Kunde eller ville inte de allierade bomba Auschwitz?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 07:57

Varför bomade de inte sönder infrastrukturen till lägren? De sista 50 km av alla järnvägar till diverse dödsläger skulle lätt kunna bli utplande med hjälp av Mosquitoplan, därtill alla broar, järnvägsknutpunkter, därtill alla landsvägar med tunnlar, broar etc? Detta kunde de lätt göra en gang i veckan from juli 1944? Orden lag ju och pendlade mellan luftfartsministeriet och Foreign Office? Men ingen ville ju ta itu med den?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 juni 2003, 18:05

Många kanske inte ville tro på omfattningen av utrotningen. Jag kan inte komma på något fall där någon folkgrupp eller representanter för en folkgrupp har satt igång att industriellt utplåna en annan folkgrupp. Det är rätt ofattbart. Det är ingen bortförklaring men kanske förmildrande omständighet.
Militären kanske också tänkte för militärt. Att de hjälpte franska, danska och andra motståndsrörelser var för att de kunde tillfoga skada mot tyskarna. Judarna i lägrena såg man kanske inte som en allierade bara som en tredje part som hade hamnat i tyskarnas våld. Något som inte rörde de allierade så mycket det var synd om judarna men inte mycket mer.

Slutligen kan man ju inte utesluta en viss rasism i detta men det har jag ingen aning om eller vill spekulera i så jag lämnar det men håller mitt sinne öppet för möjligheten. Man kan ju fråga sig vad britterna och amerikanarna hade gjort om de hade fått reda på att fransmännen istället för judarna hade varit offer för förintelsen.

/Martin

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 4 juni 2003, 18:11

t.o.m befolkning visste vad som föregicks innanför lägrens murar. jag tror nog att US,GB hade gott om spioner som har kommit med uppgifter om lägren.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 4 juni 2003, 18:55

Joachim skrev:t.o.m befolkning visste vad som föregicks innanför lägrens murar. jag tror nog att US,GB hade gott om spioner som har kommit med uppgifter om lägren.
Tror men inte vet.

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 4 juni 2003, 19:00

Jag tror inte de allierade visste omfattningen av förintelsen förrän efter kriget.
Jag tror dessutom att antisemitismen var vida utbredd även hos de allierade. De västallierade gick inte ut i krig på grund av den nazistiska ideologin, men man motiverade kriget i antinazismens namn.
Bl.a stiftades det en lag i Frankriken 17 juli 1940 som förbjöd judar anställning i stat eller kommun, ex lärare eller läkare. Samtidigt fanns det i USA antisemitisk lagstiftning som ex styrde var judar fick bo och studera. dessa lagar försvann inte förrän i slutet på 40-talet. Motsvarande US lagar om svarta fanns i kraft ända till sextiotalet.
GB:s framfart i Afrika och Asien skämmer inte för sig heller.

Därför drar jag den slutsatsen att kriget inte hade tillnärmelsevis den idologiska tyngd som den anakronistiska historiebeskrivningen vill ge sken av. Gammal hederlig strid om makt och inflytande hade nog en stor orsak.

Svaret på Andreas inlägg är nog att man inte brydde sig om några hundratusen eller någon million judars liv och inte vill ödsla resurser på att bomba utrotningslägerna. Man hade förmodligen inte heller ödslatt underrättelsekapacitet på att ta reda på hur många som avlivades. Det var nog först när man fick insikt om omfattningen (6Mille) man ångrade att man inte gjort något.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Kunde eller ville inte de allierade bomba Auschwitz?

Inlägg av Martin Lundvall » 4 juni 2003, 19:04

Andreas Wien skrev: Men under hela kriget sa angrep de allierade inte en ända gang avsiktligt ett koncentrationsläger fran luften. De allierade hade vetat om, ända sedan 1942, att det förekom ett systematiskt mördande av judar i Nazi-Tyskland. Gerhart Riegner, funktionär av den judiska världskongressen i Genéve, hade i augusti [1942] vidarebefodrat information till USA som löd att judar skulle bli „förintade i ett slag“.
Hur skulle du tolka sådan här information om du inte visste något om förintelsen och kan tro att männsikor kan vara så onda. Jag tror att jag skulle förhålla mig rätt skeptisk till att börja med. Vidare tror jag inte människor vill veta. en ligt ditt synsätt så borde därför de tyskar som tvingades gå genom koncentrationslägrena i slutet av kriget och tvingades bevittna vad som hände i lägrena vara helt oberörda. Detta då de visste vad som föresgick och hade vant sig.
I november [1942] lyckades den polske officeraren Jan Karski, som hade varit verksam i warsawaghettots politiska underjordiska rörelse och som hade blivit „smugglad“ till förentilselägret Belzecs omedelbara närhet, komma till England.

Men de skräcknyheter som han överlämnade, översteg alla föreställningar fran mottagarna. „Tror ni att jag ljuger?“ fragade Karski den skeptiske och tvivlande amerikanske författningsdomaren Felix Frankfurter. „Jag sade inte att ni ljuger. Jag sade, att jag inte kan tro pa detta“ var Felix Frankfurters svar.
För den allierade militära byrakratin, sa var inte Auschwitz ett angreppsmal, eftersom dess förstörelse inte skulle kunna korta av kriget. „Den effektivaste hjälpen för de offer, som var förföljda av fienden, var en snabb seger över axelmakterna“ sade den amerikanska krigsministern Henry Stimson och hans sekreterare John McCloy. Envist vägrade McCloy varje försök till att dela upp de allierade stridskrafterna för andra mal.
Som jag sa det var inte ett militärt mål
Även under judarna radde det olika meningar. I ett protokoll fran den 11 juni 1944, sa kan man läsa: „Uppfattningen fran det ledanade skiktet av ‚Jewish Agency‘ är att inte föresla orter där de allierade skall bomba när det uppehaller sig judar där“

Hur ska man beteckna detta då? Ville inte judarna att lägrena skulle bombas så varför skulle man göra det själv.

