Hästar och operation barbarossa
Re: Hästar och operation barbarossa
Någonstans har the MÖP side of the force lyckats med dig koroshiya.
MVH
Hans
MVH
Hans
Jag tänkte att eftersom jag kan stava mig igenom en rysk text kunde det vara kul att googla. Sägas där är att jag egentligen inte alls kan ryska. Det var utökad kurs under gymnasiet och påverkade inte medelbetyget... med förutsägbara resultat. Vi har medlemmar som kan språket, men de skriver inte så ofta. Min nivå är på turistens, typ, en öl tack, vad kostar det, o.s.v. Inte sällan blir rysktalande lurade då uttalet är mycket bättre än förståelsen.
Fransoserna hade kvar sina hästar. En halv miljon fanns i den franska armén 1940.
De hade något som kallades lätta kavalleridivisioner (Division Légère de Cavalerie), vilka blandade pansar och hästar. Ett antal av dessa blev mécaniques (DLM) i juni 1940. Uppenbarligen hade hästarna inte klarat sig eller varit bra nog.
-
Femtiotrean
- Medlem
"Finland levererade 15 000 hästar till Sovjetunionen efter andra världskriget som en del av de ekonomiska uppgörelserna. Tekniskt sett räknades hästarna inte som en del av det egentliga krigsskadeståndet på 300 miljoner dollar, utan de överlämnades för att reglera de så kallade tyska tillgångarna (saksalaissaatavat).
När Finland och Sovjetunionen slöt vapenstilleståndsavtalet i Moskva 1944 bestämdes det att all tysk egendom och alla tyska fordringar i Finland skulle överföras till Sovjetunionen. Finland lyckades förhandla fram att en del av denna tyska skuld fick betalas i form av levande hästar.
Leveranserna genomfördes huvudsakligen under 1947–1948. Majoriteten var finska hästar (arbetshästar) som valdes ut på grund av sin styrka och dragförmåga. Hästarna användes i Sovjetunionens skogsbruk och jordbruk för att bygga upp det krigshärjade landet.
Det finländska jordbruksministeriet och statliga kommittéer organiserade insamlingen av hästarna runt om i landet. Hästarna inspekterades noggrant av både finländska och sovjetiska veterinärer innan de lastades på tåg och skickades över östgränsen."
(De tyska tillgångarna (saksalaissaatavat) var en separat ekonomisk straffpåföljd (artikel 14 i avtalet) utöver det egentliga krigsskadeståndet som fastställdes till 300 miljoner dollar i vapenstilleståndsavtalet 1944 och betalades enbart i form av industriprodukter, maskiner, kablar och fartyg. Finland tvingades betala ytterligare cirka 6 miljarder mark till Sovjetunionen för att täcka tyska skulder och egendomar i Finland.)
Det är inte billigt att bli överfallen av sin kära granne i öster.
Någon med mer tid till förfogande kan försöka överföra det till dagens penningvärde.
Kan någon mer bevandrad i ekonomi förklara: '... för att täcka tyska skulder och egendomar i Finland'?
MVH
Hans
Någon med mer tid till förfogande kan försöka överföra det till dagens penningvärde.
Kan någon mer bevandrad i ekonomi förklara: '... för att täcka tyska skulder och egendomar i Finland'?
MVH
Hans
Det enkla svaret är att de inte fick ihop nog med käk. Man behövde hitta mat i Ryssland, och det kunde hända att hästarna åt tak framåt vintern. De fick också bark och annat.
Tyska armén producerade foderblock, som hästarna skulle få i normala fall. Det var pressat foder som vägde närmare fem kilo. Innehållet bestod av havre, lite foderjäst, potatisflingor och hackad hö och halm.
För befälhavarna var det välkänt redan före invasionen att infrastrukturen inte alls var bra nog för vad en armé behövde.
Man lät sig övertalas av de som menade att man kunde köra över Sovjet i en enda kampanj.
Inte så få hästar blev undernärda och i december-januari 41-42 skall närmare 200 000 hästar i Wehrmacht ha dukat under.
-
Femtiotrean
- Medlem
Vad AI egentligen ville berätta oss var att Finland hade under brinnande kriget köpt olja och drivmedel, vapen och ammunition, och spannmål och andra livsmedel från Tyskland på kredit och Sovjetunionen ansåg sig vara ny fordringsägare.
All - alltså också privat - tysk egendom konfiskerades av kontrollkommissionen och övertogs av Sovjetunionen, men det har ju ingenting att göra med det egentliga krigsskadeståndet eller med de 15 000 hästar
PS Meanwhile in Sweden: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyktkapitalbyr%C3%A5n
Tack.
Det måste ha funnits liknande i andra neutrala länder. Fast Västra Rikshalvan kanske ledde kappvändarligan 'Än slank han dit, och än slank han dit' kanske mest av geografiska anledningar. Härtill är jag nödd och tvungen.
MVH
Hans
Det måste ha funnits liknande i andra neutrala länder. Fast Västra Rikshalvan kanske ledde kappvändarligan 'Än slank han dit, och än slank han dit' kanske mest av geografiska anledningar. Härtill är jag nödd och tvungen.
MVH
Hans
Jag trodde inte riktigt på svärfar från Jämtland när han sa det ..
Sedan läste jag att fransmännen hade släppt loss sina mulåsnor på fjället istället för att skeppa ut dom,
när man evakuerade Norge 1940.
Min svärfar använde franska mulåsnor för transporter när dom byggde Sourva dammen, under kriget.
Hans pappa hade åkeri men lastbilen kompletterades med ett fordon som klarade sig utan gummidäck och importerat bränsle.