Denna dag, bl.a. den 8 juni 1943 - Om Förintelsen !

Tillägnad vår saknade medlem varjag
JULIUS
Medlem

Denna dag, bl.a. den 8 juni 1943 - Om Förintelsen !

Inlägg av JULIUS » 8 juni 2003, 17:06

Denna dag den 8 juni 1943 startade en av transporterna av holländska judar från Amsterdam till förintelselägret Sobibor i östra Polen, där de gasades ihjäl.

Nämnda dag närmare bestämt 3017 judar med män, kvinnor och barn i alla åldrar.

Av c:a 110000 från Holland deporterade judar gasades c:a 34000 ihjäl i Sobibor och flera tusen i Auschwitz. Bara c:a 5000 av de deporterade överlevde. Endast en liten del av Hollands judiska befolkning återstod efter kriget.

Klicka på http://www.cympm.com/deportationtimetable.html och backa även på sidan. Se även t.ex. http://sobibor.vze.com/ och sök Sobibor på http://history1900s.about.com/library/h ... ocaust.htm .

Och detta är endast ett exempel på massavlivningen av judar under kriget...
Senast redigerad av 1 JULIUS, redigerad totalt 11 gånger.

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 8 juni 2003, 18:51

Skickades inte judar i stort sett dagligen till lägren?

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 8 juni 2003, 21:34

ja, det gjordes det. Och det var i detta sammanhang inget märkvärt antal så jag kan inte förstå vitsen med denna tråd. De flesta (alla?) på detta forum vet om judeutrotningen så detta var ingen nyhet direkt, fast man får inte glömma det hemska som hände, det är sant.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juni 2003, 21:46

ja, det gjordes det. Och det var i detta sammanhang inget märkvärt antal så jag kan inte förstå vitsen med denna tråd. De flesta (alla?) på detta forum vet om judeutrotningen så detta var ingen nyhet direkt, fast man får inte glömma det hemska som hände, det är sant.
Om en medlem vill belysa en enskild del av förintelsen som kan vara av intresse(ex. jag) för många här på forumet, så låt honom få göra det. Det är trots allt bara det stora hela man får höra om: "6 miljoner judar dog i förintelsen och de flesta i Auschwitz" får man ständigt höra i skolan, men inget om de enskilda länderna och var alla dessa judar kom ifrån.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 8 juni 2003, 22:33

Anno skrev: Om en medlem vill belysa en enskild del av förintelsen som kan vara av intresse(ex. jag) för många här på forumet, så låt honom få göra det. Det är trots allt bara det stora hela man får höra om: "6 miljoner judar dog i förintelsen och de flesta i Auschwitz" får man ständigt höra i skolan, men inget om de enskilda länderna och var alla dessa judar kom ifrån.
Och inte heller får man höra om vad tyskarna gjorde för hemskheter på andra fronter. Ne den svenska skolundervisning är verkligen bristfällig.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 8 juni 2003, 22:44

ok. tar tillbaka det. Förlåt Julius. Visst ska vi hedra minnet av dem som dog i denna oerhörda massaker på oskyldiga, inget snack om saken.

Och inte heller får man höra om vad tyskarna gjorde för hemskheter på andra fronter. Ne den svenska skolundervisning är verkligen bristfällig.
och inte heller hemskheter som de allierade gjorde heller under kriget. tro nu inte att jag sympatiserar med nazisterna men om man ska ta upp krigsförbrytelser så ska man ta upp alla länders sådana och inte bara tyskarnas. Men komihåg att den svenska undervisning i historia bara är allmänbildande, så att folk ska ha ett humm om vad som hände för 60 år sen i detta fall, och att det genomfördes ett planerat försök till utrotningen av judar. Då fattar skolbarnen att tyskarna var hemska, och då är det ingen idé att gå in på detaljer. Tänk på att alla inte är lika intresserad av ww2 som de flesta på detta forum, och om man bara skulle ha historieundervisning så skulle de flesta skita i att komma på dessa lektioner. Så som allmänbildning vilket historieundervisningen är tycker jag att den är ok. Nog off-topic!

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 juni 2003, 23:09

En bra anledning att ta upp en enskild händelse kan ju vara att man har något slags förbindelse med händelsen ifråga; människorna eller orten...

Och då är man förlåten om man inte storsint och rättvist tar upp andras brott.

