Hannibal

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 augusti 2005, 16:52

alexander den store skrev:
Louie skrev:När ni ändå är inne på ämnet Hannibal och Elefanter måste jag få peta in en fråga:

Hur kunde karthagonerna styra sina elefanter dit de ville, jag menar afrikanska elefanter går ju inte att tämja, det är ju de indiska elefanterna man kan tämja, inte hämtade han väl sina elefanter från indien?
Man tror att hannibal använde de mindre afrikanska skogselefanterna. De var betydligt lättare att tämja.
Det gjorde han inte, han använde nordafrikanska elefanter. de är utdöda sedan den tiden, och ingen har en aning om hur svåra de var att tämja. Inga elefanter är lätta, eller lättare att tämja. Däremot fanns fördelar på den tiden i form av härdiga jägarfolk från bl.a. Somalia som lär ha varit modiga och duktiga.

Nyset om indiska och afrikanska elefanter kan vi väl lämna nu, det är ju diskuterat på ett antal trådar. Man får inte kramp när man simmar efter att ha ätit heller.

Läs mer här: viewtopic.php?t=6141&postdays=0&postorder=asc&start=15

Ördög
Medlem

Re: Hannibal

Inlägg av Ördög » 17 februari 2026, 14:49

För första gången har man hittat vad som kan vara kvarlevor av en av Hannibals elefanter.

Ancient bone may prove legendary war elephant crossing of Alps
https://www.bbc.com/news/articles/cdr2xl1e41eo
An elephant foot bone found by archaeologists digging in southern Spain may be evidence that a troop of war elephants stomped through ancient Europe.

It would be the first concrete proof of the legendary Carthaginian General Hannibal's troop of battle elephants, according to academics.

Drawings of Hannibal's war against the Romans had long suggested that the beasts were used in fighting, but no hard evidence backed up the theories.

Now the creatures' skeletal remains appear to have been found in an Iron Age dig near Cordoba.
https://www.sciencealert.com/first-soli ... d-in-spain
https://archaeologymag.com/2026/02/elep ... unic-wars/
https://www.dw.com/es/hallan-en-espa%C3 ... a-75996153
https://www.elconfidencial.com/tecnolog ... t_4300145/

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 februari 2026, 11:39

Intressant, dock lär det inte varit många elefanter kvar sedan de tågat över Alperna.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 2 juli 2026, 07:36

Det finns ett tankefel i detta som artikeln återger?: De elefanter som Hannibal vandrade över alperna med, återvände såvitt jag vet, aldrig till Spanien de dog allihop inklusiva Hannibals favoritelefant (Curys?). Författaren tycks ha missat var Hannibal fick elefanterna? Det var hans bror Hasdrubal Barcas som då hade Spanien och hundratals elefanter, av vilka fossilet kan vara ett, alltså ingen koppling till Hanibal Barcas utan till brodern? hasdrubal försedde Hannibal med infanteri och (37?) elefanter, som såvitt källorna berättar inte överlevde och aldrig återvände till Spanien så i Spanien kan man aldrig hitta Hannibals elefanter? En något försvårande detalj är också det lite tveksamma källäget: Källan är en kopierad avskrift av ett förkommet orginal? Kanske finns nån som är bättre expert på detta än jag, men såhär långt mina tankar...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2026, 17:57

Romarna använde sig också av elefanter en tid, så det måste inte vara en kartagisk.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 juli 2026, 20:05

Jag har vagt för mig efter något spel att Hannibal fick broderns huvud laverat med katapult.

Undrar om det är en skröna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2026, 20:16

Dan Koehl skrev:
2 juli 2026, 07:36
Det finns ett tankefel i detta som artikeln återger?: De elefanter som Hannibal vandrade över alperna med, återvände såvitt jag vet, aldrig till Spanien de dog allihop inklusiva Hannibals favoritelefant (Curys?). Författaren tycks ha missat var Hannibal fick elefanterna? Det var hans bror Hasdrubal Barcas som då hade Spanien och hundratals elefanter, av vilka fossilet kan vara ett, alltså ingen koppling till Hanibal Barcas utan till brodern? hasdrubal försedde Hannibal med infanteri och (37?) elefanter, som såvitt källorna berättar inte överlevde och aldrig återvände till Spanien så i Spanien kan man aldrig hitta Hannibals elefanter? En något försvårande detalj är också det lite tveksamma källäget: Källan är en kopierad avskrift av ett förkommet orginal? Kanske finns nån som är bättre expert på detta än jag, men såhär långt mina tankar...
Elefantskötare... hur i jösse namn kommer man på att man vill vara det, och vilket intressant arbetsliv det måste ha varit.

Själv tror jag aldrig att jag hade vågat jobba med något sådant, och inte hade jag fått elefanterna att lyssna på mig.

Trevligt att se dig här igen förresten.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 juli 2026, 22:40

koroshiya skrev:
2 juli 2026, 20:16
Elefantskötare... hur i jösse namn kommer man på att man vill vara det, och vilket intressant arbetsliv det måste ha varit.

Själv tror jag aldrig att jag hade vågat jobba med något sådant, och inte hade jag fått elefanterna att lyssna på mig.

Trevligt att se dig här igen förresten.
Elefantskötare var egentligen bara en liten uppgradering, jag var fåraherde innan... :happycomboy:

Ja väldigt trevligt att vara tillbaka här, men det verkar vara väldigt mycket lugnare än för 10 år sedan.
Kan det vara så att efter 20 år så kan alla allting, och det finns inte så mycket mer att säga?

Då är det väl bara att sätta igång och leta rätt på något att diskutera....

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 3 juli 2026, 22:51

Dan Koehl skrev:
3 juli 2026, 22:40
Ja väldigt trevligt att vara tillbaka här, men det verkar vara väldigt mycket lugnare än för 10 år sedan.
Kan det vara så att efter 20 år så kan alla allting, och det finns inte så mycket mer att säga?

Då är det väl bara att sätta igång och leta rätt på något att diskutera....
Som avslutning på denna lilla metadiskussion så har ju de flesta forum fått ge vika för Facebook. Att vi alls är kvar är en bedrift i sig och vi kämpar för att bli flera.

Därutöver har ju historieintresset i samhället, som hade ett uppsving runt millennieskiftet, minskat igen.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 8 juli 2026, 21:17

Nu kan forskarna ha klurat ut vilken väg Hannibal och hans snabelsvingare tog - åtminstone vilken rutt som hade varit mest energieffektiv!

Effizienteste Route für Alpen-Überquerung
https://science.orf.at/stories/3236301/

How did Hannibal get his elephants across the Alps?
https://www.idiv.de/how-did-hannibal-ge ... -the-alps/
A new analysis sheds light on the most likely route for the Carthaginian general’s famous crossing of the Alps. The study, led by the German Centre for Integrative Biodiversity Research (iDiv), the Friedrich Schiller University Jena, and the University of Oxford, reveal that the Col de la Traversette would have provided the most energy-efficient route. The findings have been published in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

The study provides a novel perspective on one of history’s most famous military journeys: Hannibal’s route across the Alps in 218 BC with an army of 40,00 men, 7,000 horses and 37 war elephants. The researchers applied a bioenergetic approach to evaluate competing theories about Hannibal’s crossing by focusing on the energy demands of the journey, particularly for the army’s war elephants.

Skriv svar