Förnamn
Förnamn
Tänkte på hur förnamnstrender delvis går i cykler och delvis har mera långsiktiga trender. Förnamnen verkar hålla sig kortare under 2000-talet trots andra förändringar. Min bild är också att föräldrar är lite försiktiga namn som innehåller å, ä, ö eller som betyder något tokigt på engelska (Odd, Gun, etc.). Riktigt klassiska svenska "allmogenamn" verkar också ha svårt att komma tillbaka, kanske särskilt de som nästan garanterat leder till smeknamn (Lars, Bo, Hans, etc.). Det verkar också vara namn som liksom andas urban medel- eller arbetarklass kring 1900 som håller sig populära på 2000-talet.
Om man har allt detta i bakhuvudet, vilka förnamn kan bli populära framöver? Jag gissar på korta modenamn som peakade på 1920-/1930-/1940-talet, som Siv, Maj, Stig, Rolf, Leif, Kjell och Kurt, kan bli vanliga om 10, 20, 30 år. Vad tror ni om utvecklingen framåt?
Sedan tror jag att det snarare än föräldrarnas gammelmormorsgeneration som inspirerar? En typisk småbarnsförälder född i början av 1990-talet har kanske en 95-årig morfar som heter t.ex. Stig och skulle aldrig ge sitt barn det namnet som tilltalsnamn. Däremot kanske man inspireras av hans mamma som kanske hette Alva och var född 1900.
Om man har allt detta i bakhuvudet, vilka förnamn kan bli populära framöver? Jag gissar på korta modenamn som peakade på 1920-/1930-/1940-talet, som Siv, Maj, Stig, Rolf, Leif, Kjell och Kurt, kan bli vanliga om 10, 20, 30 år. Vad tror ni om utvecklingen framåt?
Sedan tror jag att det snarare än föräldrarnas gammelmormorsgeneration som inspirerar? En typisk småbarnsförälder född i början av 1990-talet har kanske en 95-årig morfar som heter t.ex. Stig och skulle aldrig ge sitt barn det namnet som tilltalsnamn. Däremot kanske man inspireras av hans mamma som kanske hette Alva och var född 1900.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Förnamn
Jag vet två flickor, 3 och 13 år gamla, som båda heter Rut.
Lite om svenska: viewtopic.php?f=9&t=27446&hilit=Sara
Och lite om danska: viewtopic.php?f=9&t=36799&hilit=generationer
MVH
Hans
Och lite om danska: viewtopic.php?f=9&t=36799&hilit=generationer
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Då måste de särskiljas på något sätt!Markus Holst skrev: ↑22 juli 2026, 11:00Jag vet två flickor, 3 och 13 år gamla, som båda heter Rut.
Stor-Rut och Lill-Rut
Eller
Rut den förste och Rut den andre
Stefan
-
adlercreutz
- Medlem
Ja, det brukar sägas att det är tre generationer eller 80-100 år som det går i cykler, så namn som var populära på 30-40-talen lär snart komma igen. Frågan är om dubbelnamnen också kommer tillbaka eller om de var en temporär fluga? Typ Maj-Britt, Ann-Marie, Per-Erik, Bengt-Olof o.s.v.
Dessutom tillkommer en del yttre påverkan i vissa fall, namn som Noah eller Liam som är populära nu känns inte särskilt svenska, men det kanske är en missuppfattning från mitt håll?
Dessutom tillkommer en del yttre påverkan i vissa fall, namn som Noah eller Liam som är populära nu känns inte särskilt svenska, men det kanske är en missuppfattning från mitt håll?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Under det tidiga skolåren så hade jag en jämnårig skolkamrat vars far heter/hette Anders (vet inte om han lever idag, skolkamraten hette också Anders.
Under de senaste åren har bl a Lydia blivit populärt och det hette min mormorsmor som avled innan min mor föddes 1936.
Tyra har också blivit populärt, när jag spelade bangolf så var det en kvinna som föddes under 1900-talets första decennium som hette Tyra som spelade långt över 90 år.
Stefan
Under de senaste åren har bl a Lydia blivit populärt och det hette min mormorsmor som avled innan min mor föddes 1936.
Tyra har också blivit populärt, när jag spelade bangolf så var det en kvinna som föddes under 1900-talets första decennium som hette Tyra som spelade långt över 90 år.
Stefan
Krångliga långa förnamn (inklusive dubbelnamn) samt supertradionella svenska allmogenamn verkar ha svårt att komma tillbaka. Jag tänker att det första delvis beror på att många barn idag har två efternamn (efter både mamma och pappa) och det andra en allt starkare motvilja att ens barn heter exakt likadant som någon annan levande person i släkten. Namn som Hans, Lars eller Anna är nästan alltid upptagna.
80-100 år tycker jag inte riktigt stämmer, verkar som att det ofta tar lite längre tid än så för namn att komma tillbaka. Småbarnsföräldrar döper nog sällan sina barn efter sina far- och morföräldrar födda på 20-, 30-, 40-talet. Det är snarare generationen före och då namn med mer urban prägel från den tiden, alltså Alice och Hugo snarare än "lantliga" namn som Berta och Sven.
Lydia, Tyra och Rut som nämnts ovan även är väl typiska namn som urban arbetar- och medelklass valde kring 1900, även om namnen också förekom på landet.
Det där med samma namn som sin far eller mor måste väl vara helt utdött idag och i Sverige har det väl alltid varit ganska ovanligt?
80-100 år tycker jag inte riktigt stämmer, verkar som att det ofta tar lite längre tid än så för namn att komma tillbaka. Småbarnsföräldrar döper nog sällan sina barn efter sina far- och morföräldrar födda på 20-, 30-, 40-talet. Det är snarare generationen före och då namn med mer urban prägel från den tiden, alltså Alice och Hugo snarare än "lantliga" namn som Berta och Sven.
