Besökte tyska stridsvagnsmuseet (Deutsches Panzermuseum Munster) som är ett museum för pansarstridsfordon i Munster, Niedersachsen, Tyskland.
Museet har utomhusfaciliteter med utställningsytor, en modern entrébyggnad med tillhörande fem utställningshallar, som upptar 7500 m² av museiområdet på cirka 9000 m². Flera hundra föremål finns utställda, inklusive mer än 100 stora utrustningsdelar (stridsvagnar, kanoner, fordon). År 2023 hade museet över 125 000 besökare.
Redan ute på Autobahn A7 var det skyltat till Panzermuseum.
Museet öppnade 1983. Citat av den tyske författaren Walter Benjamin vid ingången: "Om du vill ha fred, prata om krig".
Direkt inne i muséet möts man av resterna av en halvbandare Sd. Kfz. 10. Detta halvbandfordon påträffades under marken vid järnvägsstationen i Euskirchen i Nordrhein-Westfalen år 2014. Deutsche Bahn AG upptäckte fordonet i samband med byggarbeten, och en enhet för hantering av explosiv ammunition bärgade fordonet åt Panzermuseum.
Sturmpanzerwagen A7V (”Stormpansarvagn A7V”) var en tysk stridsvagn från första världskriget. Utvecklad sent under kriget, hade den mycket liten påverkan på kriget på grund av den lilla produktionen på 20 exemplar. Muséets vagn är en replika av Wotan A7V som byggdes i slutet av 1980-talet.
Leopard 1 i genomsnitt. Cutaway-modellen visar de inre funktionerna, pansartjockleken, ammunitionens arrangemang, motorn och den tekniska konstruktionen av stridsvagnen i detalj.
Panzermuseum Munster -26
Panzermuseum Munster -26
8,8 cm luftvärnskanon 37 L/56 (med specialsläp 202 och markstridssköld)
Panzerkampfwagen III Version M
Den utställda Panzer III-vagnen skeppades till Nordafrika 1942 och tjänstgjorde vid den tunga pansarbataljonen 504.
I början av maj 1943 förstörde besättningen sin vagn 20 kilometer väster om Tunis. Den tunisiska regeringen överlämnade Panzer III-vagnen till Förbundsrepubliken Tyskland 1986.
Restaureringen var ett omfattande projekt som pågick fram till 1990. Sedan dess har vagnen funnits utställd på Panzermuséet.
LK II (Leichter Kampfwagen II). Sommaren 1921 köpte Sverige tio LK II-stridsvagnar från Tyskland. Dessa exporterades till Sverige hösten 1921 under största hemlighet, förklädda som "ångpannplattor" och "traktordelar". Efter montering i "Flottans varv" i Stockholm fick de först beteckningen Pansarvagn fm/22, senare betecknades de Stridsvagn fm/21 (Strv fm/21). Vagn nr 10 skickades till Tyskland 1938 för att bli museiföremål, efter begäran, då Tyskland saknade sina tidiga stridsvagnar. Den levererades dit under slutet av 1938 och försvann under andra världskriget. 1993 fick tyskarna ett nytt exemplar, en av de fem strv m/21-29, som idag befinner sig i Munster's Panzermuseum.
Panzerkampfwagen III Version M
Den utställda Panzer III-vagnen skeppades till Nordafrika 1942 och tjänstgjorde vid den tunga pansarbataljonen 504.
I början av maj 1943 förstörde besättningen sin vagn 20 kilometer väster om Tunis. Den tunisiska regeringen överlämnade Panzer III-vagnen till Förbundsrepubliken Tyskland 1986.
Restaureringen var ett omfattande projekt som pågick fram till 1990. Sedan dess har vagnen funnits utställd på Panzermuséet.
LK II (Leichter Kampfwagen II). Sommaren 1921 köpte Sverige tio LK II-stridsvagnar från Tyskland. Dessa exporterades till Sverige hösten 1921 under största hemlighet, förklädda som "ångpannplattor" och "traktordelar". Efter montering i "Flottans varv" i Stockholm fick de först beteckningen Pansarvagn fm/22, senare betecknades de Stridsvagn fm/21 (Strv fm/21). Vagn nr 10 skickades till Tyskland 1938 för att bli museiföremål, efter begäran, då Tyskland saknade sina tidiga stridsvagnar. Den levererades dit under slutet av 1938 och försvann under andra världskriget. 1993 fick tyskarna ett nytt exemplar, en av de fem strv m/21-29, som idag befinner sig i Munster's Panzermuseum.
- Redaktör emeritus
Re: Panzermuseum Munster -26
Fina bilder, tack för att du delar med dig Battler.
Instämmer.
Bra att du inte blandade ihop det med Münster. Med ¨. Typ tre och en halv timme SW. Har hört talas om folk som gjort det. Inte jag.
Sd.Kfz. 2 fanns inte senast jag var där.
MVH
Hans
Bra att du inte blandade ihop det med Münster. Med ¨. Typ tre och en halv timme SW. Har hört talas om folk som gjort det. Inte jag.
MVH
Hans
Tack för de vänliga orden tyskaorden och Hans.
Panzermuséum i Munster Tyskland, för att undvika missförstånd tag A7/E45 Hamburg-Hannover, ca 6 mil söder om Hamburg, avfart: Soltau ost, följ sedan skyltning mot Munster (15 km), i staden finns skyltar som hänvisar till muséet, och intilliggande pansartruppskola.
Som sagt det är skyltat redan på Autobahn, sen så har jag en viss vana att besöka Deutsches Panzermuseum i Munster, med adress: Hans-Krüger-Straße 33, 29633 Munster.
Panzermuséum i Munster Tyskland, för att undvika missförstånd tag A7/E45 Hamburg-Hannover, ca 6 mil söder om Hamburg, avfart: Soltau ost, följ sedan skyltning mot Munster (15 km), i staden finns skyltar som hänvisar till muséet, och intilliggande pansartruppskola.
Fastän det är ett så etablerat museum, är det så sakta en viss förändring av de utställda föremålen.
Äsch, jag menade 10, sorry.
MVH
Hans
MVH
Hans