1. Vad man vet. Dessutom var det vanligt att ryttare även i europeiskt tungt kavalleri valde att inte bära kyrass - åtminstone vid de tillfällen då en tryckande värme gjorde riskkalkylen mindre betydelsefull.Kapten_Gars skrev:Även om jag på det hela taget håller med om CRS beskrivning så fanns det flera långt ifrån oväsentliga skillnader mellan det karolinska slagfältsrytteriet och dess europeiska kollegor.
1. De karolinska ryttarna använde inte kroppspansar av något slag med undantag av Västgöra ryttare 1700 och 1709-1710
2. De europeisk aryttarna anföll i allmänhet i trav medans de karolinska ryttarna anföll i galopp något som bara förekom sporadiskt i europa
3. De karolinska ryttarna red knä bakom knä medans man i europa red knä vid knä, de karolinska ryttarskvadronerna hade formen av en grund kil medans den europeiska var rektangulär.
4. I vissa länder behölls praxis att skjuta en slava med pistol och/eller karbin före anfallet med blanka vapen, detta gällde framför iallt länder som varit inblande i kriget mot Osmanerna. De osmanska ryttarna var ofta skickligare i strid man mot man men kom till korta om de ställdes mot tätt slutna skvadroner av discplinerade ryttare som bröt upp deras anfall med eldgivning. Det var häifrån som både sachsare och delvis även ryssar fick sin fatala förtjusning för handeldvapen.
2. Jag skrev att det karolinska rytteriet var snabbare.
3. Jag skrev likaledes att karolinerna hade mer finess
4. Denna "fatala" förtjusning för handeldvapen kunde också ha sina fördelar. Även för ryssar och sachsare från och till. Men jag håller verkligen med om att erfarenheterna på det olika krigsskådeplatserna fick betydelse för stridstaktiken i olika europeiska arméer. Ska tilläggas att de ryska arméerna under Stora nordiska kriget saknade motsvarigheten till tungt kavalleri. Men deras dragoner var stundom lika briljanta i aktion som vilken svensk kavallerienhet som helst.