Valplakat - så här lite efteråt…
På vår septemberresa 2026 genom Tyskland och Sverige, så „råkade“ vi vara i Sachsen-Anhalt under valdagen, vi “råkade“ vara i Sverige innan och under riksdagsvalet och vi „råkade“ på vår hemresa köra igenom Mecklenburg/Vorpommern just under deras Landtagswahl. Och naturligtvis, som det fortfarande är bruk - överallt, i Tysklands valländer och Sverige, förskräckliga mängder av valplakat, överallt, överallt!
Helt kort, lite historia: De första politiska plakaten dök upp i mitten av 1800-talet. Först var det mycket text, såg nog ut som en tidnings första sida, men med tiden fick de bilder och slagkraftigare, kortare text. Dök upp lite överallt, speciellt när det var valtid.
Om vi ser till Sverige, så är det efter första världskriget som valplakaten hade sin första (och enda?) blomstringstid - konstnärer togs till hjälp (typ Albert Engström), grafiker och speciella firmor gestaltade plakaten. Inte bara budskapet var där, bra gestaltade var många.
Så kom sextio-, sjuttiotalet. Valplakaten fick ett enklare utseende, mer uniformt, ett eller mera ansikten, en politisk slogan, that's it, och så är det väl fortfarande! Tycker att de nutida valplakaten sällan har ett intressant eller konstnärligt innehåll...(Obama-plakaten i USA ett bra undantag!)
Och så hänger de där, nu under vår Sverigeresa, färggranna skräpblommor ute i naturen och på stadens gator. Affischerna, ofta i standardformat, 60 gånger 80 eller 70 gånger 100 - lagstadgat upphängda fem veckor innan och tas ner i bästa fall en vecka efter riksdagsvalet.
Tankeväckande är de aligevel - på något sätt passar de inte så riktigt in i vår digitala värld, kan knappast tänka mig att plakaten är en seriös vägledning nuförtiden för de som söker sin politiska väg!
Nåja, för en ytlänning som jag, direkt från Klockrike, med dessa korta besök i hemlandet varje år, är plakaten 2026 med sina politiska floskler och mänskliga nunor därtill, ja, vadå, banala, onödiga men skoj…(Förstå mig rätt, valplakaten i Tyskland eller o skräck, i Schweiz, har mestadels ett liknande utseende!)
Men nu, de svenska, där har jag för Skalman tillåtit mig att "klippa" sönder ett par, så att de blir förändrade, mutilerade(?) och...kanske får ett annat budskap!
Ellen, vikken Ellen?
För övrigt - den som försöker hitta ett partipolitiskt budskap i bilderna är på fel väg. Plakaten är slumpartat utvalda.
Hans K
Ser ut som ett Valplakat...
Re: Ser ut som ett Valplakat...
Jag har själv alltid funnit det lustigt att när du är 18 kan du stupa för ditt land, bli statsminister och fira det senare med en flaska Champagne, men på krogen. Men om du är mindre bemedlad kan du inte köpa en flaska Cava och fira det hemma. De få som dricker idag hittar lösningar i alla fall.
Källa: Hörsägen från Konungariket.
MVH
Hans
Källa: Hörsägen från Konungariket.
MVH
Hans
Det kommer förmodligen aldrig bli kall öl på systemet beroende på frågor om konkurrens. Ska de ha kall öl måste de tämligen säkert ha samma sorter i kylen som de annars säljer ute i butiken, och det skulle innebära enorma kylar och ett fruktansvärt merarbete för personalen.
Ska det fungera med kall dreck måste den släppas lös till alla affärer, så att de kan satsa på några få storsäljare. ICA skulle förmodligen börja köpa starköl från Harboe, som de nu köper 2,8or och 3,5or, och Lidl skulle plocka in sin egen makroöl.
Om plakaten - de påminner lite om ölreklam faktiskt. "Tro på Sverige", "ta Sverige på allvar"... det är inte mycket till konkret innehåll på många.
Ska det fungera med kall dreck måste den släppas lös till alla affärer, så att de kan satsa på några få storsäljare. ICA skulle förmodligen börja köpa starköl från Harboe, som de nu köper 2,8or och 3,5or, och Lidl skulle plocka in sin egen makroöl.
Om plakaten - de påminner lite om ölreklam faktiskt. "Tro på Sverige", "ta Sverige på allvar"... det är inte mycket till konkret innehåll på många.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag tycker att man ser ser färre valplakat som stod på fyra ben (slå ihop det) nu än under 1990-talet, iallafall i Uppland.
Stefan
Stefan
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Så finns det partier/grupperingar/enstaka som inte får plats/tillåts/inte vill hänga upp sina plakat där lagen bestämmer. Och det är väl de som är mest roliga/ finurliga/ intressanta.
Ett par som vi såg i september 2026:
Här en lätt överbelastad Litfasssäule eller plakatpelare som den kanske heter på svenska. Sett i Karlstad...
Om plakatet görs av en riktig kulturknutte kanske den t.o.m. handlar på Moderna museet i Stockholm - bort från politiken och in i det museala...
Rönnels på Birger Jarlsgatan i Sthlm. Ett antikvariat som inte bara har posters och T-shirts med politiska budskap...
Och om jag själv skulle välja...
Hans K
Ett par som vi såg i september 2026:
Här en lätt överbelastad Litfasssäule eller plakatpelare som den kanske heter på svenska. Sett i Karlstad...
Om plakatet görs av en riktig kulturknutte kanske den t.o.m. handlar på Moderna museet i Stockholm - bort från politiken och in i det museala...
Rönnels på Birger Jarlsgatan i Sthlm. Ett antikvariat som inte bara har posters och T-shirts med politiska budskap...
Och om jag själv skulle välja...
Hans K
'Välj mig'?
1. Till vad då?
2. Är inte politisk propaganda förbjuden på Skalman?
För 1. skall jag fråga din hustru, hälsa.
MVH
Hans
1. Till vad då?
2. Är inte politisk propaganda förbjuden på Skalman?
För 1. skall jag fråga din hustru, hälsa.
MVH
Hans