"Vår beredskap är god"
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
"Vår beredskap är god"
Per-Albin Hanssons replik brukar ju antingen sägas vara en lögn för att lugna folket, eller kanske avse folkförsörjningen, där man hade avtal och reserver med råvaror klara för att undvika första världskrigets matbrist, inflation, produktionsstopp och stora arbetslöshet med följande sociala oroligheter.
På senare tid har jag börjat fundera lite på repliken och hur den framställts i efterhand. Ibland tycker jag den svängs runt med lite för mycket, ungefär som idéerna om att det inte fanns någon ammunition i april 1940.
Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att Sveriges militära beredskap i september 1939 var god nog för den strategiska situationen.
Sverige hade ungefär lika stora styrkor som de andra nordiska länderna tillsammans (400 000 för Sverige, 200 000 för Finland, 115 000 för Norge och 85 000 för Danmark), men dessa var också tyngre beväpnade och hade generellt modernare utrustning, större flotta och större flygvapen.
Vi har försvarsindustri nog att på egen hand kunna beväpna ytterligare 200 000 soldater ett år senare.
Sovjet undviker att bege sig in i stridigheter med Sverige under vinterkriget, trots vårt aktiva stöd till Finland i form av vapen, ammunition och frivilliga. När Pajala bombad av misstag av Sovjet i februari 1940 erkänner de bombningen, ber om ursäkt och betalar ersättning för förlorad egendom. Det gjorde de inte när sovjetiska bomber föll över Stockholms skärgård Södermalm och Strängnäs i februari 1944.
När Sverige inte tillåter de allierade att föra trupper över Sverige till Finland lägger man plan R4 på hyllan och väntar på att tyskarna invaderar Norge.
Tyskarna ger sig på Danmark och Norge samtidigt, men inte Sverige i Weserübung.
Det är först när de allierade misslyckas helt med att hålla Norge och norrmännen själva inte vill försvara sig som Sverige hamnar i en omöjlig strategisk situation, med en stormakt som ensamt håller kontrollen över all vår handel och har landaccess direkt till vårt land över en mycket lång gräns.
Vad anser ni?
På senare tid har jag börjat fundera lite på repliken och hur den framställts i efterhand. Ibland tycker jag den svängs runt med lite för mycket, ungefär som idéerna om att det inte fanns någon ammunition i april 1940.
Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att Sveriges militära beredskap i september 1939 var god nog för den strategiska situationen.
Sverige hade ungefär lika stora styrkor som de andra nordiska länderna tillsammans (400 000 för Sverige, 200 000 för Finland, 115 000 för Norge och 85 000 för Danmark), men dessa var också tyngre beväpnade och hade generellt modernare utrustning, större flotta och större flygvapen.
Vi har försvarsindustri nog att på egen hand kunna beväpna ytterligare 200 000 soldater ett år senare.
Sovjet undviker att bege sig in i stridigheter med Sverige under vinterkriget, trots vårt aktiva stöd till Finland i form av vapen, ammunition och frivilliga. När Pajala bombad av misstag av Sovjet i februari 1940 erkänner de bombningen, ber om ursäkt och betalar ersättning för förlorad egendom. Det gjorde de inte när sovjetiska bomber föll över Stockholms skärgård Södermalm och Strängnäs i februari 1944.
När Sverige inte tillåter de allierade att föra trupper över Sverige till Finland lägger man plan R4 på hyllan och väntar på att tyskarna invaderar Norge.
Tyskarna ger sig på Danmark och Norge samtidigt, men inte Sverige i Weserübung.
Det är först när de allierade misslyckas helt med att hålla Norge och norrmännen själva inte vill försvara sig som Sverige hamnar i en omöjlig strategisk situation, med en stormakt som ensamt håller kontrollen över all vår handel och har landaccess direkt till vårt land över en mycket lång gräns.
Vad anser ni?
Re: "Vår beredskap är god"
Att du har rätt.
Vem från Östra Rikshalvan sade något i stil med att 'Ge er inte på svenskarna, de har fler soldater, lika bra som våra och dessutom är de bättre utrustade med tyngre vapen.'?
MVH
Hans
Vem från Östra Rikshalvan sade något i stil med att 'Ge er inte på svenskarna, de har fler soldater, lika bra som våra och dessutom är de bättre utrustade med tyngre vapen.'?
MVH
Hans
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det citatet har jag också hört. Enligt vad jag minns ska det vara Mannerheim, som vid förfrågningar inför planläggningen av "Fall Schweden" som Generalleutnant von Schell gjorde fick frågan om Finland kunde tänka sig att upplåta hamnar inför de avledande attackerna mot de norrländska hamnarna som tidiga versioner av planen innehöll ska ha varit nekande och tillade "Se upp med svenskarna. De är lika goda soldater som finnarna, men dubbelt så många och långt mycket tyngre beväpnade." Vet ej vad som är det exakt rätta citatet, och om det ens uttalats.
Det vore intressant att forska/googla om. Men vi har likartade aningar så det måste ju stämma...
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vart för vi då berättelser från soldater som fick inga eller tre patroner tilldelade?
Vad har vi för källa på det?
Att det har strulat till sig i samband med hastigt inkallade trupper och någonstans fanns det en flaskhals så när någon kom fram så fanns det inte mycket, just då, att tillgå. Men lagret av patroner 1939 lär ha varit tillräckligt för mer än så.
MVH
Hans
Att det har strulat till sig i samband med hastigt inkallade trupper och någonstans fanns det en flaskhals så när någon kom fram så fanns det inte mycket, just då, att tillgå. Men lagret av patroner 1939 lär ha varit tillräckligt för mer än så.
