Sverige
Re: Sverige
Hmmm, inga kommentarer men jag skall prata med din präst om det här med respekt för äldre och visare. Och jag har redan varit på Visingsö.
Men andra argument, tar även gärna argument för att inte flytta tillbaka.
MVH
Hans
Men andra argument, tar även gärna argument för att inte flytta tillbaka.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gör man spontanbesök i Daharna med grannlandskaoen Gästrikland och Hälsingland så kan man göra en avstickare till Ore kyrka som ligger vackert belägen vid Oresjön, Bingsjöspelen, Jädraås-Tallås järnväg, Järnvägsmuseet i Gävle eller besöka fyrplatsen Storjungfrun utanför Söderhamn.
Stefan
Stefan
Rent ekonomiskt är väl Sverige riktigt bra för äldre, kanske särskilt för de som är betydligt äldre än nybliven pensionär.
Samtidigt kan personalintensiv service bli väldigt dyr i Sverige. Svenska äldre sitter ofta säkert i dyra bostäder och kan lämna vidare allt till sina barn, men har samtidigt svårt att ha råd att t.ex. äta på restauranger som är exklusivare än snabbmatskedjorna, lokala pizzerian eller lunchrestaurangen.
Jag tänker dessutom att för någon som bott länge utomlands att de svenska stadskärnorna har förändrats. Mycket av vanliga butiker har försvunnit och stadskärnorna har mer karaktären av nöjescentrum idag. Samtidigt har de förtätats så fler bor mitt inne i stan än på 1990-talet. Den här utvecklingen kanske man ser i övriga Europa också?
Vad jag slås mest av är hur döda centum har blivit, inte i hyfsat större städer men i mindre hålor. Mina farföräldrar bodde i Spånga och centrum var ett litet men levande centrum på 70-talet. Samma sak med Ljungsbro där jag tillbringade huvuddelen av sjuttiotalet. Herrkläder, leksaker, cykelaffär m.m. fanns det då. Nu finns så gott som bara en livsmedelsaffär.
På nittiotalet skaffade jag och bror min hus. Jag utrikes och han i Vikingstadstrakterna. Med arvet efter far. Jag kunde hosta upp handpenningen och han köpte hus för de pengarna. Nu bor jag hyfsat attraktivt men ändå. Om man undviker de hetaste platserna så kan man bo billigt i Sverige.
MVH
Hans
På nittiotalet skaffade jag och bror min hus. Jag utrikes och han i Vikingstadstrakterna. Med arvet efter far. Jag kunde hosta upp handpenningen och han köpte hus för de pengarna. Nu bor jag hyfsat attraktivt men ändå. Om man undviker de hetaste platserna så kan man bo billigt i Sverige.
MVH
Hans
I Göteborg är det så på ett antal stadsdelstorg.
Wieselgrensplatsen hade fem tomma lokaler senast jag räknade. Det finns dessutom två second hand-affärer, och en mathjälpsaffär en bit bort, mat till fattiga. Där är ändå rätt mycket rörelse tack vare två mataffärer, konsum och hemköp, och så Häckens hemmapub. Mängden människor har dock minskat sedan ett visst statligt apotek flyttade till Backaplan 1000m bort. Bibban har flyttat till Vågmästareplatsen också, vilket ligger 700 meter bort. Barnfamiljer åker därför hellre dit.
Radiotorget är mycket mindre och från 1953, byggt som ett satelittorg. Man har förtätat där lite, men någon stor fart på någon kommers blir det inte. Där finns en pizzeria, en sportaffär, en fiskaffär och foto: en frisör också.
Wieselgrensplatsen hade fem tomma lokaler senast jag räknade. Det finns dessutom två second hand-affärer, och en mathjälpsaffär en bit bort, mat till fattiga. Där är ändå rätt mycket rörelse tack vare två mataffärer, konsum och hemköp, och så Häckens hemmapub. Mängden människor har dock minskat sedan ett visst statligt apotek flyttade till Backaplan 1000m bort. Bibban har flyttat till Vågmästareplatsen också, vilket ligger 700 meter bort. Barnfamiljer åker därför hellre dit.
Radiotorget är mycket mindre och från 1953, byggt som ett satelittorg. Man har förtätat där lite, men någon stor fart på någon kommers blir det inte. Där finns en pizzeria, en sportaffär, en fiskaffär och foto: en frisör också.
