Varför är det så få tjejer som läser Tolkien?
jo, så är det ju med, men om man fråga någon tjej här på forumet, tror ni att hon skulle säga att hon visste fler tjejer än killar som läst LotR? (svara om du känner dej träffad) ja, tvivlar faktiskt på det, ja känner nog faktiskt fler tjejer än killar tror ja, och av de tjejer ja känner har bara 2 läst LotR...däremot har *tänker* 12 killar som ja känner läst böckerna.
-
Fasans Lord
- Medlem
- Kontakt:
..
Sa inte JRR nån gång att LotR utan tvekan var en "killbok" ?
Jag tror jag känner två tjejer som över huvud taget kunde tänka sig att läsa LotR.
Ingen av dem gjorde det, dock.
Den ena tyckte den var fjantigoch den andra gillade den inte för att det var för många killar i den.
Jag tror jag känner två tjejer som över huvud taget kunde tänka sig att läsa LotR.
Ingen av dem gjorde det, dock.
Den ena tyckte den var fjantigoch den andra gillade den inte för att det var för många killar i den.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
hm. skall tänka efter riktigt noga nu.
tjejer jag känner (IRL) som läst Sagan Om Ringen: hm. jag då förstås
. min mamma. mormor. min vän Amanda. hennes mamma. min syster Malin.
killar jag känner (IRL) som läst Sagan Om Ringen pappa. min kusin Emil. min f.d. klasskompis Christian. morfar.
jag känner nog mer tjejer som läst den, alltså. ingen av mina kompisar är särksilt förtjust i varken böckerna (hm, de påstår det iaf, men de kan ju inte veta .... säkert tjockleken
) eller filmen.
tjejer jag känner (IRL) som läst Sagan Om Ringen: hm. jag då förstås
killar jag känner (IRL) som läst Sagan Om Ringen pappa. min kusin Emil. min f.d. klasskompis Christian. morfar.
jag känner nog mer tjejer som läst den, alltså. ingen av mina kompisar är särksilt förtjust i varken böckerna (hm, de påstår det iaf, men de kan ju inte veta .... säkert tjockleken
Jag påstod aldrig att jag hade svaret, det var bara ett förslag... Själv har jag faktiskt fler killkompisar än tjejkompisar också, så jag är väl inte det bästa exemplet. Fast av de jag känner skulle jag tro att det är ungefär lika många killar som tjejer av mina vänner som läser Tolkien.
Det skulle inte förvåna mig om Tolkien ansåg att det var en "killbok", men det behöver väl inte betyda att han hade rätt? Han levde ju i en tid då flickor och pojkar faktiskt inte läste samma slags böcker(generellt sett), så det är väl rätt troligt att den allmänt ansågs vara en killbok.
Det skulle inte förvåna mig om Tolkien ansåg att det var en "killbok", men det behöver väl inte betyda att han hade rätt? Han levde ju i en tid då flickor och pojkar faktiskt inte läste samma slags böcker(generellt sett), så det är väl rätt troligt att den allmänt ansågs vara en killbok.
Jag tror att Tolkien överhuvudtaget vände sig mot att det skulle vara en bok särskilt för barn/ungdomar, något som "killbok" antyder. Vad det gäller vuxna tror jag inte att Tolkien gjorde någon skillnad i om det var män eller kvinnor som läste boken.
Naturligtvis hade Tolkien inget emot att yngre personer läste boken, tvärtom, eftersom han inte var särskilt förtjust i barnböcker som riktar sig ned mot barn, något som var väldigt vanligt då.
Naturligtvis hade Tolkien inget emot att yngre personer läste boken, tvärtom, eftersom han inte var särskilt förtjust i barnböcker som riktar sig ned mot barn, något som var väldigt vanligt då.
Menade du "The Hobbit" när du skrev boken eller menade du "Sagan om Ringen"?
Letter 189:
Letter 189:
Jag för en känsla av att Tolkien inte var helt förtjust i att (yngre)barn läste SoR, Bilbo däremot var ju tänkt som en barnbok.I find that many children become interested, even engrossed, in The Lord of the Rings, from about 10 onwards. I think it rather a pity, really. It was not written for them. But then I am a very `unvoracious' reader, and since I can seldom bring myself to read a work twice I think of the many things that I read- too soon! Nothing, not even a (possible) deeper appreciation, for me replaces the bloom on a book, the freshness of the unread. Still what we read and when goes, like the people we meet, by `fate'.
Tolkien tyckte ju väldigt mycket om barn, och det sägs att han behandlade de väldigt mycket som jämlikar. Han beklagade mycket i efterhand att han i "The Hobbit" valt att "tala ner" till barnen, med alla de här pekpinnesformuleringarna, typ: "nu ska ni få höra", eller "som du och jag vet" etc. Han tyckte inte att det behövdes.
hehehe ... B Hellqvist ...
vem kan det vara tro? 
- Never Spirit
- Medlem
-
Billabong girl
- Medlem
få flikkor???
ja tycker d e för få som över huvud taget läser lotr...känner nog sammanlagt 1....kanske 2 om den ena lyckas ta sig igenom böckerna...*betvivlar det*
-
Fasans Lord
- Medlem
- Kontakt:
..
Tänkte bara säga att det finns en omröstning om det här på omröstningsforumet nu.Skapad av mig, förstås 
- Never Spirit
- Medlem