Bensinmackens historia

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Bensinmackens historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2026, 07:33

Då är det värt att kolla upp det vid nästa tillfälle.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 juli 2026, 19:55

Patrik Öbrink skrev:
29 maj 2026, 17:04
Stefan Lundgren skrev:
29 maj 2026, 16:57

Så de är igång med kokosbollarna igen?

Stefan
Det står kokosbollar på skylten i alla fall.
Vi köpte kokosbollar idag och det var mer än jag visste, där har man bara sålt frukt och grönsaker under 10-15 år.

Sedan åkte vi via Övergran och såg figuren när körde förbi i 80-90 på ungefär.

På tal om gamla rester av bensinmack och tror att den vita konstruktionen är från en f d mack.

https://www.blogger.com/blog/post/edit/ ... 1082409153

Den vita framför det gula huset!

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 augusti 2026, 08:37

1973 införde OK självbetjäning på sina stationer. Det påhittet sålde de in hos kunderna med bl.a.den här reklamfilmen:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 augusti 2026, 10:03

Det var bättre förr då en artig ung man kom och fyllde på en tiger i tanken.

Bild

Underbar, tack.

MVH

Hans

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 15 augusti 2026, 11:19

Jag är van vid att säga åt en kille vid macken att fylla på luft, kolla oljan och tanka medan jag går in och käkar på mack caféet en stund. Det blir ovanligare men finns kvar. Bra om man kör bil hela dagen i flera dagar i rad vilket kanske inte är så vanligt i Europa.

Det är ju inte som att mack killen/tjejen tycker att det är jobbigt och det är synd om dem eller nåt, det är deras jobb och de gör det snabbt, själv kan man fokusera på att vila hjärnan och ögonen innan man kör vidare igen.

I vissa länder blir rutorna putsade vid någon rödljus om man säger ja, men det är oftast i fattigare länder eller där extremt få har riktiga jobb.

Mackservice finns i länder där pengar fortfarande används mer och folk kör mer bil.

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2026, 22:41

Kom på att titta lite grann på mackarna längs med E18 mellan Köping och Västerås med hjälp av Google Earth.

Vid avfarten mot Munktorp låg en mack förut och bredvid macken låg Rasta Inn. Enligt en äldre tagen med ”Google-kamera?” så fanns ”halshuggen” Glassgubbe. Fönstren till Rasta verkade redan då vara igenspikade.

Avfarten Hallstahammar/Kolbäck—-Circle K-mack

Var inte nånstans där man såg baksidan till en mack ifrån E18, undrar om den är riven numera eller någon av de ovanstående.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 15 augusti 2026, 23:13

Det var i och för sig ett tag sedan jag lämnade bilen medans de kollar den, det har jag nog inte gjort på åratal men på vissa ställen måste man acceptera full service som betyder att någon fyller tanken åt dig kollar olja, tvättar vindrutan osv.

På -70 talet och tidigare under rullskridsko boomen fanns det ställen där tjejer och killar rullade ut snabbmat till bilen. Mycket av det här dog i och med de större kedjorna började med elektronisk beställning vid en meny för att man sedan kör runt hörnet fram till luckan för betalning och leverans. Jag antar att Sverige också har dessa vid större kedjor.

Autobahn i Tyskland m fl länder har snabba in och utfarter som fungerar som Formula 1 depåer nästan, med inbromsnings sträcka och accelerations fil när man åker därifrån men det brukar vara dyrare där innanför där allt finns, till och med hotell. Detta finns inte i Nordamerika , man svänger alltid av på något sätt, trixar i korsningar och man måste hålla koll på mackarna. Återigen, den Europeiska infrastrukturen fungerar som ett Schweiziskt urverk.

/South End Court

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 augusti 2026, 09:48

Stefan Lundgren skrev:
15 augusti 2026, 22:41

Avfarten Hallstahammar/Kolbäck—-Circle K-mack

Var inte nånstans där man såg baksidan till en mack ifrån E18, undrar om den är riven numera eller någon av de ovanstående.

Stefan
Om jag minns rätt fanns det under ett antal år en igenbommad vägkrog vid en av avfarterna vid Kolbäck. Minns inte vilken, men det finns ett inhägnat område vid den västra avfarten (vägen mot Strömsholm) som ser ut som ett skrotupplag, kanske låg den där. Nu är är väl avfarterna delvis ombyggda i samband med vägbygget. Det finns en ganska nyöppnad vägkrog vid den östra infarten, brevid Circle K, Hallstakrog heter den.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 augusti 2026, 17:11

Den mack som man såg baksidan eller taket från E18 var på den sidan som man åker mot Stockholm. Under 1990-talet stannade vi på en stängd mack mellan Köping-Västerås för jag var pissnödig och gick till just baksidan (då tändes en varningslampa när jag där), kanske var det den macken som man såg en del av från E18.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 augusti 2026, 18:37

I New Jersey är det förbjudet för bensinstationer att låta kunderna tanka själva.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 augusti 2026, 06:00

I Jordanien tankade de anställda bilarna och då var det sent 1980-tal, räckte för farsan att bara säga ”Super”.

Nu kom jag på att farsan fick 50 kronor för mycket på en mack mellan Köping och Västerås, men då hade han fått 50 kronor på en annan mack med gräl som följd innan, så han tyckte det jämnades ut sig. Det var nog innan 1996 då han gick bort!

Stefan

Skriv svar