Filippinerna

Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem

Re: Filippinerna

Inlägg av Patrik Öbrink » 3 juli 2026, 16:40

Trots att landet var under spanskt styre i över 300 år blev tjurfäktning aldrig särskilt populärt i Filippinerna.

Den tidigaste dokumenterade tjurfäktningen ägde rum i Manila den 8 december 1619 för att fira den obefläckade avlelsens högtid. Eftersom det inte fanns några inhemska stridstjurar var de tvungna att importeras från Kina och från Mexiko och andra spanska territorier.

En tjurfäktningsarena byggdes så småningom i Paco-distriktet i Manila på 1890-talet. Men trots detta växte det aldrig till ett populärt folknöje. Det var i stort bara spanska myndighetspersoner, präster och en del medlemmar av Manilas över- och medelklass som kom och tittade.

tjurfäktning.jpg

(Tjurfäktning på arenan i Paco, Manila)

Efter att USA tagit över landet 1898 minskade utövandet kraftigt då amerikanarna aktivt motarbetade tjurfäktning. Under en period var det förbjudet.

Några försök gjordes att återuppliva skådespelet i det krigshärjade Manila. Spanska arrangörer organiserade några corridor på Luneta 1946 och 1947 med importerade andalusiska tjurar. Även under Manila International Fair 1953 genomfördes tjurfäktningar, då i Intramuros. President Ramón Magsaysay stödde en fiesta de toros under 10-årsfirandet av den filippinska republiken 1956; då deltog bland annat en amerikansk kvinnlig matador.

1953.jpg
1953.jpg (51.34 KiB) Visad 961 gånger
(Tjurfäktning i Intramuros)

En sista satsning på att återinföra tjurfäktning 1999 mötte hårt motstånd från djurskyddsgrupper och blev aldrig av.

Varför fick tjurfäktningen då aldrig fotfäste i Filippinerna?

Tuppfäktning dominerade starkt i hela landet och gav inte mycket utrymme för något nytt nöje. Dessutom fanns det redan en lokal variant som var enklare att genomföra - kamper mellan vattenbufflar. En annan viktig faktor var ekonomisk: Det var dyrt att transportera tjurar till Filippinerna.

Kort dokumentär om tjurfäktning i Filippinerna 1602-2022 (eller ja, reklam för en bok):

Däremot har de på senare år fått smak för rodeo:

.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 juli 2026, 17:16

I skuggan av fotbolls-VM har en ny filippinsk idrottsstjärna tänts. 21-åriga tennisspelaren Alex Eala slog ut regerande mästarinnan Iga Swiatek ur Wimbledon.

.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 7 juli 2026, 08:39

När det ursprungliga avtalet (Military Bases Agreement) skrevs under 1947 fick USA rätten till 16 specifika militärbaser samt option på ytterligare sju. Många av dessa mindre baser, radarstationer och sändarområden avvecklades eller överlämnades till Filippinerna successivt under kalla kriget (framför allt under 1970-talet), vilket gjorde att endast fem återstod vid det slutgiltiga tillbakadragandet 1992.

Varför drog sig USA tillbaka 1992?

Det gamla Military Bases Agreement från 1947 löpte ut 1991. USA och Filippinerna förhandlade om ett nytt avtal (Treaty of Friendship, Cooperation and Security) som skulle ge USA rätt att behålla Subic Bay i minst tio år till. Senaten röstade 12–11 mot ratificering. Många senatorer drev nationalistiska argument: baserna sågs som kvarlevor av kolonialism och ett hot mot Filippinernas suveränitet. Det fanns också kritik mot påstådd närvaro av kärnvapen och höga krav på hyra.

I juni 1991 fick vulkanen Mount Pinatubo ett kraftigt utbrott, ett av 1900-talets största, som förstörde Clark Air Base svårt med aska, lerflöden och skador. USA evakuerade personal och stängde basen. Subic Bay skadades också men mindre allvarligt. Katastrofen påskyndade beslutet att lämna Clark och försvagade förhandlingspositionen.

