Johan Elisson skrev:Basse skrev:Om jag vore amerikan skulle jag också säga att det var VI som själva satte eld på vagnarna...
Jag förstår inte riktigt vad du skrattar åt?
Det är ju för övrigt det man brukar göra med stridsvagnar som kostar 75 miljoner kronor...
Du kanske inte hänger med riktigt, men amerikanerna föredrar en förstörd Abrams för 75 miljoner, istället för en hel Abrams för 75 miljoner. Hos irakierna. Got it?
Utgångspunkten bör snarare vara hur står sig en Abrams mot Bill, Bill2, Pansarskott 86, Pansarskott 97, LAW 80, Milan 3, Tow 2, Kornet, Metis, Spandrel, T-80, Leopard 2, Challenger, Leclerc, T-90, RPG-16D, RPG-27, RPG-29 med utbildade och motiverade soldater vid rattarna och siktena... 8)
Det var ju du som drog upp bilder från Irak-kriget och började jämförelsen...
/Johan
Jaha det låter som om USA var på reträtt mest hela kriget och "droppade" av en massa tanks lite här och var som de bara vara tvungna att blåsa i luften. Tja det låter faktiskt som Nazi-Tysklands reträtt ut ur Falaise-fickan eller nåt. Jag trodde det var USA som anföll och höll fienden framför sig med fladdrande kjoltyg och palestinasjalar.
Nej, hade Irakkriget varit så satans fragmenterat att man hade förlorat stridsvagnar som skadade till höger och vänster och varit tvungna att spränga dom då hade även de personella förlusterna varit större.
Varför är det så satans svårt att ta Pentagons propagandabild av oövervinnerliga amerikanska supersoldater i superstridsvagnar och kasta den åt helvete. Folk dör i krig, så och amerikaner och stridsvagnar går sönder när man skjuter på dom, så och Abrams-stridsvagnar och Apache-helikoptrar mm mm...
Min poäng är som alltid följande för dom som inte vet det ännu...
USA har i Irak varken 1991 eller år 2003 mött en värdig motståndare. Det är snarare lite som Storbrittannien mot Sudan på 1880-talet. Det amerikanska imperiet bluffar oss att tro att de är oövervinnerliga, det gjorde även "England who rules the wawes". Men USA är inte oövervinnerliga. Det vi ser är bara kejsarens nya kläder...