Varför föds det så få barn?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 26 augusti 2026, 20:32

Siffran är kanske högre än 20 % i den gruppen kvinnliga akademiker, men inte så mycket högre. Och dessutom är det snarare nyutexaminerade akademiker än studenter som är överrepresenterade bland de som gör abort. Även om kanske 25-30 % av kvinnliga akademiker gör abort någon gång under livet, så är det långt ifrån 100 % och som unga studenter har nog inte siffran hunnit upp till 25-30 % utan kanske 10-20 %, alltså kanske två-tre tjejer av kanske 15 tjejer i universitetsklassen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 28 augusti 2026, 18:36

Jag ser inget problem med aborter som så. En flickvän gjorde en abort. Hon kom till en teknisk högskola och blev gravid efter ett tag, och där och då fungerade det inte så bra med graviditet och ett spädbarn.

Folk måste också ha denna rättighet. I USA har det på vissa ställen nu blivit så hemskt att kvinnor inte får göra abort, även om graviditeten är på väg att ta kål på dem.

De som är pro life är pro death, och inte tar de hand om de eventuellt extra barnen som dyker upp heller.

Det bästa är att barnen får en gedigen sexualundervisning och har god tillgång till preventivmedel och annat. På det sättet får man ner mängden aborter på ett bra sätt.

Och det är väl få som använder själva aborten som ett preventivmedel, och säkert smärtar det en del i hjärteroten.

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 28 augusti 2026, 22:35

Jag tänkte väl inte att aborter var en direkt orsak till lågt barnafödande mer ett ogenomtänkt och dåligt formulerat inlägg av mig.

Sverige har ändå lågt barnafödande trots kanske det bästa systemet i världen för det. Många flyttar till Sverige enbart ör att kunna åtnjuta detta och jag gjorde det själv en gång fast flyttade ut igen av andra orsaker.

Men trots det så har det väl blivit svårare även i Sverige att ta hand om barn. Jag menar om man bor i tredje hand i en sunkig orenoverad lägenhet där värdarna mot reglerna bara gör profit med ockerhyror så vill man ju inte sätta barn i den situationen.

/South End Court

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 31 augusti 2026, 00:04

South End Court skrev:
28 augusti 2026, 22:35
Jag tänkte väl inte att aborter var en direkt orsak till lågt barnafödande mer ett ogenomtänkt och dåligt formulerat inlägg av mig.

Sverige har ändå lågt barnafödande trots kanske det bästa systemet i världen för det. Många flyttar till Sverige enbart ör att kunna åtnjuta detta och jag gjorde det själv en gång fast flyttade ut igen av andra orsaker.

Men trots det så har det väl blivit svårare även i Sverige att ta hand om barn. Jag menar om man bor i tredje hand i en sunkig orenoverad lägenhet där värdarna mot reglerna bara gör profit med ockerhyror så vill man ju inte sätta barn i den situationen.

/South End Court
:) Jag bara funderade, och tänkte på mina egna erfarenheter.

Men jag menar, om du kan köpa preventivmedel för en billig penning och har fått sexualupplysning så verkar det lättare att använda något av dem, preventivmedlen alltså, än att behöva gå igenom en abort.

Jag är ganska säker på att det kristna södern i USA är det område som har störst problem med sådant här, men det är bara en killgissning.

Det stora problemet för antalet barn är att föräldrarna inte behöver dem, och kvinnor är inte längre bara barnafödande trälar, inte för att de har varit det alltid, men det har funnits många, och finns, patriarkala samhällen.

Jag har säkert skrivit det förut, men den stora orsaken till att befolkningen i västra Europa minskade - när Rom kraschade - handlande i mycket om att marknader försvann, och integration kollapsade. Det fanns ingen att producera för längre, så det var meningslöst att maximera antalet nya arbetare.

Tänk dig att du jobbar på ett manufakturi i London, och så kommer det några och säger att de tar över, men att de inte vet vilka andra som är med. Det blir meningslöst att ha ett stadsliv.

