Vilken 2vk film skulle ni vilja se?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
MG42
Ny medlem

Inlägg av MG42 » 12 maj 2003, 21:27

Ereyk skrev:
Ett krig ur japansk synvinkel känner jag inte till, så det vore kul om det blev en
suck... menade förstås en FILM om andra världskriget ur japansk synvinkel
finns, slaget om manchuriet(handlar om japans krig me sovjet 1938-39)
skall ta reda på exakt vad den heter

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 maj 2003, 11:47

Johan Elisson skrev:Jag ser gärna att man skriver vad som är dåligt respektive bra med en film om man så gärna vill skrika ut att man hatar den... :roll:

Se inte The Thin Red Line som en krigsfilm i den mening att man ska se explosioner och lemlästade kroppar i varannan scen. Se psykologiskt och filosofiskt på den. Lyssna på de intressanta narrativa styckena.

/Johan
När jag såg den på bio var det flera som höll på och suckade och kommenterade hur dålig filmen var. Fasen vad trött man blir :x .
Själv brukar jag läsa på om filmen innan så man vet att det kanske inte är en action alá "windtalkers".

Det var väl inget fel på "the thin red line" som krigsskildring. Jag förstår inte vad som skulle vara fel med den mannenshistoria. Men det var väl för mycket "mitt i naturen" för somliga. Och varför var veteranerna upprörda?

Sonderling

Ps Som gammal "Pilot" fan, så tycker jag också att det skulle vara häftigt att se "Iron Annie" som film.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 24 maj 2003, 17:13

Skulle vilja se en film om berlins fall, skulle nog vara bra underhållning

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 24 maj 2003, 17:39

docster
Skulle vilja se en film om berlins fall, skulle nog vara bra underhållning
Det finns en film som handlar om det , den är gjord av Sovjet så den är nog inte helt objektiv.
Den filmades strax efter krigets slut i Berlin med riktiga soldater i rollerna , jag har tyvärr inte sett den och jag antar att den är helkass.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 25 maj 2003, 21:46

jag tycker överhuvudtaget filmer från den tyska/ryska/finska eller italienska sidan skulle vara intressanta. Finns det någon ur italiensk vinkel?

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 25 maj 2003, 23:13

Reinhardt skrev:jag tycker överhuvudtaget filmer från den tyska/ryska/finska eller italienska sidan skulle vara intressanta. Finns det någon ur italiensk vinkel?
"Rom öppen stad" handlar om när tyskarna och de italienska fascisterna flyr från Rom undan de allierade. Ingen film ur italiensk synvinkel kanske...

Finns en budgetfilm som några italienska fascister gjorde för ett par år sedan, ett par partisanveteraner blev upprörda över det och slog ihjäl regissören. Filmen blev aldrig färdig utan ligger och skräpar någonstans nu. Att du skulle hitta den på Inernet är därför ganska osannolikt.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 26 maj 2003, 00:08

skolle hjärna se nått i stilen av svensker som landar i normandi under dagen - d eller vise värsa svänskar som skyddar tyskarna allså "löngner" nått i den stilen.

// Kråkan

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 26 maj 2003, 01:42

Men Rädda meninge Ryan som undervisningsmaterial eller vad man ska kalla det. Nåt bättre borde finnas...
Ja som tex Den längsta dagen.

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 27 maj 2003, 21:29

Medic skrev:skolle hjärna se nått i stilen av svensker som landar i normandi under dagen - d eller vise värsa svänskar som skyddar tyskarna allså "löngner" nått i den stilen.

// Kråkan

Törs man påpeka att det inte var många rättstavade ord i det inlägget?

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 28 maj 2003, 07:10

Skulle vilja se en film om de kvinnliga piloterna som flög i Sovjetunionens tjänst.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 31 maj 2003, 16:08

Skulle vilja ha en 3h film om en grupp Ungerska soldater från början till slut .
Riktiga strider och stridsvagnar som ser verkliga ut .
Filmen skall visa hur kriget går på de oskyldiga och hur idiotist kriget är på riktigt .Filmen ska också visa hur civil befolkinigen tolkar soldaterna och kriget .Och till sist ungerska soldaterna skall tala Ungerska och inte engelska .

Och sen till sist en 10 episode serie om Berlin 1945.
en tysk gammal veteran från ww1 som försöker hålla sina män i liv .samtidigt försöker han höja upp moralen ,fast han vet att det är kört ..

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 31 maj 2003, 19:42

Sen skulle man ju kunna tänka sig en film om Omaha Beach ,om hur man planera det och hur striderna rasar .

Sen skulle man också kunna tänka sig en film om svenska friviliga i finska vinterkriget skulle kanske visa heder åt bröderlandet som kämpade för en och sam sak .

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 31 maj 2003, 19:54

Superfinne
Och till sist ungerska soldaterna skall tala Ungerska och inte engelska.
Tyvärr så kommer det nog ingen sådan film om den inte produceras av ungrarna själva.
Marknaden för icke-Engelskspråkiga filmer är ju inte så stor i vårt Angloamerikanska sanhälle.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 31 maj 2003, 19:58

wreezig skrev:Superfinne
Och till sist ungerska soldaterna skall tala Ungerska och inte engelska.
Tyvärr så kommer det nog ingen sådan film om den inte produceras av ungrarna själva.
Marknaden för icke-Engelskspråkiga filmer är ju inte så stor i vårt Angloamerikanska sanhälle.
Hur kommer det sig att Das boot fick en sådan framgång? Eller var det bara i Tyskland/Sverige man såg den.

Skriv svar