Neil Gaiman

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Neil Gaiman

Inlägg av Marcus » 6 juni 2003, 20:56

Efter att ha hört en del positivt om Neil Gaimans böcker så köpte jag för ett par veckor sedan tre pocketböcker av honom (lyckades inte bestämma mig för vilken som verkade bäst), Neverwhere, American Gods & Good Omens (skriven tillsammans med Terry Pratchett), och jag blev verkligen imponerad, det var länge sedan jag "fastnade" så i böcker av en författare jag inte tidigare läst något av.

/Marcus

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

8385346

Inlägg av Oskar R. » 9 juni 2003, 23:11

Jaha, så trevligt.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 9 juni 2003, 23:17

Är Neverwhere lika bra som Good Omens och American Gods?

Jag har själv bara läst dessa två, och fann dem vara ytterst läsvärda verk.

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 9 juni 2003, 23:27

Kul att fler uppskattar Gaiman! :)

Själv tycker jag att "American Gods" är den bästa boken han skrivit. Fast han är snäppet bättre som manusförfattare (serier) än på att skriva romaner.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: Neil Gaiman

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2003, 09:52

Marcus Wendel skrev:Efter att ha hört en del positivt om Neil Gaimans böcker så köpte jag för ett par veckor sedan tre pocketböcker av honom (lyckades inte bestämma mig för vilken som verkade bäst), Neverwhere, American Gods & Good Omens (skriven tillsammans med Terry Pratchett), och jag blev verkligen imponerad, det var länge sedan jag "fastnade" så i böcker av en författare jag inte tidigare läst något av.

/Marcus
Vad handlar böckerna om?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 2 juli 2003, 18:20

Per Andersson skrev:Är Neverwhere lika bra som Good Omens och American Gods?
Personligen tycker jag nog att Neverwhere är den bästa även om Good Omens är väldigt kul.

/Marcus

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 2 juli 2003, 20:17

Neverwhere är ganska bra, föredrar dock Good Omens främst pga att det märks tydligt att Neverwhere blev en tvserie.

Kan annars rekommendera hans vuxenserier The Sandman, de är verkligen verkligen bra.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 3 juli 2003, 12:16

Som jag sagt förr:

Neil Gaiman är mycket duktig författare. Kanske den duktigaste som kommit under det senaste decenniet rentav.
Men han är definitivt inte värd den avgudadyrkan han är föremål för av många av sina mindre nogräknade/bildade beundrare.

Sedan har ju den stackaren lyckats göra en Tolkien. (Sedan Tolkien skrev sin trilogi är nästan all Fantasy i trilogier numera.)
Gaiman hade med lite änglar och Lucifer i Sandman-serien.
Sedan dess måste alla "spännande nya alternativa författare" ha med änglar och "Kontroveriella" förhållningssätt till allsköns mytologier.

Detta är dock inte Gaimans fel, men läs inte de som försöker härma honom. Ett gott råd bara...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 juli 2003, 18:32

Neil Gaiman är en högst läsvärd författare, även om han (som de flesta andra) är lite ojämn. Personligen anser jag Neverwhere vara den bästa, men skrevs den inte först som manus till BBCs TV-serie, för att sedan omarbetas till roman? Jag kan hålla med om att Sandman-serien har blivit otroligt efterapad/stilbildande, men det gör ju inte orginalet sämre. Hans samling noveller och korta historier, som kallas Smoke and Mirrors, är väldigt ojämn men med alldeles fantastiska guldkorn mellan det mer ordinära gruset. Jag tycker mycket om The facts in the case of the disappearance of Miss Finch och We can get them for you wholesale.

Hans senaste bok, Coraline, är för övrigt en alldeles utmärkt barnbok för barn som inte är så lättskrämda. Finns i pocket för en blygsam penning.

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem

Inlägg av Mustardseed » 8 juli 2003, 21:12

Jag har bara läst Neverwhere, jag har också sett serien - gillade båda två. Jag vill jättegärna läsa mer av honom, han verkar som en jättespännande författare. Någon som vet om man kan få tag på Sandman nuförtiden?

Etcetera.
Medlem

Inlägg av Etcetera. » 24 juli 2003, 02:59

Jag har läst Coraline, American Gods, Stardust och Good Omens. Jag är efter dessa ganska fast i Neil Gaimans berättelser. De bästa har varit American Gods och Coraline.
Jag undrar om Neverwhere finns att köpa på svenska? Jag har sett den i biblioteket på svenska, men kan inte hitta den på några boksidor.
Har precis beställt fösta sandman, men har inte börjat läsa ännu. Är det någon som har läst sandman här?

/Patrick

Användarvisningsbild
Ynnej
Ny medlem

Inlägg av Ynnej » 30 juli 2003, 10:12

Har läst neverwhere.. tyckte mycket om den även om jag läst bättre böcker... T ex en annan av Gaiman som heter Stardust eller Stjärnstoft, på svenska.. Den tycker ja att ni borde läsa..

Är tv-serien bra förresten?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 31 juli 2003, 10:39

TV-serien är helt OK.

Man får finna sig i ganska kassa specialeffekter (det är ju brittisk TV trots allt) men å andra sidan så är det nog inte FX du är ute efter om du ser Neverwhere...
:lol:

wrathchild
Medlem
Kontakt:

Inlägg av wrathchild » 31 juli 2003, 15:21

hum hum, vad är det för sorts böcker? blev ju nyfiken när man såg att han skrivit en bok tillsammans med Pratchett

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem

Inlägg av Mustardseed » 10 augusti 2003, 19:56

Enligt en bekant som jobbar på Science Fictionbokhandeln kom TVserien Neverwhere innan boken.
Jag tycker att serien är helt OK, och jag har sett mycket sämre effekter...

Skriv svar