Kanske en lite fördomsfull bild, men jag tänker att man på kontinenten fortfarande kan köpa en tvättmaskin eller en cykel mitt i stan (kanske man kan någonstans i Sverige också) och att det finns levande torghandel och så. I Sverige finns mest restauranger, kaféer, frisörer, gym, tandläkare och dyra närbutiker i centrum numera. Det är inte dött och öde jämfört med för 30 år sedan, men det är mer en plats för after work med kollegorna en torsdagskväll en än kommersiell handelsplats. Samtidigt bor det fler i centrum och turismen har ökat, så på många sätt är det ändå mer levande. Men jag gissar att de som bor där tar bilen till Ica Maxi eller Willys för att handla mat eller till externa köpcentrum (alternativt näthandel) för att köpa kläder, vitvaror eller elektronik. Mera ungdomligt festande tror jag också har minskat. Är mer par och kollegor som äter och dricker på restauranger och pubar.
-
South End Court
- Medlem
Jag frågade några under 20 som direkt svarade Marcus Persson, spelutvecklare. Tydligen en ikon i den branschen.Hans skrev: ↑8 september 2025, 16:09Det meriterar, inom ämnet, ett litet sidospår.
Vad förknippar utlänningar med Sverige?
För oss att förklara att jag inte pratar om Schweiz. Förr kunde man köra med bilmärken som SAAB och Volvo men det funkar väl inte riktigt idag. Jag brukar försöka med IK*A, Stockholm och ABBA (inte sillen). Fungerar ibland.
Annars?
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Markus_Persson
Sedan fick jag hjälpa till och jo, Greta Thunberg, fast de visste inte att han var aktiv inom pro palestinarörelsen.
Pewdipie, gamer på youtube som var störst där ett tag och när han sjönk ned till andra plats under något mer kommersiellt större företag såg fansen till att fler tittade på hans videos så han kom etta igen. De ville att youtube skulle fortsätta vara störst för vanligt folk. Fast nu är han inte lika stor men han har blivit ett generationsfenomen, som många andra liknande. Han kommer att bli ihågkommen för alltid under våran livstid, speciellt om han fortfarande är aktiv.
https://www.youtube.com/user/PewDiePie
Saker som kommer upp spontant annars bland lite äldre, 30 plus, så har det varit Gripen under några år, åtminstone för de som hänger med i det militära.
Ikea.
Vikingar har varit populära länge men de förknippas inte lika mycket eller att man måste vara nordbo längre eller nordbo-ättlingar som det kanske var förr utan är mer en grej, jag är lite osäker på vad. Kanske är det Tv serien som spridit.
Bland äldre som minns 70-talet åtminstone så är det ofta god hälsa, som svenskar förknippas med. Schweiz och Sverige blandas inte bara ihop utan många tror att det är två ord för samma land. Schweiz får överhanden eller vad man säger, SverigeSchweiz är höga berg banker klockor och choklad. Den tidigare neutraliteten vet man om men det är den Schweiziska man känner till. När jag bodde i Karibien på flera ställen var det samma sak förutom i de franska och nederländska länderna och söder om USA på fastlandet händer samma sak, Suecia och Suiza är samma land. Men det är lite som Uruguay och Paraguay, många utomstående kanske blandar i hop dem?
/South End Court
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Danmark och Nederländerna blandas också ihop, har jag märkt, troligen för likheten mellan Dutch/Danish.
Vilka saker, mer än Uruguay/Paraguay blandar vi svenskar ihop? En trygg gissning är nog alla -stan.
Vilka saker, mer än Uruguay/Paraguay blandar vi svenskar ihop? En trygg gissning är nog alla -stan.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Markus Holst skrev: ↑3 augusti 2026, 16:45Danmark och Nederländerna blandas också ihop, har jag märkt, troligen för likheten mellan Dutch/Danish.
Jag har nog aldrig blandat ihop Nederländerna och Danmark, jag känner inte igen mig i detta sammanhang.
Utifrån Sverige;
Vis Gräddö (Roslagen, Norrtälje kommun) finns följande ifrån vad som hände under andra världskriget på orten.