Filippinerna krävde höga summor (runt 825 miljoner USD per år), medan USA erbjöd betydligt mindre (ca 360 miljoner USD). Efter kalla krigets slut (Sovjetunionens kollaps) såg Pentagon inte längre samma strategiska behov av baserna och ville inte betala dyrt för militär närvaro i regionen. Det fanns också irritation över förhandlingarna från amerikansk sida.

Efter senatens nej och misslyckade fortsatta förhandlingar gav president Corazon Aquino i december 1991 order om att USA skulle lämna landet senast vid årsskiftet 1992. Subic Bay lämnades officiellt över den 24 november 1992.

Subic Bay Naval Base, Zambales

Det här var USA:s största marina logistik- och reparationsbas i Asien. Den fungerade som servicepunkt för den amerikanska sjunde flottan. Till basen hörde även det intilliggande Cubi Point Naval Air Station för marinflyget.

Clark Air Base, Pampanga

Basen var det primära navet för det amerikanska flygvapnet i Stillahavsregionen. Den täckte ett enormt landområde och evakuerades i förtid i juni 1991 på grund av vulkanutbrottet. Den stängdes officiellt i november 1991.

Camp John Hay, Baguio City

En bas belägen i de svalare bergsregionerna i norra Luzon. Den användes främst som rekreationsanläggning (Leave and Recreation Center) för utmattade soldater och officerare. Överlämnades i juli 1991.

Wallace Air Station, La Union

En strategiskt placerad luftbevakningsstation vid Luzons västra kust. Den spelade en nyckelroll för Filippinernas och USA:s gemensamma luftförsvar och radartäckning över Sydkinesiska sjön.

Naval Communications Station, San Miguel, Zambales

En mycket viktig radiokommunikationsanläggning som hanterade nästan all krypterad kommunikation mellan den amerikanska flottan i högkvarteret i Japan, Pentagon och fartygen till sjöss i Sydostasien.

Mindre baser:

Sangley Point Naval Station, Cavite
- En mycket viktig marin flyg- och kommunikationsbas som låg strategiskt vid Manilabukten. Den fungerade som ett stort sjukhusnav och flygbas för marinen fram till 1971, då den överlämnades till det filippinska flygvapnet.

Nichols Field / Nichols Air Base, Pasay, Manila - En historisk flygbas från kolonialtiden som användes flitigt av USA fram till efter andra världskriget. Idag är detta Filippinernas huvudsakliga militära flygbas (Villamor Air Base) samt området för Manilas internationella flygplats (NAIA).

Mariveles Military Reservation, Bataan - Ett stort militärområde och POL-terminal nära Manilabukten.

Bagobantay Transmitter Area, Quezon City - En stor radiosändaranläggning i huvudstadsregionen som stängdes när kommunikationen flyttades till modernare anläggningar, som San Miguel.

Naule Point & Castillejos, Zambales - Mindre LORAN-stationer (navigerings- och radiosystem för fartyg och flyg) som låg som satelliter runt Subic Bay.

Tarumpitao Point & Talampulan Island, Palawan - Strategiska kustbevaknings- och navigationsstationer (LORAN) placerade på ön Palawan för att övervaka fartygstrafiken mot Sydkinesiska sjön.

Mactan Air Base, Cebu - Användes intensivt av USA:s flygvapen under Vietnamkriget på 1960- och 1970-talen som en logistikhubb och tankningsstation för bombflyg.

Leyte-Samar Naval Base & Tawi Tawi Anchorage - Enorma marina ankarplatser och provisoriska baser som etablerades under andra världskrigets slutskede för att driva ut Japan, men som avvecklades kort därefter.

---

Sedan 2014 har USA och Filippinerna en ny överenskommelse. Den här gången har USA inte egna baser utan har tillgång till en rad filippinska militärbaser.
Bilagor
militärbaser.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 juli 2026, 11:16

Hur ofta hälsar jänkarna på och i hur stor skala?