MVH
Hans
Brist på gevärspatroner kan det kanske ha varit våren 1940. Men det berodde i så fall på att vi gav bort 51 miljoner sådana till Finland, antingen direkt till finska staten eller via Frivilligkåren.
Dessa patroner låg i svenska förråd när Per-Albin uttalade sig om vår beredskap.
Dessa patroner låg i svenska förråd när Per-Albin uttalade sig om vår beredskap.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
December 1939 hade svenska armén kring 140 miljoner patroner i förråd. Produktionstakten var kring 10 miljoner patroner i månaden. 45 miljoner patroner gav till finnarna eller följde med frivilligkåren till Finland.Markus Holst skrev: ↑19 maj 2026, 15:50Vart för vi då berättelser från soldater som fick inga eller tre patroner tilldelade?
När hela armén mobiliseraded ia pril 1940 ansågs ammunitionssituationen besvärlig, och innan produktionen hunnit ikapp det finnarna fått (vilket den gjorde tidigt maj 1940) så förbjöds övning med skarp ammunition. Ammunitionen förblev i lådor i kompanidepåerna för att säkra att den inte sköts bort av ivriga värnpliktiga.
Det fanns också administrativa problem, då mycket av ammunitionen var märkt endast för mobiliserring, och man rent officiellt inte mobiliserade utan gjorde en "beredskapsförstärkning" då tyskarna krävt att vi inte skulle mobilisera.
Delar av landstormen som låg i bakre zoner fick ammunition sist.
De som stod allra längst fram var vaktposter som skulle ta emot flyktingar och markera var gränsen var för tyskarna - dessa var förstås allra närmast tysken men förväntades inte slåss på något vis. Det är möjligt att dessa bara fick fem patroner (och myten om två lösa och tre skarpa ska basera sig på att de skulle skjuta två varningsskott innan de sköt verkanseld mot fiender som korsade gränsen).
Faktum är att varje fältregemente som ställdes vid gränsen fick mellan tre och fem miljoner patroner.
Enskilda soldaterns minnen är tyvärr inte en säker källa- dessutom har armén under och efter kriget gärna underblåst idén om att nedskärningarna gjorde att man inte hade någon ammunition för att pressa politikerna att ge försvaret mer resurser.
Det har blivit en självuppfyllande sanning.
Tack för en utmärkt förklaring. Utan ifrågasättning vad är källorna? Jag letade runt lite på nätet och hittade inga.
MVH
Hans
MVH
Hans
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Sverige hade i brjan av april 1940 74 miljoner patroner i förråd.
Källa: Chefen för arméns rapport om ammunitionsläget daterad 12 April 1940.
Man fick inte använda skarp ammunition för övning.
Källa: I4 1928-1961.
Källa: Chefen för arméns rapport om ammunitionsläget daterad 12 April 1940.
Man fick inte använda skarp ammunition för övning.
Källa: I4 1928-1961.
Lästips: Vår beredskap var god, av Pär Isakssonvon Adler skrev: ↑19 maj 2026, 12:36Per-Albin Hanssons replik brukar ju antingen sägas vara en lögn för att lugna folket, eller kanske avse folkförsörjningen, där man hade avtal och reserver med råvaror klara för att undvika första världskrigets matbrist, inflation, produktionsstopp och stora arbetslöshet med följande sociala oroligheter.
https://www.adlibris.com/sv/bok/var-ber ... 9177032359“Vår beredskap är god”. Den svenske statsministern Per Albin Hanssons löfte är lika klassiskt som när hans brittiske kollega, Neville Chamberlain, garanterade freden efter förhandlingar med Hitler 1938.
Skillnaden är att Per Albin hade rätt.
Vi hade sprängfyllda förråd av livsmedel, läkemedel, bränsle och andra nödvändiga resurser utspridda på tusentals platser runt om i landet. Helt utan yttre hjälp kunde vi stå emot en mycket utdragen kris.
I Vår beredskap var god skildrar Pär Isaksson hur staten och näringslivet samverkade för att göra Sverige redo ifall det värsta skulle inträffa. Det är en unik berättelse om ett bortglömt kapitel i svensk 1900-talshistoria.
Jag hann prata med författaren av kapitlet om finlandshjälpen, Tord Lange, för lite mer än tjugo år sedan.
men det var ca 20 år efter att han skrev kapitlet, så han var rätt osäker på sina källor.
Han har bland annat dubbelräknat Frivilligkåren och alla andra källor är överens om att vi skickade 50 000 färre gevär än vad som står i boken.
Siffrorna är klart större än vad som anges i finska källor.
Kul fakta, jag tror jag köpte mitt exemplar av boken direkt från författaren, ville man slippa betala frakt så fick man gå hem till författaren (eller om det var annan administratör i Militärhistoriska Förlaget) och betala kontant.
Nu råkar jag bo två hus bort på samma gata..
Extremt trevlig bok.Battler skrev: ↑20 maj 2026, 21:28Lästips: Vår beredskap var god, av Pär Isakssonvon Adler skrev: ↑19 maj 2026, 12:36Per-Albin Hanssons replik brukar ju antingen sägas vara en lögn för att lugna folket, eller kanske avse folkförsörjningen, där man hade avtal och reserver med råvaror klara för att undvika första världskrigets matbrist, inflation, produktionsstopp och stora arbetslöshet med följande sociala oroligheter.
viewtopic.php?t=7791#p109689
Jag traskar in på krigsarkivet med ojämna mellanrum och gräver i luntorna.
det är e ganska trevlig hobby.