Apropå titlar ...
I Skandinavien och i tyskspråkiga länder har katoliker egenheten att använda olika titlar för stiftspräster och ordenspräster, i Sverige fader respektive pater (följt av förnamnet). Där det talas tyska används Pfarrer och Pater (vanligtvis följt av efternamnet). Pfarrer härleds dock från Pfarrei, församling, så det är möjligt för att det finns ännu en titel för stiftspräster som inte är verksamma i en församling, det har jag tyvärr inte koll på. Jag misstänker att samma uppdelning förekommer i Nederländerna och Luxemburg.
I resten av världen säger man Father, Padre osv. oavsett vilken typ av präst det rör sig om.
Vissa präster förlänas honorärtiteln monsignore ("Min Here" på italienska). Förutom själva titeln ger den rätten att använda soutan och kordräkt med inslag av lila, en färg som annars är förbehållen biskopar. Don Riccardo som jag nämnde tidigare var monsignore och titulerades Msgr Don Riccardo Bulloni.
Monsignoretiteln hänger vanligtvis ihop med påvliga utmärkelser, som finns i tre klasser:
Klass 1:
Apostolisk protonotar som är förbehållen präster i den romerska kurian.

- protonotar.png (69.12 KiB) Visad 1181 gånger

- msgr-protonotar.jpeg (56.91 KiB) Visad 1181 gånger
Klass 2:
Hans Helighets prelat

- prelat.png (71.6 KiB) Visad 1181 gånger

- Msgr-prelat.jpeg (59.49 KiB) Visad 1181 gånger
Klass 3:
Hans Helighets kapellan

- kapellan.png (71.36 KiB) Visad 1181 gånger

- Msgr-kapellan.png (234.43 KiB) Visad 1181 gånger