EDCA=The Enhanced Defense Cooperation Agreement
POL=Petroleum, Oil, and Lubricants
LORAN=Long-Range Navigation, kräver kanske också en länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/LORAN

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 7 juli 2026, 12:36

Hans skrev:
7 juli 2026, 11:16
Hur ofta hälsar jänkarna på och i hur stor skala?

EDCA=The Enhanced Defense Cooperation Agreement
POL=Petroleum, Oil, and Lubricants
LORAN=Long-Range Navigation, kräver kanske också en länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/LORAN

MVH

Hans
Jag som trodde att förkortningarna tillhörde allmänbildningen på forumet ...

De rör sig om cirka 500 mindre träningsinsatser och övningar (https://news.usni.org/2025/08/22/u-s-ph ... es-in-2026) och ett par större:

- Balikatan med 17000 från Filippinerna, USA, Australien, Japan, Kanada, Frankrike och Nya Zeeland,

https://news.usni.org/2026/05/19/balika ... aparo-says

- Salaknib

https://www.war.gov/News/News-Stories/A ... philippin/

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 juli 2026, 12:54

Tack.
Patrik Öbrink skrev:
7 juli 2026, 12:36
...
Jag som trodde att förkortningarna tillhörde allmänbildningen på forumet ...
...
Vad jag har hört ryktesvägen så har det faktiskt hänt att någon stackars förvillad själ, icke-MÖP, gått vilse på nätet och hamnat här.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 juli 2026, 08:13

Sex filippinska kändisar finns som vaxdocka på Madame Tussauds, en i Singapore och fem i Hong Kong. Den enda som är lite mer allmänt känd utomlands är boxaren Manny Pacquiao.

manny.jpg
manny.jpg (31.2 KiB) Visad 764 gånger

De fem andra är:

Pia Wurtzbach, Miss Universe 2015.

Pia-Wurtzbach-Wax-Figure-insert3.jpg
Pia-Wurtzbach-Wax-Figure-insert3.jpg (111.55 KiB) Visad 764 gånger

Catriona Gray, Miss Universe 2018 (Singapore)

gray.jpg
gray.jpg (34.72 KiB) Visad 764 gånger

Anne Curtis, skådespelerska

anne.jpg

Kathryn Bernardo, skådespelerska. Dockan avtäcktes i Hong Kong 2025 och visades i Manila 2026.

Kathryn-Bernardo-wax-figure-1.jpg
Kathryn-Bernardo-wax-figure-1.jpg (128.54 KiB) Visad 764 gånger

Lea Salonga, sångerska, musikalartist och Broadwaystjärna.

lea-salonga-2-1726219190.jpg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 juli 2026, 11:01

Om vi ändå är inne på underhållning.

Vilka fem filmer måste jag bara se? Minst en måste vara MÖP-ig.
Vilka fem låtar måste jag bara höra? Ingen behöver vara MÖP-ig, jag är måttligt road av marscher.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 juli 2026, 14:09

Den bästa filippinska film som gjorts är Manila: In the Claws of Light (Maynila sa Kuko ng Liwanag) från 1975. Jag såg den på YouTube med engelsk undertext men nu hittar jag bara en version utan. Kanske är den borttagen eller så hade jag tur när jag hittade den.

Himala (1982) finns med undertexter, men den som filmbolaget laddat upp en här gången är en nedklippt version:

Oro, Plata, Mata (1982) är dock både komplett och försedd med undertexter:

Det finns filmer som skildrar händelser under det filippinsk-amerikanska kriget. Det får duga som MÖPeri.

Heneral Luna (2015)

Goyo: Ang Batang Heneral (2018)

De har också funnits på YouTube med undertexter men de verkar har försvunnit. Men det är möjligt att de finns att hyra på någon streamingtjänst.

