JohnT skrev:
Sen finns det det versionen att "FOA har sagt att mitt förband kommer att överleva i exaxt 7.32 sekunder" varvid någon annan snabbt svarar "vi skulle minsann ha överlevt i 4.2 sekunder"
FOA dementerar att man någonsin har räknat i dom termerna på förbands överlevnad.
Som sagt lär sådana beräkningar ej ha gjorts. Dessutom är strid en definitionsfråga. Om "jag" med min pluton gör omfattning på fienden längs en svacka utan att utsättas för eller utsätta någon för eld, samtidigt som resten av kompaniet är i strid, är då jag i strid? Om "min" vagn är i strid med akan och "mina" soldater är nedluckade, är då soldaterna i strid? Om "jag" skjuter ut en fientlig vagn med akan utan att fienden hinner skjuta tillbaka, är "jag" då i strid, eller är striden den tid det tar för pilen att nå fram, eller måhända från det att "jag" beordrar föraren att köra in i eldställning tills det att "vi" har kört i skydd igen?
Vissa förband som t.ex. attackdykare skall inte bedriva eldstrid. Hamnar de i eldstrid så har något gått fel. De skall bedriva spaning och sabotage. Samma sak kan sägas om jägarsoldater.
Det är helt enkelt så att det är svårt att definera när man är i strid och vissa förband skall överhuvudtaget inte hamna i eldstrid. Att dom sedan kanske inte klarar sig särskillt bra i en eventuell eldstrid är en annat femma.
Mikael Eklund skrev:
Vad jag vet så har man aldrig räknat per sekund hur länge någon trupp skall överleva i strid. Däremot har man räknat med procent. Pansar skytte soldater skulle förlora c:a 40 % av sin trupp vi ett eldöverfall. Speciellt då man fortfarande använde sig av "framåt, gå på, march " när jag gjorde lumpen. Samma gällde den trupp typ som jag tillhörde. Beräkningarna där påstod att om vi bara fixade 4-5 T-72:or så skulle vi "gå med vinst" rent ekonomiskt. Även om så hela kompaniet försvann. Detta var slutpläderingen från våra befäl på P-10.
Mats skrev:
Gjorde du GU som pansarskyttesoldat och skulle slå ut stridsvagnar? Med vad? När jag låg på P10 var det "bakåt" som gällde om vi stötte på stridsvagnar. Vi hade inget som bet på dom.
Nu vet jag inte när ni gjorde lumpen. Men jag förutsätter att ni hade kombinationen Pbv-302/Grg/Pskott 86/minor samt ev. Pvrb 56.
Vi tänker oss att fienden strider med kombinationen T-80/BMP-2.
Ni har då verkan på T-80 i alla attityder med pvrb och minor, samt i sida med grg och pskott. På BMP-2 har ni verkan i alla attityder med alla vapen utom Pbv-302 (frontpansaret på BMP-2 sluttar för kraftigt, vilket ger avglidning) och verkan i sida med PBV-302.
Sverige är till största delen täckt av skog (60-70% tror jag), och en stor del utgörs av sjöar och vattendrag (c:a 10%). Resten är fjäll (c:a 10%), öppen terräng och bebyggelse. En stor del av pansarförbandens strid skulle i ett krig mot "grannen" stå i betäckt, småbruten och bebyggd terräng.
Detta är terräng som gynnar uppdragstaktik, flexibelt agerande, förmåga att uppträda i mindre förband, god observationsförmåga framförallt på korta avstånd, förmåga att agera i kuperad terräng (god förmåga att dumpa pjäsen), minstrid och försvars/fördröjningsstrid.
Kraftigt frontalt skydd är av mindre betydelse eftersom flankerande eld är lätt att uppnå.
Detta är alla saker som gynnar den svenska armén. Ryska vagnar som BMP måste i allmänhet för att kunna rikta pjäsen tillräckligt lågt ta eldställning i framåtlut vilket dels exponerar hela vagnen, dels gör att effekten av pansarets lutning reduceras. En PBV-302 kan å andra sidan ta eldställning på ett sådant sätt att bara den lilla vapenhuven synns, vilket gör vagnen till ett snudd på omöjligt mål.
Vad gäller observationsförmåga på korta avstånd är sovjetiska vagnar med svenska mått katastrofalt dåliga.
Jag är av den övertygelsen att ett PBV-302 kompani med svenska soldater i "normalsvensk" terräng skulle kunna få stopp på ett sovjetiskt stridsvagnskompani med jämförbara förluster på bägge sidor.
Ett Stridsfordon 9040 kompani skulle under samma förutsättningar tack vare sin kraftigare akan som har kapasitet att slå ut T-80 i sida och sin högre rörlighet (jämfört PBV-302 och T-80) kunna utgå som segrare.
Ett Pbv-302 kompani mot ett BMP-2 kompani skulle bli en klar seger för svenskarna och i fallet Strf 9040 mot BMP-2 så skulle jag inte bli förvånad om Strf 9040 förbandet gick ur striden utan förluster.