Adolf Hitlers far var finländare?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Adolf Hitlers far var finländare?

Inlägg av Ereyk » 16 juni 2003, 22:56

Jag vet inte om det har med detta forumet att göra eller om det klassas som revosionism, men jag tyckte artikeln var så intressant att jag postar den i dess fulla längd.
Ett i Finland av förståeliga skäl nedtystat nytt och sensationellt forskningsresultat är att Adolf Hitler var av finsk börd!

Den ansedde forskaren, Tapani Lappalaainen vid Helsingfors Universitet blev under 2001 i tysthet omgående skild från universitetet och tvingades mer eller mindre till landsflykt, sedan han presenterat uppgifter ur en påbörjad avhandling om Hitlers ursprung. Upprinnelsen till det hela var ett antal brev från 1880-talet hos en familj i Tavastehus som forskaren av en tillfällighet fick höra talas om.

Det är okänt var Lappalaainen nu exakt uppehåller sig i utlandet. Universitetets ledning såg också nogsamt till att förstöra allt det skrivna som fanns, att rensa hans dator o.s.v. Uppgifterna har emellertid fått en muntlig spridning och fakta skall vara följande:

Hitlers troliga fader, Matti Sormuinen, föddes i Viborg den 3.6. 1860 i en skomakarfamilj. Han var yngst av 6 syskon. Han genomgick dåvarande folkskolan och lärdes av fadern upp till skomakare. Men eftersom han liksom fadern var begiven på spritdrycker försummade han rörelsen. Men han såg otroligt bra ut och hade stor charm så kvinnorna föll som käglor för honom och han lärde sig snart att försörjas av dem. Samtidigt fick han dock allt större försörjningsplikter mot det stora antal utomäktenskapliga barn han sett till att få till världen och med länsmannen i hälarna fann han i slutet av 1885 för gott att lämna landet.

Det är därefter känt att han uppehåller sig i Tyskland, mest i Düsseldorf och hos den nordiska konstnärskolonin som fanns där. Brev till en (förmögen) älskarinna omtalar detta, dock säger han inget om hur han försörjer sig utan han bedyrar bara sin kärlek till henne och att han snart skall komma hem. Älskarinnan sänder också vid upprepade tillfällen pengar till honom i Tyskland. Under januari 1888 åker han dock fast i Wien, Österrike för lösdriveri och får tillbringa några månader på en straffarbetsanstalt. I mitten av maj 1888 släpps han fri och återupptar sitt som det tycks huvudsakliga näringsfång, försäljning av hårborstar och diverse krimkrams. Uppenbarligen är detta som tidigare mest en rörelse för syns skull, men det ger honom goda tillfällen att få kontakt med kvinnor och därmed sin försörjning.

Från juni 1888 vistas han i trakten av Braunau, Hitlers födelseort. Brev från den 10 juni 1888 till ovannämnda dam i Tavastehus bestyrker detta. Som vanligt är han dock sparsam med upplysningar, utöver att han har det bra o.s.v. Dock nämner han i nästa brev den 25 juli 1888 att han bor hos en familj i Braunau sedan en månad tillbaka och ber älskarinnan sända pengar dit. Så skedde också, vilket styrkts vid en genomgång av finska postens bevarade postanvisningböcker för nämnda tid. Och adressen dit den 15 augusti 1888 pengarna sändes, 30 dåvarande rubler, är c/o Alois Hitler, Braunau, Österrike!

Varefter forskarens genomgång av tjänstgöringslistorna för tulltjänstemannen Alois Hitler visat att denne överhuvudtaget inte var hemma tiden 15 juni - 15 september 1888, utan då var utkommenderad som vikarierande chef vid tullstationen i Passau, som ligger ungefär 7 mil från Braunau! Tjänstgöringslistorna uppvisar tjänstgöring med ledighet endast ett dygn i veckan. Och Hitler är född den 20 april 1889!

Ytterlligare fakta: Lappalaainen har gått igenom (katolska) kyrkans dagböcker i Braunau och finner där uppgifter om att en av prästerna vid fyra tillfällen under maj - november 1889 kallats till Hitlers hem för själasamtal och som det förefaller medling! Vidare framkommer det att Hitler döptes "onormalt" sent.

Så långt ur den försvunne forskarens påbörjade avhandling.

