Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Femtiotrean
Medlem

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Femtiotrean » 3 juni 2025, 09:47

Biretta:

Bild

Saturno:

Bild

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 3 juni 2025, 19:52

Don är en titel som i Italien används i stället för fader. Det är en förkortning av latinets Dominus, som betyder herre.

I Gävle hade vi under tre decennier en kyrkoherde som inte kallades något annat än Don Riccardo. Han var i och för sig från Schweiz, men den italiensktalande delen. När han anlände i Malmö 1953 frågade en annan präst honom om han begått brott i hemlandet eftersom han hamnat i Sverige. Tydligen var det ingen som kom hit frivilligt.

Don Riccardo gjorde ett stort intryck på Gävleborna, såväl katoliker som lutheraner och hedningar. Brödet som han bakade på vigvatten var omtalat och populärt och drog inte pengar till församlingen. En annan inkomstkälla var de predikningar på tyska, franska och italienska som han sålde till kollegor på kontinenten.

Don Riccardo var en mycket produktiv man. Han sammanställde till och med en egen psalmbok som höll på att konkurrera ut stiftets officiella.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 4 juni 2025, 07:50

Apropå titlar ...

I Skandinavien och i tyskspråkiga länder har katoliker egenheten att använda olika titlar för stiftspräster och ordenspräster, i Sverige fader respektive pater (följt av förnamnet). Där det talas tyska används Pfarrer och Pater (vanligtvis följt av efternamnet). Pfarrer härleds dock från Pfarrei, församling, så det är möjligt för att det finns ännu en titel för stiftspräster som inte är verksamma i en församling, det har jag tyvärr inte koll på. Jag misstänker att samma uppdelning förekommer i Nederländerna och Luxemburg.

I resten av världen säger man Father, Padre osv. oavsett vilken typ av präst det rör sig om.

Vissa präster förlänas honorärtiteln monsignore ("Min Here" på italienska). Förutom själva titeln ger den rätten att använda soutan och kordräkt med inslag av lila, en färg som annars är förbehållen biskopar. Don Riccardo som jag nämnde tidigare var monsignore och titulerades Msgr Don Riccardo Bulloni.

Monsignoretiteln hänger vanligtvis ihop med påvliga utmärkelser, som finns i tre klasser:

Klass 1: Apostolisk protonotar som är förbehållen präster i den romerska kurian.

protonotar.png
protonotar.png (69.12 KiB) Visad 1184 gånger
msgr-protonotar.jpeg
msgr-protonotar.jpeg (56.91 KiB) Visad 1184 gånger

Klass 2: Hans Helighets prelat

prelat.png
prelat.png (71.6 KiB) Visad 1184 gånger
Msgr-prelat.jpeg
Msgr-prelat.jpeg (59.49 KiB) Visad 1184 gånger

Klass 3: Hans Helighets kapellan

kapellan.png
kapellan.png (71.36 KiB) Visad 1184 gånger
Msgr-kapellan.png
Msgr-kapellan.png (234.43 KiB) Visad 1184 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 juni 2025, 09:39

Det är ju krångligare än i försvaret, d.v.s. inte lite.

Och nej, jag är aldrig ironisk.

Återigen stort tack Patrik att du tar dig tiden att förklara okända marker för oss hedningar.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 4 juni 2025, 10:01

På tal om hedningar ...

För drygt hundra år sedan hade församlingen i Gävle en tysk jesuitpater som kyrkoherde. I församlingens annaler står det om honom att han "aldrig riktigt trivdes i Gävle. Han ville omvända riktiga hedningar och flyttade till Kongo 1920".

Jag pratade med nuvarande kyrkoherden om det och vi var överens om att det nog finns fler hedningar här än i Kongo numera.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 juni 2025, 10:08

Någonstans på forumet sade någon att han hört från en protestantisk präst 'Här behövs ingen präst, här behövs en missionär'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 juni 2025, 17:33

Jag har fel. 'Min' kyrka är inte en kyrka utan ett kapell. Imorgon är det en mässa eller vad det nu heter, 10:00. Den är 150 år gammal, just imorgon. Jag tänker gå dit med hustrun. Sorry Patrik, men sannolikheten att jag konverterar är låg. Men det skall bli intressant.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 7 juni 2025, 19:05

Säg inte det. Till och med en sprätt som Oscar Wilde blev katolik innan han dog. Och John Wayne konverterade på sin dödsbädd, med ursäkten att han varit för upptagen för att hinna med det tidigare. Så det finns hopp för dig också.

Vet du den formella skillnaden mellan ett kapell och en kyrka?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 juni 2025, 19:14

Nej.

Men jag visste att du kommer förklara.

När det kommer missionärer hit brukar jag bjuda in dem, är det mormoner så bjuder jag inte på kaffe.

Vill jag inte prata med dem säger jag att jag är äkta hedning och tror på Oden och Thor. Inte sant men det brukar fungera.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 7 juni 2025, 19:33

Ett kapell har ingen permanent präst. Så har det i alla fall varit förr, jag har märkt att det inte är lika noga nu och även kapell kallas i bland för kyrkor.

Jag utgår från att ni ska gå till ett fristående kapell, men i katolska kyrkor finns det ofta också sidokapell, ofta tillägnat Jungfru Maria eller något helgon. I Peterskyrkan finns t.ex. elva kapell, där det i bland firas mässa även när turister vandrar runt i kyrkan. I min kyrka finns ett litet Mariakapell.

Eftersom sidokapellen förknippas med Maria och helgonen var det något som revs ut ur de kyrkor som blev protestantiska kyrkorna. Och när arkitekter i protestantiska länder kopierade romerska barockkyrkor var det mycket noga att kyrkorna fick en öppen planlösning utan sidokapell. Allt fokus skulle vara framåt, mot altaret och framför allt predikstolen. Ett bra exempel på det är Kalmar domkyrka.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 juni 2025, 19:40

Återigen tack Patrik.

Du är en av anledningarna att jag hänger här på Skalman för mycket.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 juni 2025, 19:59

Med den definitionen av kapell har väl de flesta svenska kyrkor degraderats till kapellet. Definitionen kände jag förvisso innan.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 7 juni 2025, 20:41

Ja, i Svenska kyrkan är den definitionen inte så relevant längre.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 8 juni 2025, 00:26

Är det inte så i Svenska kyrkan att prästerna oftast jobbar i ett pastorat eller större (ofta hopslagen) församling och att de därför oftast arbetar i flera olika kyrkor?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 8 juni 2025, 06:22

a81 skrev:
8 juni 2025, 00:26
Är det inte så i Svenska kyrkan att prästerna oftast jobbar i ett pastorat eller större (ofta hopslagen) församling och att de därför oftast arbetar i flera olika kyrkor?
Så är det. Det råder prästbrist i Svenska kyrkan samtidigt som många församlingar brottas med dålig ekonomi, så en präst har ofta ansvar för flera kyrkor och håller sammanlysta gudstjänster. Vissa kyrkor har också tagits ur bruk, ofta tillfälligt vintertid då uppvärmningskostnaderna är höga.

Skriv svar