Lydia, Tyra och Rut som nämnts ovan även är väl typiska namn som urban arbetar- och medelklass valde kring 1900, även om namnen också förekom på landet.
Det där med samma namn som sin far eller mor måste väl vara helt utdött idag och i Sverige har det väl alltid varit ganska ovanligt?
Jag heter i förnamn Hans, om nu någon bommat det.
Min äldsta heter Axel, Iwar. Den yngsta heter Ivar, Hans. Efter morfadern, inte mig. Min far hette Jan-Ivar (f.37) och min farfar Iwar (f.05). Dottern heter Hanna Lovisa, min mamma hette Dorothea Louise (f.36). Om detta bidrog vet jag inte.
Jag var metodisk i namnval, jag och mamman gick igenom en namnbok från pärm till pärm. Sade någon spontant nej strök vi. Efter den andra den läsningen låg vi på kanske dryga dussinet namn. Jag printade ett ark med potentiella förnam och med efternamn. Det var beslutsunderlag när ungen poppade ut. Här måste man meddela hyfsat snabbt, 48h? Modern hette 'von' XXX men vi hade bestämt att mitt namn gällde. Vilket hon själv struntade i. Innan äktenskapet sade hon skild ekonomi, skilda sovrum och skilda namn. Jag sade blankt nej på all tre. Hon gjorde de sista två på egen hand utan min påverkan. Ja, jag är lite bitter. Speciellt då jag fortfarande lider ekonomiskt.
MVH
Hans
Min äldsta heter Axel, Iwar. Den yngsta heter Ivar, Hans. Efter morfadern, inte mig. Min far hette Jan-Ivar (f.37) och min farfar Iwar (f.05). Dottern heter Hanna Lovisa, min mamma hette Dorothea Louise (f.36). Om detta bidrog vet jag inte.
Jag var metodisk i namnval, jag och mamman gick igenom en namnbok från pärm till pärm. Sade någon spontant nej strök vi. Efter den andra den läsningen låg vi på kanske dryga dussinet namn. Jag printade ett ark med potentiella förnam och med efternamn. Det var beslutsunderlag när ungen poppade ut. Här måste man meddela hyfsat snabbt, 48h? Modern hette 'von' XXX men vi hade bestämt att mitt namn gällde. Vilket hon själv struntade i. Innan äktenskapet sade hon skild ekonomi, skilda sovrum och skilda namn. Jag sade blankt nej på all tre. Hon gjorde de sista två på egen hand utan min påverkan. Ja, jag är lite bitter. Speciellt då jag fortfarande lider ekonomiskt.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Inte Hans junior? Jag försökte få igenom "Patrik junior" som namn på sonen men lyckades inte. Jag hade bestämt namn på storasyster (senast jag kollade hade 59 kvinnor och en man det som tilltalsnamn i Sverige, valde medvetet ett ovanligt namn) så mina åsikter räknades inte, men jag tycker att ha fick ett bra namn ändå.Hans skrev: ↑23 juli 2026, 14:08Jag heter i förnamn Hans, om nu någon bommat det.
Jag har läst mig till att 2574 personer har "Junior" som förnamn i Sverige. Skatteverket räknar det som vilket förnamn som helst, men en och annan har det antagligen som tillägg för att särskilja sig från sin far med samma namn (det förrs ingen officiell statistik över det). I USA (och bl.a. Filippinerna) används "Jr" som tillägg (och "III", IV" osv. i följande generationer) till namnet men det är inte tillåtet i Sverige.
Jag vet en igboman som heter Junior. Han berättade att i Nigeria kunde det hända. Han menade att det var lite som i Rom, att om en familj fick en massa barn, så började de få problem att klura ut vad det nya skulle heta 
Själv har jag tre namn, ett efter pappa, ett efter morfar och ett som väl förmodligen mamma har valt, och som är mitt tilltalsnamn. Det lilla jag vet är att det inte är ovanligt, även om antalet namn väl kan variera.
Själv har jag tre namn, ett efter pappa, ett efter morfar och ett som väl förmodligen mamma har valt, och som är mitt tilltalsnamn. Det lilla jag vet är att det inte är ovanligt, även om antalet namn väl kan variera.
Ofta får väl barn idag ett tilltalsnamn som är modernt och/eller hämtat från äldre släkting född kring 1900. Andranamn är ofta hämtade från far- eller morföräldrar eller far- eller morföräldrarnas föräldrar. Däremot tror jag att det är mycket ovanligare idag att barnen får andranamn = föräldrars tilltalsnamn. Det var nog mycket vanligare för några decennier sedan.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Intressant artikel om förnamnen!
https://www.isof.se/namn/personnamn/lar ... ge/fornamn
På den där sidan kan man även ta del publikationer, tidskriften ”Land och Bygd” och en hel del annat också, bl a ”Ortnamnslexikon (allt i pdf-format).
En känd/berömd forskare om namn är Eva Brylla (tyvärr gick hon bort för tiotal år sedan), var en delförfattare till ett namnlexikon;
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
På tal om Eva Brylla, hennes dotter var lovande i orientering har jag för mig som ung.
Stefan
https://www.isof.se/namn/personnamn/lar ... ge/fornamn
På den där sidan kan man även ta del publikationer, tidskriften ”Land och Bygd” och en hel del annat också, bl a ”Ortnamnslexikon (allt i pdf-format).
En känd/berömd forskare om namn är Eva Brylla (tyvärr gick hon bort för tiotal år sedan), var en delförfattare till ett namnlexikon;
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
På tal om Eva Brylla, hennes dotter var lovande i orientering har jag för mig som ung.
Stefan