Det nya livet är inte sämre, men man kan inte längre få tegelpannor och massproducerat gods: det mesta blir lokalt.

Så är det i dag, men på ett annat sätt. Visst, om man föder många barn ökar chansen att någon blir en ny Elon Musk, men inget av barnen behövs på ett mer praktiskt sätt.

Ja, det är åtminstone mina tankar.

Sedan tror jag att de flesta vill ha åtminstone ett barn, men då är det ju en risk att vänta. En flickvän fick sin "enda" när hon var 37, och det är kanske väl sent. Tänk om det inte hade fungerat.

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 1 september 2026, 10:52

Med tanke på att låga födelsetal hör hela västvärlden till så borde det vara orsaker vi har gemensamt, till största delen. Det är lite som när matpriserna går upp. Om de går upp i hela världen så är det knappast en svensk politikers fel utan det är nog någonting större.

/South End Court

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 1 september 2026, 23:21

a81 skrev:
22 december 2024, 23:09

4. Ökad press på föräldrar att leva ett superpräktigt liv, t.ex. inte dricka en droppe alkohol med barn i närheten = risk att levnadsglada personer väljer bort barn eller skjuter upp det till sista minuten.
Detta har jag tänkt på. Trösklarna på förväntan på dig av samhället och på dig av dig själv är höga i Sverige. Ett exempel av många: Svenskar har förväntningar på att karriären skall komma och bli bättre och bättre hela tiden och man kommer aldrig att förlora jobbet. Det gäller dessutom för både män och kvinnor men så är det inte ute i världen. Och startar inte karriären som man vill i Sverige kanske man aldrig skaffar barnen.

Trots det har Sverige som sagt extremt bra ekonomiska förutsättningar för att ha barn. Ett exempel av många där med: Tandvården. Tittar man på statistik och info om världens länder och tandvård kanske man läser att barn får det lite överallt. Men hur ser den tandvården ut? I Sverige får barnet sitta i en riktig tandläkarstol hos en riktig tandläkare med maskiner, slangar, handfat, röntgenbilder och alla möjliga redskap. Rengöring är obligatorisk och bra information. Detta tills de fyllt 19 år.

I en del andra västländer kan gratis tandvård betyda att man har rätt att gå till en svårhittad klinink som mer påminner om en ostädad svartmarknad där barnet får sitta i en vanlig stol, inte ett redskap i sikte och den så kallade tandläkaren ber barnet öppna munnen och säger, -Det ser bra ut och sedan får man gå. Det här ger förstås ekonomiska skillnader om man har flera barn.

/South End Court

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 september 2026, 20:01

South End Court skrev:
1 september 2026, 10:52
Med tanke på att låga födelsetal hör hela västvärlden till så borde det vara orsaker vi har gemensamt, till största delen. Det är lite som när matpriserna går upp. Om de går upp i hela världen så är det knappast en svensk politikers fel utan det är nog någonting större.

/South End Court
De sjunker också i de flesta länder i Afrika och Asien, även om det i vissa länder är från en mycket hög nivå. I Kongo-Kinshasa är fruktbarheten nu "nere" på ca. 5,9. Men barnkullarna fortsätter att växa snabbt eftersom 2,1 är standardsiffran för vad som behövs för att en befolkning skall kunna byta ut sig själv.

Det blir förstås väldigt dyrt också när hälften av befolkningen inte är myndig. Medianåldern är på 16 år, vilket får stora konsekvenser för hur samhället ser ut.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 september 2026, 20:31

Även i Pakistan har de en skrämmande låg medelålder.

I Sverige är medianåldern 41-42 år.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 september 2026, 21:44

Mm, hade man velat leva i ett sådant land, där allt måste bli så otroligt mycket mer impulsivt. Det vet man ju hur man var själv.

Sedan är det väl inte hållbart att ha så låga siffror som vi har i längden, men det fanns ett Sverige även när vi bara var en miljon. Liksom med klimatet handlar det väl i mycket om hur snabba förändringarna är.

Skriv svar