Kurland
Ryska armen var snarare tio miljoner man vid västfronten alla var inte stridande utan det fanns underhållstrupper,flyget ,tekniker och lassarets personal. Dom siffror jag har läst om så hade ryssen ca fem miljoner man som var med i slaget om Berlin. Ryssarna antal soldater är svårt att bedömma efftersom ryssarna är inte riktigt ärliga för det är inte hjältemod och ära i att vara nio mot ett för att vinna. Rysk propoganda kan inte visa dom riktiga förlusterna och styrkeförhållande det finns en uppskattning att ryssarna förlorade ca en miljon man i stupade och sårade. Det var lågt räknat utav väst historiker frågar man äldre ryska historiker får man säkert andra siffror. Det jag menade med styrkeförhållandena i kurland var 9 mot 1 det var i stupade räknat.
Men innför stora anfall blev det 9 mot 1 för ett anfall ska lyckas ska det vara minst 3 mot ett. Ryssarna var inte några strateger direkt så det var lika bra sätta in så mycket resurser som man hade bara man gjorde resultat på fältet och vann stalins gunst. Ryssarna Hade ingen nytta av sitt övertag i Kurland för pansar kunde dom inte utnyttja på vanligt vis och där man kunde slå till så blev dom snabbt nerbekämpade utav pantervagnar och bakhåll utav pansar nävar.
Men innför stora anfall blev det 9 mot 1 för ett anfall ska lyckas ska det vara minst 3 mot ett. Ryssarna var inte några strateger direkt så det var lika bra sätta in så mycket resurser som man hade bara man gjorde resultat på fältet och vann stalins gunst. Ryssarna Hade ingen nytta av sitt övertag i Kurland för pansar kunde dom inte utnyttja på vanligt vis och där man kunde slå till så blev dom snabbt nerbekämpade utav pantervagnar och bakhåll utav pansar nävar.
Vilka källor nämner dessa siffror?Dom siffror jag har läst om så hade ryssen ca fem miljoner man som var med i slaget om Berlin.
Vilka historiker är det som anser att detta skulle vara "lågt räknat"? Och gäller det bara siffrorna i staden Berlin, eller hela offensiven, från Vistula till Oder?Rysk propoganda kan inte visa dom riktiga förlusterna och styrkeförhållande det finns en uppskattning att ryssarna förlorade ca en miljon man i stupade och sårade. Det var lågt räknat utav väst historiker
Inte några strateger, eh? De flesta historiker är väl överens om att ryssarna lätt slog tyskarna när det gällde strategi från och med motoffensiven vid Stalingrad.Ryssarna var inte några strateger direkt så det var lika bra sätta in så mycket resurser som man hade bara man gjorde resultat på fältet och vann stalins gunst.
Så var det det första krigsåret isåfall. Komissariernas befälsroll avskaffades hösten 1942. Sett över hela kriget så är ditt påstående en överdriven klichée.MD650 skrev:När det gäller ryssarnas strategi/taktik/stridsteknik så var de piskade att lyda order. Om de som enskilda chefer ansåg att de anföll mot döden så var de tvungna att göra det därför att ordern var given.
I det här fallet här jag inte diskuterat kommisariernas roll.Boroda skrev:Så var det det första krigsåret isåfall. Komissariernas befälsroll avskaffades hösten 1942. Sett över hela kriget så är ditt påstående en överdriven klichée.MD650 skrev:När det gäller ryssarnas strategi/taktik/stridsteknik så var de piskade att lyda order. Om de som enskilda chefer ansåg att de anföll mot döden så var de tvungna att göra det därför att ordern var given.
Det finns tydliga exempel på ryssarnas "dödspolitik" under 1944.
Fram med dom då...det finns väl lika många tecken på tysk "dödspolitik" också...t.ex. ge småungar vapen och knuffa ut dom framför fiendens stridsvagnar.MD650 skrev:I det här fallet här jag inte diskuterat kommisariernas roll.Boroda skrev:Så var det det första krigsåret isåfall. Komissariernas befälsroll avskaffades hösten 1942. Sett över hela kriget så är ditt påstående en överdriven klichée.MD650 skrev:När det gäller ryssarnas strategi/taktik/stridsteknik så var de piskade att lyda order. Om de som enskilda chefer ansåg att de anföll mot döden så var de tvungna att göra det därför att ordern var given.
Det finns tydliga exempel på ryssarnas "dödspolitik" under 1944.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Och dessa siffror kommer varifrån?kurland skrev: Ryska armen var snarare tio miljoner man vid västfronten alla var inte stridande utan det fanns underhållstrupper,flyget ,tekniker och lassarets personal.
Du glömde f ö flottan
Jag vet inte vad du läser för böcker, men de är knappast skrivna av några större operationsanalytiker isf. De förband som ingick i Berlinoperationen uppgick till strax över 2 miljoner man, inkluderat kockar och veterinärer.kurland skrev: Dom siffror jag har läst om så hade ryssen ca fem miljoner man som var med i slaget om Berlin.
De flesta "äldre ryska [sovjetiska] historiker" är de samma som "propagandan", eftersom det var dem som skrev böckerna. Deras uppgifter, liksom dagens ryska historikers, är inte högre utan betydligt lägre än "väst historiker" som Beevor t ex.kurland skrev: Rysk propoganda kan inte visa dom riktiga förlusterna och styrkeförhållande det finns en uppskattning att ryssarna förlorade ca en miljon man i stupade och sårade. Det var lågt räknat utav väst historiker frågar man äldre ryska historiker får man säkert andra siffror. Det jag menade med styrkeförhållandena i kurland var 9 mot 1 det var i stupade räknat.
I den s k "Östersjöoffensiven" ( 14 sep - 28 nov 1944) i Baltikum sattes ca 1,5 milj man in, varav ca 280 000 var KIA/WIA/MIA. Ca 500 stridsvagnar stormkanoner gick förlorade. Detta ger en ratio på max 1: 6, 7. När väl inringningen var ett faktum överfördes de flesta av dessa förband söderut. Förlusterna är förvisso relativt höga men under genomsnitt för större sovjetiska offensiver.
Längre norrut i Estland sattes inga sovjetiska pansarförband alls in.
I feb 1945 gick man sedan till offensiv igen, då offensiven mot Oder avstannat. Kurland, Köningsberg och andra motståndsfästen längs Östersjökusten rensades upp.
Vilken bok har du läst egentligen?
/Forsberg