Denna text skulle man kunna ha med som en sista fraga pa ett historiaprov. "Hitta 10 fel och korreigera dessa. Max poäng 20"
Allvarligt talat, sa hör jag aldrig hört en skevare historia om Hitlers död än denna ovan.
Mvh Andreas Wien
Grejen är ju att det inte är någon som sagt i efterhand att han sade "Jag har dödat Führern". Det är endast en omnämnd person: "En person som jobbade nära Hitler för en lång tid (man vet ej namnet)", alltså, det är någon som påstår att någon ropade så. Inte någon som påstår att han själv ropade så.Mannen som skall ha utropat: Jag har dödat Hitler är han trolig? Tja, det kan ha varit någon som har överlevt och som i fångenskap för att skydda sina intressen, kan ha sagt det.
Det är nog ganska rimligt iaf att ANTA att ryssarna hittade något som tillhörde Hitler ja.Hans John skrev:Jag medger att du har flera poänger. Den versionen som du tog upp som skräckexempel är i detaljerna knappast trolig. Gravstenen har jag aldrig hört talas om tidigare och har förmodligen inte heller existerat. Amerikanska soldater? Det är väl utan tvivel så att det var ryska soldater som fann Hitlers bunker.
Förstås blir den debatten lite av vilket kom först, hönan eller ägget. Jag är dock ganska övertygad om att det blir viss form av märken om man skjuter sig själv - vilket också intygas av spår och vittnesmål från de överlevande.Dog Hitler av en giftampull eller ett pistolskott eller av både ock? Omöjligt att säga då ingen obduktion genomfördes.
Ryssarna påstod att han hade dött av en giftampull men det hade nog mer med politiska skäl att göra då de ville få Hitler att framstå som feg.
I en annan version dödas denne person av någon ytterligare okänd person, så jag tror den här delen kan strykas som en s.k. Urban legend. Det bär tydliga spår av vandringssägen, nämligen oklarheter i vem som utför vad, och framförallt - varför???Mannen som skall ha utropat: Jag har dödat Hitler är han trolig? Tja, det kan ha varit någon som har överlevt och som i fångenskap för att skydda sina intressen, kan ha sagt det.
För att inte tala om alla de rykten om att han inte dött...Hitlers död är även idag kontroversiell av just de orsakerna.
Patrik skrev:
Tja, om Hitler nu verkligen blev begrav där och inte borttransporterad till en helt annan plats.Det är nog ganska rimligt iaf att ANTA att ryssarna hittade något som tillhörde Hitler ja.
Vad jag förstod så grävdes i princip hela trädgården upp, så något BORDE de iaf hittat.
Patrik skrev:Dog Hitler av en giftampull eller ett pistolskott eller av både ock? Omöjligt att säga då ingen obduktion genomfördes.
Ryssarna påstod att han hade dött av en giftampull men det hade nog mer med politiska skäl att göra då de ville få Hitler att framstå som feg.
Tja, om det nu verkligen var Hitlers kvarlevor de visade upp och inte någon annans.Förstås blir den debatten lite av vilket kom först, hönan eller ägget. Jag är dock ganska övertygad om att det blir viss form av märken om man skjuter sig själv - vilket också intygas av spår och vittnesmål från de överlevande. Problemet är förstås som i alla fall där kroppen saknas - helt omöjligt att fastställa dödsorsaken 100%. Men eftersom vittnesuppgifter - samt de rester ryssarna har visat upp/påstår sig innehavit vad jag förstår haft spår av skottskada så antar jag att han sköt sig.
Jag vill nog mena att vittnesuppgifterna är mycket otillförlitliga.Däremot verkar vittnesuppgifterna om var han sköt sig gå något i sär...
Patrik skrev:Mannen som skall ha utropat: Jag har dödat Hitler är han trolig? Tja, det kan ha varit någon som har överlevt och som i fångenskap för att skydda sina intressen, kan ha sagt det.