Du måste också titta på en typisk filippinsk rom-com. Filippinsk filmindustri bygger på konceptet Love Teams – två skådespelare som paras ihop och spelar mot varandra i film efter film. Publiken blir djupt engagerad i deras kemi, både på duken och i verkligheten. Här är ett typiskt exempel:

Jag vet att vi har kommit upp i fler än fem filmer nu, men om tillfälle bjuds ska du naturligtvis även titta på en typisk filippinsk actionfilm:

---

Låtar

"Anak" av och med Freddie Aguilar anses vara någopt av det bästa som gjorts i Filippinerna:

Eraserheads betraktas som "Filippinernas The Beatles" och deras hit "Ang Huling El Bimbo" är ikonisk:

"Magkaisa" är starkt förknippad med folkrevolutionen 1986 då Marcos störtades:

"Bom Tarat Tarat" är en av de mest irriterande låtarna som gjorts. Den spelades oavbrutet under en period när jag bodde i Filippinerna. Grannen hade till och med en papegoja som upprepade det hela tiden.

Det sjungs förstås mycket på engelska. Här är ett exempel:

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 juli 2026, 15:10

Stort tack, har på Ang Huling El Bimbo i bakgrunden nu, återkommer. Vilket språk är det?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 juli 2026, 15:29

Hans skrev:
15 juli 2026, 15:10
Stort tack, har på Ang Huling El Bimbo i bakgrunden nu, återkommer. Vilket språk är det?

MVH

Hans
Tagalog.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 juli 2026, 08:01

Den som vill veta mer om det dagliga livet i Manila under den japanska ockupationen kan försöka få tag i dokumentären "En enkel till Manila". I den berättar Siv During om sina upplevelser i staden 1940-1945. Oroade av krigsutvecklingen i Europa beslutade hennes föräldrar i april 1940 att lämna Sverige för ett nytt, tryggare liv i Filippinerna. Sivs far skulle förestå Svenska Tändsticksaktiebolagets fabrik i Manila.

film.jpeg
film.jpeg (56.84 KiB) Visad 687 gånger

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 juli 2026, 19:53

'Mayor Latigo' var av någon lustig anledning den jag först tittade på. Jag slötittade när jag höll på med lite annat. Några små iakttagelser och frågor.

Hjälten kallas Geronimo, är det slang, militärt eller bara ett smeknamn? Snabbkoll säger att han hette det och Latigo (piska) är smeknamn, eller?
I eftertexterna såg jag en bunt snubbar som hette Boy, är det så vanligt?
Efter dina berättelser här var det intressant att att se tuppfäktning, religion m.m., i en scen från kyrkogården noterade jag ett snedställt kors, igen, är det vanligt och vad betyder det?
Både 'bad' och 'good' guys har bara M16 som automatvapen, smugglades det inte in en del andra saker till separatister och kriminella?
COMOLEC nämndes men det kunde jag tråla fram: https://www.comelec.gov.ph/
Geronimo sprang runt med en keps 'Air Force', jag inbillar mig det Filipinska, efter att ha läst CV'n.
När det blev taktiksnack och liknande skiftade de till engelska, jag drar slutsatsen att kommandospråket i försvaret är engelska.
Filmen var förvånansvärt ny, 1991, hade jag gissat hade jag sagt 10 år äldre.
'Based on a true story', https://www.imdb.com/title/tt0442337/ och https://fmapulse.com/fma-legends/grandm ... 1927-2017/
Och den andra länken bekräftar att han höll på med karate.
Slusats att jag kommer inte se om den med hustrun utan går vidare med de andra filmerna på din lista. Men jag tittade med lite andra ögon efter denna tråd. Tack.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 juli 2026, 08:36

Hans skrev:
18 juli 2026, 19:53
'Mayor Latigo' var av någon lustig anledning den jag först tittade på. Jag slötittade när jag höll på med lite annat. Några små iakttagelser och frågor.