Dessutom. Nazisternas brott mot judarna och andra - zigenare, homosexuella och andra, var inte brott mot de allierade utan mot mänskligheten, mot de drabbade.
Därför är det helt olämpligt att i samma andetag tala om de allierades ev. brott. Päron och äpplen är släkt, men de är definitivt inte samma sort.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 8 juni 2003, 23:24

Stefan skrev:En bra anledning att ta upp en enskild händelse kan ju vara att man har något slags förbindelse med händelsen ifråga; människorna eller orten...

Och då är man förlåten om man inte storsint och rättvist tar upp andras brott.

Dessutom. Nazisternas brott mot judarna och andra - zigenare, homosexuella och andra, var inte brott mot de allierade utan mot mänskligheten, mot de drabbade.
Därför är det helt olämpligt att i samma andetag tala om de allierades ev. brott. Päron och äpplen är släkt, men de är definitivt inte samma sort.
jo, men nu trodde jag att han menade krigsförbrytelser överhuvudtaget. Detta har blivit en racka-ner-på-mina-inlägg tråd känner jag :( Jag håller med om att man inte ska jämföra utrotningen av folkgrupper med krigsförbrytelser, men nu stod det inte klart och tydligt i tobbes inlägg att det endast handlade om folkutrotning, och det med basta!

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 8 juni 2003, 23:50

Jag håller med Reinhardt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 juni 2003, 06:38

En bra anledning att ta upp en enskild händelse kan ju vara att man har något slags förbindelse med händelsen ifråga; människorna eller orten...

Precis, det är där jag ser det farliga i att bara tala statistik om förintelsen, och inget var alla dessa judar kom ifrån osv. Ungarna kanske står där en dag och säger till läraren: "ja vi har hört att det dog 6 miljoner judar i förintelsen, men var kommer de ifrån, hur många från varje land?" och så kan inte lärare svara på de frågorna.
och inte heller hemskheter som de allierade gjorde heller under kriget. tro nu inte att jag sympatiserar med nazisterna men om man ska ta upp krigsförbrytelser så ska man ta upp alla länders sådana och inte bara tyskarnas.
Där håller jag med dig totalt, jag hade gärna sett att man tog upp bombkriget över Tyskland från 43 till 44 rent allmänt, men då inte samma stund som man tar upp förintelsen. Men man ska inte, som du säger, tjafsa för mycket för då tröttnar ungarna.(men vad jag har hört så intresserar sig många just i förintelsen och i krigsbrott)

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 9 juni 2003, 12:51

Jag har inte haft min kurs om världskrigen och nazismen än. Men jag kan avlägga rapport efter det så får vi se om det varierar från lärare till lärare eller om alla lärare kör samma sak.

JULIUS
Medlem

Inlägg av JULIUS » 9 juni 2003, 22:58

Letat efter en mycket belysande holländsk sida om hur en hel släkt utplånades i främst Sobibor och Auschwitz, men tyvärr finns den inte kvar.

Hittar däremot http://shum.huji.ac.il/~dutchjew/geneal ... totaal.htm som är rätt belysande och som i huvudsak ger data om hur familjen eller släkten Emmerik i Amsterdam utplånades.

Sidan är en utlöpare av http://shum.huji.ac.il/~dutchjew/genealog/ , dock är jag inte klar över systematiken med sidorna.

JULIUS
Medlem

Inlägg av JULIUS » 10 juni 2003, 08:29

Antal dödade judar i europeiska länder, totalt och i % av respektive judisk befolkning före kriget. Källa: http://motlc.wiesenthal.com/resources/q ... edish.html

Land och antal %:

Belgien 28 900 44
Bulgarien 0
Böhmen/ Mähren 78 150 66,1
Danmark 60 0,7
Estland 2 000 44,4
Finland 7 0,3
Frankrike 77 320 22,1
Grekland 67 000 86,6
Holland 100 000 71,4
Italien 7 680 17,3
Jugoslavien 63 300 81
Lettland 71 500 78,1
Litauen 143 000 85,1
Luxemburg 1 950 55,7
Norge 762 44,8
Polen 3 000 000 90,9
Rumänien 287 000 47,1
Slovakien 71 320 79,8
Sovjet 1 100 000 36,4
Tyskland 141 000 25
Ungern 569 000 69
Österrike 50 000 27

Det finns ett metodiskt problem bakom ovanstående konstaterande, nämligen att materialet om Förintelsen är så omfattande, ja nästan oöverskådligt, att det är svårt att få en överblick av det samt greppa om alla dess detaljer.

