Historiska figurspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 10 maj 2002, 00:41

Vad hade du för arme/armeer

Jag hade Dwarf och en lite Greenskins samling på slutet :monkee:

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 10 maj 2002, 20:00

Anders W skrev:Pirre;

Jag har själv inte spelat med det märket eller med figurer i den skalan. Så jag vet inte hur det är. Har visserligen varit nära att köpa figurer från just det företaget så vem vet vad som händer i framtiden.
Anders, finns det någon butik i Sverige som säljer dessa figurer eller går det endast att beställa från sidan?

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 10 maj 2002, 20:43

Pirre;

Tennsoldaten Hobby i Stockholm säljer GHQ-figurer.
http://www.tennsoldaten.com/ghq.htm

Pirre
Medlem

Inlägg av Pirre » 11 maj 2002, 10:49

Du ska ha ett jättetack för all hjälp Anders!

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 11 maj 2002, 11:18

GHQ har tveklöst de snyggaste figurerna i 1/285 (6mm) skala på marknaden. Tyvärr så är de ganska dyra.

Personligen så skulle jag rekommendera att använda fordon från GHQ tillsammans med gubbar från en billigare tillerkare, då det ändå är psykiskt nedbrytande att försöka måla de små gubb-asen till samma standard som fordonen.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 11 maj 2002, 19:08

Pirre;

Det var så lite så. Alltid kul att kunna hjälpa till :D

Pirre
Medlem

Inlägg av Pirre » 11 maj 2002, 21:52

Per Andersson skrev:GHQ har tveklöst de snyggaste figurerna i 1/285 (6mm) skala på marknaden. Tyvärr så är de ganska dyra.

Personligen så skulle jag rekommendera att använda fordon från GHQ tillsammans med gubbar från en billigare tillerkare, då det ändå är psykiskt nedbrytande att försöka måla de små gubb-asen till samma standard som fordonen.
Vilka är de billigare tillverkarna? Är kvaliteten på dessa gubbar mycket sämre?

Själv har jag länge undrat HUR man målar lilliputt 6mm figurer? Doppar hela gubben i grön/svart färg och målar dit en liten fläck hudfärg i ansiktet? Med andra ord, hur detaljerat är det faktiskt möjligt att måla så små figurer?(Jag har förstått att jag måste nog överge tanken om att måla dit ett järnkors första klassen på bröstet på en av minisoldaterna... ;))

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 11 maj 2002, 21:59

Det minsta jag har målat är 10mm och på dem gick det att vara rätt så detaljerad. Hur detaljerad man kan vara har en del att göra med hur detaljerade figuren i sig är. Vissa figurer kan vara väldigt detaljerad medans andra kan vara riktigt dåliga. Har visserligen inte målat 6mm men det breor nog även på hur de ser ut hur detaljerad man kan vara.

På de 15mm figuer som jag målar nu så målar jag gradbeteckningar, axelklaffar och dyl, så det går om man bara vill :)

Pirre
Medlem

Inlägg av Pirre » 12 maj 2002, 22:55

Anders W skrev:Det minsta jag har målat är 10mm och på dem gick det att vara rätt så detaljerad. Hur detaljerad man kan vara har en del att göra med hur detaljerade figuren i sig är. Vissa figurer kan vara väldigt detaljerad medans andra kan vara riktigt dåliga. Har visserligen inte målat 6mm men det breor nog även på hur de ser ut hur detaljerad man kan vara.

På de 15mm figuer som jag målar nu så målar jag gradbeteckningar, axelklaffar och dyl, så det går om man bara vill :)
Låter mycket imponerande! Om du har möjlighet så skulle jag bli överlycklig om du skulle kunna posta lite bilder på dina figurer här på forumet. Är det i huvudsak WWII figurer du pysslar med?

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 12 maj 2002, 23:05

Låter mycket imponerande! Om du har möjlighet så skulle jag bli överlycklig om du skulle kunna posta lite bilder på dina figurer här på forumet.

Jag har tyvärr ingen kamera, men jag skall försöka låna en så jag kan ta några bilder på mina figurer.
Är det i huvudsak WWII figurer du pysslar med?
Just nu är det bara 2:vk som jag målar. Men jag har även målat en del franskt Napoleon infanteri och de 10mm figuererna som jag har målat är engelsmän till 7 års kriget. Plus att jag har målat en hel hög med Nordstats infanteri till Amerikanska inbördeskriget.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 12 maj 2002, 23:06

Får nästan lite lust att börja måla upp en armé...

Gustav Fredell
Ny medlem

Historiska figurspel

Inlägg av Gustav Fredell » 28 maj 2002, 16:25

Tänkte bara säga att jag är stolt ägare till Battleground WWII . Detta är flera rymdresor bättre än Warhammer spelet och faktiskt ballare än alla andra figurspel jag spelat (har spelat en hel del.... äger nog en 10000p warhammer prylar + annat). Tyvärr marknadsförs inte spelet i sverige. Jag beställde mitt ex (på cd-rom, i pdf-format) från USA. Kostade mig härliga 1000:- (för spelet + tillbehöret tankers challenge) efter tull.... rekommenderas varmt.

Användarvisningsbild
Briliant
Medlem

Inlägg av Briliant » 30 januari 2005, 20:36

Jag skulle hemskt gärna vilja börja spela figurspel, från Napoleontiden. Men var börjar man? Vad jag har förståt så verkar 15mm vara populärast, eller?
finns det någon bra Svensk sida man kan titta på?

Tack

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 9 april 2005, 10:29

Kan ju passa på att tipsa om ett historiskt brädspel av klass, "Gå på!", som hittas på http://www.acedia.se

flaggis
Ny medlem

Inlägg av flaggis » 9 januari 2006, 20:52

ja är intresserad av warhammer och blandar raser så ja får lite att välja bland
jag har själv alldri spelat men försöker komma me kompisar
ja tycker i och för sig att warhammerfigurerna och tillbehören är dyra men det jör inge
om ni vill hitta hyfsat billia kan ni kolla på tradera.
jag har 40,k chaos space marines och lite eldar :D

Skriv svar