Hjälten kallas Geronimo, är det slang, militärt eller bara ett smeknamn? Snabbkoll säger att han hette det och Latigo (piska) är smeknamn, eller?
I eftertexterna såg jag en bunt snubbar som hette Boy, är det så vanligt?
Efter dina berättelser här var det intressant att att se tuppfäktning, religion m.m., i en scen från kyrkogården noterade jag ett snedställt kors, igen, är det vanligt och vad betyder det?
Både 'bad' och 'good' guys har bara M16 som automatvapen, smugglades det inte in en del andra saker till separatister och kriminella?
COMOLEC nämndes men det kunde jag tråla fram: https://www.comelec.gov.ph/
Geronimo sprang runt med en keps 'Air Force', jag inbillar mig det Filipinska, efter att ha läst CV'n.
När det blev taktiksnack och liknande skiftade de till engelska, jag drar slutsatsen att kommandospråket i försvaret är engelska.
Filmen var förvånansvärt ny, 1991, hade jag gissat hade jag sagt 10 år äldre.
'Based on a true story', https://www.imdb.com/title/tt0442337/ och https://fmapulse.com/fma-legends/grandm ... 1927-2017/
Och den andra länken bekräftar att han höll på med karate.
Slusats att jag kommer inte se om den med hustrun utan går vidare med de andra filmerna på din lista. Men jag tittade med lite andra ögon efter denna tråd. Tack.

MVH

Hans
Du har rätt, gamla filippinska filmer ser i regel äldre ut än vad de är.

Han hette Meliton Geronimo och kallades "latigo" för att han under sin tid som borgmästare i Baras, Rizal, patrullerade gatorna beväpnad med en piska för att upprätthålla lag och ordning. Baras är bara känd för två saker - borgmästare Latigo och en satellitstation som gjorde det möjligt för TV-tittare i hela Asien att se Apollo 11:s uppskjutning och månlandning live år 1969.

Boy är ett ganska vanligt namn, men oftare som smeknamn än som officiellt förnamn. Smeknamnen används så ofta att folk ibland inte ens vet vad andra personer heter på riktigt, så jag gissar att de flesta Boy i eftertexterna som du såg var just smeknamn.

Jag vet inte riktigt vad det är för snedställt kors du menar, har du en bild?

Jo, det smugglades in en hel del vapen under 70-och 80-talen. MNLF (Moro National Liberation Front) fick mängder av vapen från Libyen, insmugglade via Malaysia. NPA (kommunistgerillan) fick vapen från Sovjet. Privatarméer och kriminella hade insmugglade vapen från framför allt USA.

Kommandospråket i AFP är huvudsakligen engelska. Rangbeteckningar, order, instruktioner, dokumentation och mycket av den interna kommunikationen sker på engelska. Men det ska sägas att det är vanligt i filippinska filmer (och i TV-program) att det blandas filippinska och engelska, så kallad taglish; helt plötsligt börjar de prata engelska för att sedan övergå till tagalog igen.

Förutom karate häll han på med den inhemska kampsporten sikaran. https://en.wikipedia.org/wiki/Sikaran

En annan hårdför borgmästare som det gjorts inte bara en film utan flera filmer om är Alfredo Lim (i en av dem spelas Lim av Eddie Garcia, alltså samma skådis som spelade Latigo. Tyvärr har jag inte hittat någon med undertexter). Lim var legendarisk borgmästare i Manila som är mest känd för att han stängde hela red light-distriktet i början av 90-talet. Han var polis innan han sadlade om till politiken och var som sådan känd under smeknamnet "Dirty Harry" för sina kompromisslösa metoder mot kriminalitet. Precis som Clint Eastwoods filmkaraktär förespråkade Lim en aggressiv och stenhård linje mot brottslingar. Som borgmästare i Manila lät han måla röda kors på dörrarna till misstänkta knarklangares hem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfredo_Lim

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 juli 2026, 10:22

Stort tack för alla förklaringar och berättelser. Jag hade faktiskt sattelitdiskarna på min kladdlapp med kommentarer men bommade den här, men det begrep du.

Eftersom jag är för lat att leta efter det snedställda korset i filmen så frågade jag AI och hittade följande:
A Portate cross is a cross that is angled diagonally. It’s angled the way someone would carry it over their shoulder to drag it.
https://chantallarochelle.ca/tag/portate-cross/
Fast i filmen var det fristående ovanpå gravstenen.

MVH

Hans

Skriv svar