Hästnamn inom travet

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Hästnamn inom travet

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2026, 17:27

På senare tid har man sett följande hästnamn inom travsporten fördelade på varm- och kallblod.

Varmblod

Kalles Gangster
Professor Stephen
Power Nap
Ferdinand Ferry
Lillemor Games
Koppars Cocopops
Kiss The Teacher

Kallblod/u]

Forsunder
Hög Fara
Prussiluskan
Drängens Trolle
Miniekspressen
Kall Front
Fina Billy
Skånepågen

Det får räcka till en början och källorna är startlistor och banprogrammen (från travbanorna).

Stefan

Chrein
Medlem

Re: Hästnamn inom travet

Inlägg av Chrein » 15 juli 2026, 11:49

Travtränaren Kajsa Frick och hennes sambo Dan Hjelm döpte några av sina uppfödningar efter porrstjärnor, bl a Ron Jeremy.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 juli 2026, 18:17

Har det alltid funnits engelska namn på svenska travhästar? jag tänker på travets barndom på 1800- och början av 1900-talet? Jag vet att det fanns några kanoner med engelska namn på 50-talet.

Jag antar att det är förbjudet att ge kallbloden andra namn än svenska och norska?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juli 2026, 22:48

Varmblodiga har det varit engelska namn eller ord sedan de första avelshingstarna kom till Sverige från USA under mellankrigstiden. De första hingstarna som kom över till Sverige hade små kullar på under femtio individer. Bulwark som föddes i USA 1933 och kom till Sverige som treåring och han fick 238 avkommor i Sverige. Han var en av de första större avelsgiganterna i Sverige.

https://blodbanken.nu/servlet/GetBBData ... breed=warm

Länken visar samtliga svenskfödda avkommor efter prissumma och man klicka vidare på varje häst, se syskonskaror och morfädernas avkommor som t ex.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 juli 2026, 01:46

Jag kände en kallblodstravare som hette Jämtmunter. Ägaren försökte få det till att det på engelska blev Always Happy. Ingen höll med.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juli 2026, 11:52

De engelska namnen passar bättre på de varmblodiga hästarna även om jag har sett engelska namn på kallblodiga.

Även lustiga svenska namn har förekommit på varmblodiga travare som Bosse Trädfällare, Ojojoj, Fina Bilen, Hovmästarn, Kyrkogårdsvaktmastarn, Spökmajoren och Underbara Barbara.

Är det någon som minns denna?

https://blodbanken.nu/servlet/GetBBData ... breed=warm&

Verkar vara många namn som denne är linjeavlat med många individer och linjeavel är finare ord inavel, linjeavlat med Victory Song i femte ledet.

Stefan

Skriv svar