Det är också svårt att hitta några vittnen bland dem som gasats ihjäl (vilket revisionisterna ju nästan tycks begära!)!! så man måste lita till bl.a. rättegångar med förhör med krigsförbrytarna, utsagor av deras medhjälpare, medfångars utsagor , tekniska beskrivningar, dokumentation o.s.v. Som förutom rättegångarna omedelbart efter eller några år efter kriget, även har skett vid ett flertal krigsförbrytarrättegångar i Västtyskland och andra drabbade länder så sent som under 1960-1970-talet. Bl.a. betr. massgasningarna i Auschwitz och Treblinka var det då årslånga processer. Se t.ex. Gitta Sereny´s bok "Vid avgrunden" som främst handlar om Treblinka-rättegången, samt boken "Förhören med Eichmann". Framlidne Jerzy Einhorn har i sin självbiografi "Utvald att leva" också en del att säga om detta. Och det råder inget som helst tvivel om att Rudolf Höss berättelse "Kommendant i Auschwitz" i nästan alla dess fruktansvärda detaljer är riktig.

Bland dokumentationen finns bl.a. järnvägstransporterna till förintelselägren, där man i allmänhet kan kan konstatera att upplysningarna om den deporterade upphör i och med transporten samt att han mycket sällan återfinns vid liv efter kriget.

Utöver länken om de holländska judarnas öde http://www.cympm.com/deportationtimetable.html som redogör för järnvägstransporterna av holländska judar till främst förintelselägren, finns motsvarande länkar om t.ex. de polska judarnas öde. Se sålunda http://www.jewishgen.org/yizkor/belzec/belzec.html som beskriver järnvägstransporterna till bl.a. förintelselägret Belzec, där ort efter ort i Polen tömdes på judar, men även undersökningar av gravarna där.

Det finns alltså massor av dokumentation om Förintelsen och transporterna till förintelselägren på polska språket och ryska språken, då Polen och Sovjet var de länder som drabbades mest av judeutrotningen. Och från berörda städer och platser om hur "deras" judar samlades ihop och deporterades. De flesta av de c:a 6 miljoner judar som omkom i Förintelsen, varav minst 2,5 miljoner gasades ihjäl, var nämligen de för nazisterna lättillgängliga miljontals östeuropeiska judarna och som man alltså inte orkade med att fortsätta att skjuta ihjäl! Se t.ex. http://w1.907.telia.com/~u90703372/bildarkiv/bild4.jpg där Himmler till Führern rapporterar att vid partisanbekämpning i Ukraina hösten 1942 362 311 judar (säkerligen helt rutinmässigt) "exekutierts", d.v.s. avrättats.

Fler sammanställningar av transporter finns säkert, bl.a. beträffande de c:a 400 000 ungerska judar som transporterades till Auschwitz våren-sommaren 1944 och där gasades ihjäl. Jag hittar ( i motsats till ovanstående länkar) inga exakta transportdatum m.m. på webben om detta, i varje fall inte på engelska. Men säkerligen finns det på ungerska.

De judiska offren från Väst- och Mellan-Europa av ovanstående 5.8 miljoner, med transporter till förintelseläger i östra Polen, var som ovan framgår "endast" c:a 1.5 miljon, vilket man ofta glömmer när man diskuterar Förintelsen.

-vils-
Medlem

Att..

Inlägg av -vils- » 10 juni 2003, 08:51

Att 50% av alla människor som utrotades *inte* var judar räknas tydligen inte.

Det verkar bara vara dem det är synd om eller?

JULIUS
Medlem

Re: Att..

Inlägg av JULIUS » 10 juni 2003, 09:24

-vils- skrev:Att 50% av alla människor som utrotades *inte* var judar räknas tydligen inte.

Det verkar bara vara dem det är synd om eller?
Jo, det räknas! Och det innebär alltså att antalet civila offer för nazismen (inberäknat över 2 miljoner ryska krigsfångar som lämnades att svälta och frysa ihjäl) ligger kring 10-12 miljoner. Och säkerligen finns det mycket skrivet om detta också.

Skriv svar