Neil Gaiman
Neil Gaiman
Efter att ha hört en del positivt om Neil Gaimans böcker så köpte jag för ett par veckor sedan tre pocketböcker av honom (lyckades inte bestämma mig för vilken som verkade bäst), Neverwhere, American Gods & Good Omens (skriven tillsammans med Terry Pratchett), och jag blev verkligen imponerad, det var länge sedan jag "fastnade" så i böcker av en författare jag inte tidigare läst något av.
/Marcus
/Marcus
8385346
Jaha, så trevligt.
- Per Andersson
- Medlem
Re: Neil Gaiman
Vad handlar böckerna om?Marcus Wendel skrev:Efter att ha hört en del positivt om Neil Gaimans böcker så köpte jag för ett par veckor sedan tre pocketböcker av honom (lyckades inte bestämma mig för vilken som verkade bäst), Neverwhere, American Gods & Good Omens (skriven tillsammans med Terry Pratchett), och jag blev verkligen imponerad, det var länge sedan jag "fastnade" så i böcker av en författare jag inte tidigare läst något av.
/Marcus
Som jag sagt förr:
Neil Gaiman är mycket duktig författare. Kanske den duktigaste som kommit under det senaste decenniet rentav.
Men han är definitivt inte värd den avgudadyrkan han är föremål för av många av sina mindre nogräknade/bildade beundrare.
Sedan har ju den stackaren lyckats göra en Tolkien. (Sedan Tolkien skrev sin trilogi är nästan all Fantasy i trilogier numera.)
Gaiman hade med lite änglar och Lucifer i Sandman-serien.
Sedan dess måste alla "spännande nya alternativa författare" ha med änglar och "Kontroveriella" förhållningssätt till allsköns mytologier.
Detta är dock inte Gaimans fel, men läs inte de som försöker härma honom. Ett gott råd bara...
Neil Gaiman är mycket duktig författare. Kanske den duktigaste som kommit under det senaste decenniet rentav.
Men han är definitivt inte värd den avgudadyrkan han är föremål för av många av sina mindre nogräknade/bildade beundrare.
Sedan har ju den stackaren lyckats göra en Tolkien. (Sedan Tolkien skrev sin trilogi är nästan all Fantasy i trilogier numera.)
Gaiman hade med lite änglar och Lucifer i Sandman-serien.
Sedan dess måste alla "spännande nya alternativa författare" ha med änglar och "Kontroveriella" förhållningssätt till allsköns mytologier.
Detta är dock inte Gaimans fel, men läs inte de som försöker härma honom. Ett gott råd bara...
Neil Gaiman är en högst läsvärd författare, även om han (som de flesta andra) är lite ojämn. Personligen anser jag Neverwhere vara den bästa, men skrevs den inte först som manus till BBCs TV-serie, för att sedan omarbetas till roman? Jag kan hålla med om att Sandman-serien har blivit otroligt efterapad/stilbildande, men det gör ju inte orginalet sämre. Hans samling noveller och korta historier, som kallas Smoke and Mirrors, är väldigt ojämn men med alldeles fantastiska guldkorn mellan det mer ordinära gruset. Jag tycker mycket om The facts in the case of the disappearance of Miss Finch och We can get them for you wholesale.
Hans senaste bok, Coraline, är för övrigt en alldeles utmärkt barnbok för barn som inte är så lättskrämda. Finns i pocket för en blygsam penning.
Hans senaste bok, Coraline, är för övrigt en alldeles utmärkt barnbok för barn som inte är så lättskrämda. Finns i pocket för en blygsam penning.
- Mustardseed
- Medlem
Jag har läst Coraline, American Gods, Stardust och Good Omens. Jag är efter dessa ganska fast i Neil Gaimans berättelser. De bästa har varit American Gods och Coraline.
Jag undrar om Neverwhere finns att köpa på svenska? Jag har sett den i biblioteket på svenska, men kan inte hitta den på några boksidor.
Har precis beställt fösta sandman, men har inte börjat läsa ännu. Är det någon som har läst sandman här?
/Patrick
Jag undrar om Neverwhere finns att köpa på svenska? Jag har sett den i biblioteket på svenska, men kan inte hitta den på några boksidor.
Har precis beställt fösta sandman, men har inte börjat läsa ännu. Är det någon som har läst sandman här?
/Patrick
-
wrathchild
- Medlem
- Kontakt:
- Mustardseed
- Medlem