Det är verkligen att hoppas att han på sin okända uppehållsort i utlandet kan fullfölja sin så tabubelagda forskning för att få fram ytterligare uppgifter till styrkande av Adolf Hitlers härkomst!

Och vart tog Matti Sormuinen sedan vägen? Den hittills enda kända uppgiften är att han drunknade vid en båtolycka i Bodensjön den 17.6. 1890. Men andra forskare har med anledning av ovanstående smått sensationella uppgifter börjat forska om hans förfäder och skall släkten Sormuinen ha invandrat från Sortavala vid Ladoga under 1840-talet, men att den därifrån kommit från Petsamo vid ishavskusten. Vidare uppgifter tyder på att släkten urprungligen är renskötande samer och som så många finnar långt tillbaka härstammar från Sibirien, men forskningar härom pågår.
Jag låter er bedöma artikeln. Tror ni att den är sanningssägande eller att det bara är trams?

/Erik, alias Ereyk

***EDIT*** Ändrade topic till ett mer passande namn
Senast redigerad av 2 Ereyk, redigerad totalt 31 gång.

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 16 juni 2003, 23:01

Kan säga att den finska dagstidningen Hyvinkään Sanomat för ett tag sedan redovisade ovan nämda resultat. Man har ochså kontaktat Helsingfors Universitet om bekräftelser på uppgifterna, dock ej så länge utan resultat. Även tidningarna Pietarsaaren Sanomat och Keskipohjanmaa letar ivrigt efter Lappalainen. Undrar om det finns någon sanning i den här historian ändå? På något sätt känns det lite för smått fantastiskt för att vara sann, men jag låter även er bedöma texten.

/Erik, alias Ereyk.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 16 juni 2003, 23:06

En sak kan man säga iaf- Hitler såg inte ut som en Finländare!

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 16 juni 2003, 23:06

hmm.. tror ej riktigt på artikeln .men varifrån har du fått denna artikel ??
Länka adressen . :D
Men man kan fråga sig att varför skulle en finländare flytta till Tyskland på denna tiden ??
Oftast blev man heldre i lilla Finland eller sökte jobb i Ryssland .

//Martin

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 16 juni 2003, 23:15

Superfinne skrev:hmm.. tror ej riktigt på artikeln .men varifrån har du fått denna artikel ??
Länka adressen . :D
Men man kan fråga sig att varför skulle en finländare flytta till Tyskland på denna tiden ??
Oftast blev man heldre i lilla Finland eller sökte jobb i Ryssland .

//Martin
Tyvärr finns sidan inte kvar :( ,den låg på Flashbacks webhotel.
Jag har haft den här artikeln på datorn under en lång tid, men det var först när jag hittade den idag när jag rensade lite mög som jag hittade den igen, och beslöt mig då för att lägga upp den på forumet.
Du får nog annars själv ta och googla lite.

/Erik, alias Ereyk

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 16 juni 2003, 23:21

När jag sökte lite på Google fann jag på Flashbacks forum http://www2.flashback.info/scan/viewtop ... sc&start=0

Det är ju exakt samma artikel som jag har postat ovan! En slump? Hm.... :?

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 juni 2003, 23:23

Själv tvivlar jag på det här, om detta skulle vara sant så skulle det vara andra gången som faderskapet i Hitlers släkt kan betvivlas. Men först skulle jag vilja se de dokument som nämns i artiklen(de finska postanvisningböckerna och katolska kyrkans dagböcker i Brauna). Undra vad Andreas Wien kommer säga. :)

/Anno som tvivlar starkt.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 16 juni 2003, 23:27

Tvivlar starkt ! :roll:
Det skulle nog vara nåt om han skulle vara Finsk börd. :D

//Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 16 juni 2003, 23:43

Så om det kommer en gubbe med käpp, pratandes svenska med finlandssvensk brytning så ska jag se upp? :P :P

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 17 juni 2003, 00:08

har du hittat det på flashback så skall man ta det med en nypa salt. Hör av dig när du hittat trovärdiga källor

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 17 juni 2003, 00:40

För dumt och för oseriöst för att kunna kommenteras. En riktig klintbergare, skulle jag vilja pasta... Ni kan leta efter fel i texten som en övning...

Mvh Andreas Wien

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 17 juni 2003, 02:52

Andreas Wien skrev:För dumt och för oseriöst för att kunna kommenteras. En riktig klintbergare, skulle jag vilja pasta... Ni kan leta efter fel i texten som en övning...