Texten kan vara koncentrerat;
StefanMinnesinskrift, 1,7x1,55 m (V 40cg N-Ö 40cg S) i slät, ca 45cgNV-sluttande häll. Inskriften flankerar ett krönt litetriksvapen, 1,3x0,65 m, och lyder: 1940 1945STOCKHOLMSESKADERN0,65 m under inskriften: Se text i boken! Inomen radie av ca 20 m (NÖ-Ö-SÖ-S-SV), finns 5 moringar i berget.Ett flertal dylika finns också på udden 100 m V härom. Invid enav dessa är inhugget namnet:ÄRAN
Källa: Fornsök
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det är engelsktalande som blandar ihop Nederländerna och Danmark. Jag tror inte heller att du blandat ihop Sverige och Schweiz.
-
adlercreutz
- Medlem
Slovenien och Slovakien. De låter lika och har liknande flaggor.
Annars klumpar vi nog ofta ihop många länder kulturellt vilket delvis är en annan sak än att blanda ihop dem.
Alla länder i Latinamerika, alla länder i Mellanöstern utom Israel, Japan/Kina/Korea, Afrika söder om Sahara, Centralasien, Sydostasien, Östeuropa, Balkan, Australien/Nya Zeeland osv.
Annars klumpar vi nog ofta ihop många länder kulturellt vilket delvis är en annan sak än att blanda ihop dem.
Alla länder i Latinamerika, alla länder i Mellanöstern utom Israel, Japan/Kina/Korea, Afrika söder om Sahara, Centralasien, Sydostasien, Östeuropa, Balkan, Australien/Nya Zeeland osv.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har nog aldrig blandat ihop länder förutom på mikronivå tror jag.
Hmmmm!
(utdraget)
En rak fråga, handlar inte denna tråd om Sverige?
Bara undrar!
Det finns väl svenska ortnamn som är lika och kan förväxlas med varandra, likaså det finns flera objekt med samma namn som t ex Uppsala, en by utanför Hultsfred heter också Uppsala.
Mora-Nora-Kallmora-Fjällnora kan också förväxlas, antar jag.
Bostället är många gårdar i Sverige som heter så.
Stefan
Hmmmm!
(utdraget)En rak fråga, handlar inte denna tråd om Sverige?
Bara undrar!
Det finns väl svenska ortnamn som är lika och kan förväxlas med varandra, likaså det finns flera objekt med samma namn som t ex Uppsala, en by utanför Hultsfred heter också Uppsala.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
De klassiska svenska ortnamnsförväxlingarna är väl Linköping/Lidköping och Avesta/Alvesta. Kanske även Umeå/Luleå.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Går vi ner på by- och gårdsnamn finns ju hur många liknämnda som helst.Stefan Lundgren skrev: ↑3 augusti 2026, 18:49t ex Uppsala, en by utanför Hultsfred heter också Uppsala.
Nämner du Kallmora får du även nämna Stackmora. Byar med ändelsen mora finns det gott om runt Siljan.
-
South End Court
- Medlem
Ett tillägg till mitt senaste inlägg som jag tror många äldre och kanske andra i Norden missar är att vikingar och vikingatiden är någonting globalt. Generationer av nordbo-ättlingar levde runtom i hela Europa och längre österut samt förstås Grönland och Kanada, som det är lite osäkert hur länge man stannade vid. Arkeologi från den tiden görs lite överallt och det var folk som var bosatta i Europa på kontinenten.
Så det är en förklaring till att inte bara nordbor identifierar sig med dem. Man gör det lite här och där runt hela Europa och även Nordamerika där alla vill identifiera sig med någonting förflutet och här och där i Sydamerika. Fidel Castro, som dessutom var mycket lång och skäggig har folk menat kan ha lite vikingablod i sig då han delvis härstammade från La Coruña i Spanien där vikingarna var. Men som sagt, numera har det blivit en kul intressant grej och man vet att de inte hade horn på hjälmarna osv. Kunskapen om dem har definitivt spridit sig och blivit bättre.
/South End court
Så det är en förklaring till att inte bara nordbor identifierar sig med dem. Man gör det lite här och där runt hela Europa och även Nordamerika där alla vill identifiera sig med någonting förflutet och här och där i Sydamerika. Fidel Castro, som dessutom var mycket lång och skäggig har folk menat kan ha lite vikingablod i sig då han delvis härstammade från La Coruña i Spanien där vikingarna var. Men som sagt, numera har det blivit en kul intressant grej och man vet att de inte hade horn på hjälmarna osv. Kunskapen om dem har definitivt spridit sig och blivit bättre.
/South End court