Jag var tvungen att kolla upp Cezanne, ja du har rätt. Din mor målade bra.
/South End Court
Jag var tvungen att kolla upp Cezanne, ja du har rätt. Din mor målade bra.

Det är det som är bra. Man kan säga lite vad man vill om konst. Det är inte Billboard. Fast lite uppbackning av konstnärligt medvetande bör man ha, kanske, så att det märks att man bryr sig och är nyfiken och inte slår dövörat till.Stefan Lundgren skrev: ↑24 maj 2026, 03:13Om det är Sveriges mest kända skulptur? Ärligt talat så tror jag inte någon eller någon gruppering har gjort en lista över Sveriges mest kända skulpturer.
Instämmer med dig faktiskt och det som jag tog var två exemplen.South End Court skrev: ↑24 maj 2026, 04:51Det är det som är bra. Man kan säga lite vad man vill om konst. Det är inte Billboard. Fast lite uppbackning av konstnärligt medvetande bör man ha, kanske, så att det märks att man bryr sig och är nyfiken och inte slår dövörat till.Stefan Lundgren skrev: ↑24 maj 2026, 03:13Om det är Sveriges mest kända skulptur? Ärligt talat så tror jag inte någon eller någon gruppering har gjort en lista över Sveriges mest kända skulpturer.
/South End Court
Det finns historier kring honom:Stefan Lundgren skrev: ↑24 maj 2026, 03:13Om det är Sveriges mest kända skulptur? Ärligt talat så tror jag inte någon eller någon gruppering har gjort en lista över Sveriges mest kända skulpturer. Jag kan nog nämna skulpturen ”Gås-Anders” som gjordes av Bror Hjorth. Denna staty föreställer spelmannen Anders Ljungkvist som levde mellan 1815-96 och blev kallad för Gås-Anders, statyn står utanför Björklinge kyrka (väl synlig från vägen som en gång var E4). Det är nog många som har tittat på den eller rättare sagt känner till den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Ljungqvist
/South End CourtDet sägs att om man som bilist vinkar till statyn får man tur. Traditionen att hälsa på Gås-Anders började bland spelmännen som på väg till en spelning gick förbi och hälsade på statyn. Då fick man tur och spelningen skulle gå bra.
Ja den är världskänd.Patrik Öbrink skrev: ↑24 maj 2026, 07:34Om vi ska prata skulpturer och statyer torde S:t Göran och Draken i Storkyrkan placera sig högt, fast den är gjord av en tysk på tillfälligt besök.
...

Kom att tänka på de halvnakna kvinnorna i den beryktade fast välkända målning av Hells Angels.