Ja, helt omöjlig är historien ändå inte då mycket konstigt sker när en totalkatastrof för de ledande nazisterna hade inträffat. Med detta vill jag inte ha sagt att det verkligen var så då det inte finns några bevis.I en annan version dödas denne person av någon ytterligare okänd person, så jag tror den här delen kan strykas som en s.k. Urban legend. Det bär tydliga spår av vandringssägen, nämligen oklarheter i vem som utför vad, och framförallt - varför???
Patrik skrev:Hitlers död är även idag kontroversiell av just de orsakerna.
JO, men att han är död är nog helt klart och att han dog 1945 är också klart eftersom han aldrig dök upp igen. På denna punkt har vi facit i hand.För att inte tala om alla de rykten om att han inte dött...
Vad menar du nu? Att tyskarna skulle transporterat bort och gömt kroppen när ryssarna i princip stod och knackade på dörren till bunkern? Varför skulle de det, och hur skulle de gjort det? Trädgården låg i princip inom skotthåll för ryssarna och man tvingades i princip med fara för livet tända eld på bålet.Hans John skrev:Tja, om Hitler nu verkligen blev begrav där och inte borttransporterad till en helt annan plats.
Jag tror inte ens de själva riktigt vet vems kvarlevor de hade. Som sagt - uppgifterna om hur pass bränd kroppen var går isär. Dock hade ryssarna i sin ägo personliga ägodelar av Hitler - så något hittade iaf.Tja, om det nu verkligen var Hitlers kvarlevor de visade upp och inte någon annans.
Jag vet inte hur mycket du läst i frågan men jag har ingen som helst anledning att misstro vittnena i den frågan.Jag vill nog mena att vittnesuppgifterna är mycket otillförlitliga.
Ok, du avfärdar i princip vedertagna uppfattningar i frågan om hur Hitler dog. Men samtidigt så är du villig att godta en högst otrovärdig och föga sannolik historia om att någon traskar in i rummet, avfyrar ett skott mot den döda Hitler och skriker "Jag har dödat Hitler".Ja, helt omöjlig är historien ändå inte då mycket konstigt sker när en totalkatastrof för de ledande nazisterna hade inträffat. Med detta vill jag inte ha sagt att det verkligen var så då det inte finns några bevis.
Varför skulle han dyka upp igen? Det är inte som om han traskar in på ett postkontor i München och hämtar ut sin pension, vi talar trots allt om världes mest hatade människa.JO, men att han är död är nog helt klart och att han dog 1945 är också klart eftersom han aldrig dök upp igen. På denna punkt har vi facit i hand.
Jag är mycket väl medveten om den politiska laddningen som fanns i frågan - det finns hyllmeter med böcker som tar upp just den problematiken.Hans John skrev:Jag försöker besvara frågeställningen med att hänvisa till att det fanns en mängd politiska skäl till att vilja ha en annan sanning. Sanningen om Hitlers död har altså ifrågasatts på olika vis och det är därifrån som uppgifterna kommer.
Som sagt - världen är stor och visst är det föga troligt att han skulle kunnat hållt sig undan.Att han inte dök upp igen ser jag nog som ett starkt bevis, för hur skulle världens mest hatade och kände man kunna hålla sig undan i längden utan att han blev igenkänd eller hans döda kropp dök upp på något annat ställe?
Men skulle inte ett land som eventuellt tog emot Hitler utsättas för sanktioner eller t.o.m. ett militärt angrepp? Att vissa länder tog emot relativt låga personer som dr Mengele är vär en sak, men Hitler?Patrik skrev:Spaniens Franco benämndes - vanligtvist var adressen från dessa rykten Moskva - ofta som en trolig tillflyktsort. Finns ju även en hel del länder i Mellersta östern som bevisligen tog emot nazister på flykt undan, och ett par länder i Sydamerika som även de blev populära tillflyktsorter.
Och om han nu ville hålla sig undan så fanns nog den möjligheten...