns ett folkligt stöd för företaget annars riskerar man ganska snart problem. Förutom att Italien var ett relativt tungt industriland som var självförsörjande med vapenteknologi så hade man egentligen inga förutsättningar överhuvudtaget att driva ett anfallskrig, varken militärerna eller någon annan var beredd på Il Duces nycker och hade inte en ärlig chans att planera de fälttåg som Benito krävde med kort varsel.

Hitler hade trots att han startade i förtid åtminstone förberett krigsmakten på att ett krig skulle komma, nu fick ju AH dessutom en flygande start i väst med den okonventionella krigsplanen som användes till skillnad från den ursprungliga planen som inte var mer fantasifull än den var 1914. :roll: Hitlers ledande generaler (Beck och Von Blomberg främst) var ju dessutom övertygade om att ett krig med västmakterna skulle sluta i gråt och tandagnisslan, kanske ett tysk debacel egnetligen hade varit ett mera realistiskt utfall av fälttåget i maj 1940 trots den tyska generalstabens goda förberedelser? Men som det nu blev så framstår ju Italien i kontrast till sin vapenbroder som en ren skämtarmé i jämförelse med det tyska urverket som kanske inte heller var så fantastisk egentligen som många vill göra gällande pga omständigheterna.

Om vi ponerar att vi skulle skickat svenskar bortom Ukrainas stäpper och kanske till Nordafrikas öknar, är jag övertygad om att vi med likvärdig eller sämre utrustning mot en beslutsam fiende inte skulle gjort särskilt väl ifrån oss. Samma svenskar hade däremot säkerligen bitit ifrån sig bra om det handlat om nationens överlevnad mot en ärkefiendestormakt. Vet inte varför jag kommer att tänka på Armfelts armé?

Min slutsats är alltså att det i första hand är den målmedvetna tyska krigsplaneringen som ligger bakom de uthålliga tyska militära framgångarna, men samtidigt förstärktes framgångarna kraftigt genom slumpmässig tursamhet. Italien var inte beredd på krig, inte ens strax innan fientligheterna började, en despot för ett folk med sådan ärorik historia behöver knappast lita till annat än den inneboende kraften i nationens styrka... :roll: :roll: Försvar och försvarsvilja är en sak - Anfallskrig är något som kräver helt andra resurser.
dtte skrev:Att Italien misslyckades med att ensamt besegra t.ex. Grekland säger ju det mesta. Jämför man länderna så borde ju Italien vunnit utan problem ifall någon opartisk bedömmare satt oddsen.
Särskilt i bergiga trakter. :wink:

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 10 december 2011, 18:44

Den 13:e januari 1941 befinner sig den italienska ubåten Il Cappelini under befäl av Salvatore Todado strax utanför inloppet till den västafrikanska hamnen Freetown i Sierra Leone. Plötsligt dyker ett stort fartyg upp i periskopet, det är den brittiska 7000-tonnaren Eumeneus som är en sk hjälpkyssare och ombord finns över tretusen soldater på väg till den afrikanska fronten. Striden blir hård, Todado skickar två torpeder och det utbryter en artilleristrid med hjälpkryssaren, dessutom anfalls han av brittiskt flyg innan han slutligen lyckas sänka Eumeneus, då är han svårt skadad och drabbad av svåra bränder men lyckas ta sig till Puerto de la Cruz för nödreparationer.

Tidigare under hösten 1940, den 15:e oktober när Todado hade fört Cappelini genom Gibraltar för att ansluta sig till Bordeux-gruppen sänktes den belgiska åttatusentonnaren Kabalo sydväst om Madeira. Endast 1 person omkom och Todado var noga med att besättningen skulle komma i säkerhet och tog livbåtarna under bogsering eftersom sjöarna var höga och han tvivlade på att de skulle överleva. Tre gånger brast bogsertrossen så den 17:e gav Todado order om att samtliga skulle tas ombord, de fyra sista blev man tvungen att hysa i latrinen. Den 21:a når man Azorerna och kan lämna av de skeppsbrutna och bege sig mot Bordeux, väl framme kan tyskarna rapportera att italienarna saknar den rätta andan för ubåtskrigföring tack vare att de visar alltför stor svaghet i stridens hetta, och det får man väl hålla med om.(men gott sjömanskap kanske :D) Till och med Dönitz kallade Todado för någon sorts "havets Don Quijote". :D
Salvatore_todaro.jpg
Salvatore_todaro.jpg (17.19 KiB) Visad 316 gånger
Todado överflyttades på egen begäran till Svarta havet och operationerna mot Sevastopol i X MAS Flottillia där inte inte gjoprde bort sig utan dekorerades. 1942 tjänstgjorde han i Tunisien på den väpnade trålaren Cefalu när ett spitfireplan anföll och han sårades så svårt i huvudet att han senare avled av skadorna.
italiensk miniubåt krim.jpg
italiensk miniubåt krim.jpg (45.8 KiB) Visad 316 gånger
En ubåt S526 i klassen U212A byggd 1999 namngavs till Salvatore Todado :)

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 10 december 2011, 21:33

Sorry OT igen, men jag vill bara svara dtte, jag nöjer mig med vk1. Det var stor skillnad på de armeer som möttes fulla av entisiasm 1914 och de utröttade armeer som slogs 1917. Efter 3 respektive 2 års strider bröt den franska och ítalienska armeerna samman på olika sätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/French_Arm ... ies_(1917)
http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Ca ... rld_War_I)

När du säger att när den italienska armen efter nio (!) fruktlösa offensiver vid Izonso klappar ihop, inte visat någon kämpaglöd så ser jag det som direkt felaktigt. Som jag sa så fick den modfälda Italienska armens sambrott större konsekvenser eftersom de Tyska och Österikiska styrkorna gick till offensiven. Hur det gått för den Franska om den testats under sin orostid kan vi inte veta.

Skriv svar