Ny uniform för svenska armén

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 4204
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny uniform för svenska armén

Inlägg av von Adler » 9 juni 2026, 07:40

Om det är den senaste som är grön är den rent ut sagt skitful.

Förbandstecken på axelklaffen, på knapparna, på fickorna OCH på kragspegeln? Det är nästan SS-nivå på överlastningen av symboler. Sen kommer medaljer/släpspännen, namnbricka och mer därtill på det. Bröstkorgen ser ut som ett kaleidoskop.

Koppel tycker jag hör till fältuniform. Detta ska vara daglig dräkt (snygg kontorskostym), då behövs inget bälte i min mening.

Mosad uniformsmössa ser konstigt ut. Låt den vara rak.

Sen finns det bra saker också. Snittet är bra, men i min mening kan man skippa fickorna helt. De kommer ändå inte användas på en daglig dräkt.

För referens, här är en bilder på förslagen (den grönsa är den senaste).
Skarmavbild2023-10-03kl_21_38_45.png.81ca2c38c1c1512f6825da215b365e0c.jpg
IMG_0424.jpeg.64a8884382d79456a420afd7d9fadd61.jpeg
20251119_fildja01_uniform_101.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny uniform för svenska armén

Inlägg av Hans » 9 juni 2026, 16:08

Den var ful, glad att jag slapp bära. Han trea från vänster (i bilden med fyra) ser ut som en sovjetiskt kommissarie. Vad är det för påfund?

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ny uniform för svenska armén

Inlägg av Bjernevik » 9 juni 2026, 18:31

Någon administratör kanske kan slå den här tråden med denna? Känns onödigt med två trådar om exakt samma sak...;-)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny uniform för svenska armén

Inlägg av Hans » 9 juni 2026, 18:44

Det klarar jag inte av så vi inväntar någon mer lämplig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17066
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ny uniform för svenska armén

Inlägg av Markus Holst » 9 juni 2026, 19:40

Hans skrev:
9 juni 2026, 16:08
Den var ful, glad att jag slapp bära. Han trea från vänster (i bilden med fyra) ser ut som en sovjetiskt kommissarie. Vad är det för påfund?

MVH

Hans
Tror det är uniform för livgardet, trängen och andra
silverregementen. Och så tror jag det är en tös inuti uniformen.

EDIT tror dessutom att det är en försöksmodell då den är gråbrun och inte grön.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17066
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ny uniform för svenska armén

Inlägg av Markus Holst » 9 juni 2026, 19:41

Bjernevik skrev:
9 juni 2026, 18:31
Någon administratör kanske kan slå den här tråden med denna? Känns onödigt med två trådar om exakt samma sak...;-)
Fixat

Skriv svar