Mvh Andreas Wien
Hehe jo, men jag ville bara se om det fanns någon som tog det på allvar.... tror inte heller själv att det är så sannolikt.
Efter att ha sökt på både Google och Altavista efter såväl "Matti Sormuinen" som "Tapani Lappalaainen" och inte fått några träffar verkar det högst osannolikt att historian är sann....
Precis som du, så avfärdar jag texten som skröna.
Däremot är det faktiskt rätt trovärdigt skrivet, och man skulle kunna lura ganska många personer med texten.
Men jag kommer fram till slutsatsen att det är en skröna, tills dess att det motbevisas.

/Erik, alias Ereyk

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 17 juni 2003, 08:34

Historian låter nog synnerligen suspekt.

Vad gäller denne "ansedde forskaren, Tapani Lappalaainen vid Helsingfors Universitet", gjorde jag lite sökningar. För det första är efternamnet troligen felstavat, och borde vara Lappalainen (dvs endast ett "a"). Någon Tapani Lappalainen med någon form av universitets- eller forskaranknytning hittade jag inte, vilket inte ger något särskild tyngd för benämningen "ansedd". Ansedda forskare publicerar en hel del material och därför kan man nog förvänta sig åtminstone en endaste länk.

Däremot hittade jag en Jussi T. Lappalainen, där T står för Tapani. Han använder dock Jussi som namn, så varför endast hans andra namn skulle nämnas i artikeln är oförståeligt. Han är dessutom prof.emeritus vid Åbo Universitet (inte Helsingfors), men det som talar för hans fall är att han var professor i historia, med krigshistoria som särskild inriktning. Däremot finns det inga belägg för att han antingen skulle ha sparkats eller tvingats till landsflykt. Och det kommer väl knappast som en överraskning för någon.

Här är en länk om karln: http://www.utu.fi/hum/shistoria/henkilokunta/jussi.html

JULIUS
Medlem

Inlägg av JULIUS » 17 juni 2003, 10:25

Feltryckt
Senast redigerad av 2 JULIUS, redigerad totalt 31 gång.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 17 juni 2003, 10:44

Inget ont om dig Erik, men det florerar sa manga rykten om denne man och hans familj att det skulle täcka minst 12 band om man skrev ned allt om detta. Det är iaf bra att du tog upp detta, sa att man kan pricka av ännu ett rykte om honom.

Nagra kommentarer om texten:

I) sa börjar den som en klintbergare. Inga källor, personen som skrev detta är försvunnen, allt han skrev är borta, fadern i fraga är död och det rör sig om andra och tredje handskällor som man inte kan kontrollera.

II) Alois Hitlers familj följde honom pa de orter där de arbetatde.

III) Sent döpt? Hitler föddes den 20 april 18.30 1889 (och inte den 21 april som det star i texten) och döptes den 22 april klockan 15.30 1889.

IV) Vilka präster? En ort har en präst, speciellt en sadan liten som Braunau am Inn var.

V) Alois Hitler var i de undre hiarkiskikten i hans karriär som tulltjänsteman 1888. Att han skulle fa ta över ett ställe i Passau 1888 later minst sagt otroligt. Alois Hitler fick en tjänst Passau 1892-1894, da han hade blivit befodrad till "Zolloberamtsoffizials" och hela familjen föjde honom dit. 1894 till Linz och samma ar gick han i pension.

VI) Klara Hitler levde inte ensam med sin man i hemmet, utan även med Alois junior och Angelika (Alois barn fran hans andra äktenskap) och Klaras syster Johanna. Lite svart att träffa en man obemärkt, om man säger sa.

V) Även byn Branau am Inn är inte direkt jättestor och det skulle vara nästan helt omöjligt att ha en person inneboende, utan att folk skulle ha märkt detta. Jag har aldrig stött pa nagra som helst pastaenden att främmande personer skulle ha bott i huset. Dessa rykten skulle florera ganska friskt pa byns torg om jag utrycker mig sa.

VI) I mars 1889 sa köpte Alois Hitler ett hus i Gemeinde Wörnharts nära sin hemort Spital. Jag saknar dock källor som bestryker att de även bodde där...

Mvh andreas Wien

Skriv svar