Jag upprepar mig jag tror inte att någon förstod omfattningen av vad förintelsen innebar. Tills någon visar mig att Churchill, Roosevelt eller någon annan hög politisk ledare visste exkat vad som föresgick i lägrena så tror jag att okunskapen är en liten delförklaring till varför inget gjorde. Jag önskar att verkligen infrastrukturen runt lägrena hade bombat eller krematorier och dylikt.

/Martin

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 19:16

John skrev:Bl.a stiftades det en lag i Frankriken 17 juli 1940 som förbjöd judar anställning i stat eller kommun, ex lärare eller läkare. Samtidigt fanns det i USA antisemitisk lagstiftning som ex styrde var judar fick bo och studera
Har du mer fakta eller källor etc?
Gröfaz skrev:en ligt ditt synsätt så borde därför de tyskar....
Gröfaz: Till vem ställer du dina motfragor? Mig? John? X?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 19:23

Tills någon visar mig att Churchill, Roosevelt eller någon annan hög politisk ledare visste exkat vad som föresgick i lägrena så tror jag att okunskapen är en liten delförklaring till varför inget gjorde
Det skulle vara intressant att veta vad det stod i alla rapporter som kom in till Churchill och McCloy fran de flydda fangarna etc ? Dessa rapporter är säkert "försvunna" eller hemligstämlade, eller?

Vet nagon nagonting om dessa rapporter?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 4 juni 2003, 20:13

Andreas Wien skrev:
John skrev:Bl.a stiftades det en lag i Frankriken 17 juli 1940 som förbjöd judar anställning i stat eller kommun, ex lärare eller läkare. Samtidigt fanns det i USA antisemitisk lagstiftning som ex styrde var judar fick bo och studera
Har du mer fakta eller källor etc?

Frankrike
Andra Världskriget och Sverige av Jan Linder. ISBN 91-974056-3-9
sidan 123.
USA
Artikel GöteborgsPosten 2001-11-11, Del 3 sidan 46.
Artikel om docent i religionshistoria Mattias Gardell.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 juni 2003, 21:15

Andreas Wien skrev:
Gröfaz skrev:en ligt ditt synsätt så borde därför de tyskar....
Gröfaz: Till vem ställer du dina motfragor? Mig? John? X?

Mvh Andreas Wien
Jag ställde den till Joachim jag trodde att mitt inlägg skulle hamna precsi nedanför hans inlägg så det skulle det ge sig naturligt. Det ver ju emellertid ett antal som hann före. Nu har jag lärt mig att altid citera :oops: .....

/Martin

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 22:05

John skrev:Frankrike
Andra Världskriget och Sverige av Jan Linder. ISBN 91-974056-3-9
sidan 123.
USA
Artikel GöteborgsPosten 2001-11-11, Del 3 sidan 46.
Artikel om docent i religionshistoria Mattias Gardell.
Tackar! Detta har jag letat länge efter...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 4 juni 2003, 22:17

Tackar! Detta har jag letat länge efter...

Mvh Andreas Wien[/quote]

Jag har i flera år varit på jakt efter mer detaljerad information om de antisemitiska lagarna i USA. Jag har mest hittat indirekta hänvisnigar men inga detaljerade uppgifter. Det är tydligen en het potatis.

Det jag söker är om lagar fanns på lokal, delstatlig eller federal nivå.
Och exakt vad dessa lagar innebar.

Hittar du nått sådant så glöm inte delge detta till forumet!!!

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 22:21

John,

jag lägger upp det pa forat, eller sa skickar jag ett p.m.

Mvh Andreas Wien

Joachim
Medlem

Re: Kunde eller ville inte de allierade bomba Auschwitz?

Inlägg av Joachim » 4 juni 2003, 22:58

en ligt ditt synsätt så borde därför de tyskar som tvingades gå genom koncentrationslägrena i slutet av kriget och tvingades bevittna vad som hände i lägrena vara helt oberörda. Detta då de visste vad som föresgick och hade vant sig.
många visste om det, att se det på plats är en annan sak.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 5 juni 2003, 09:55

Anno skrev:
Slickepinnen skrev:Fångarna hade varken kraft eller utbildning till att kämpa emot SS
Nu var inte alla benlik, det tog ett par månader, dessutom kom det nytt folk hela tiden.
:? :)

I och för sig, men de som kom hade redan under mycket lång tid levat i skräck och rädsla och sådant gör saker med en människas psyke.
Man förändras och "förlamas" - så länge som möjligt gör man så mycket som möjligt för att inte bli dödad.

:)
Gröfaz skrev:Nu är jag ingen expert på hur männsikorhjärnan fungerar eller hur männsikor agerar och tänker. Jag tror dock att de flesta i lägrena inte ville göra uppror. Hoppet är det sista som överger människan.

Läs "Som om jag inte vore där" och andra liknande böcker.
Det är alltså böcker skrivna av människor som upplevt fångenskap, tortyr, övergrepp, lidande, smärta, förnedring, skräck m m.
"Som om jag inte vore där" är i och för sig skriven av en som var fånge i Bosnien (tror jag det var om jag minns rätt) och det är ju mer nutid, men jag tror nog upplevelserna och rädslan är tämligen lika.

Var bara förberedda på att det ni möter i texten är obeskrivligt, oerhört skakande och upprörande. Jag kunde nästan inte läsa färdigt ovan nämnda bok och framförallt kunde jag inte läsa innan jag somnade, för då drömde jag så otäcka saker.

:|

Skriv svar