Luxemburg

Skriv svar
South End Court
Medlem

Re: Luxemburg

Inlägg av South End Court » 19 maj 2026, 01:46

Ja, jag kan förstå att Luxembourg kan peka på språket som en orsak till lägre PISA resultat med så många språk. Å andra sidan blir man en riktig EU medborgare med många möjligheter på det sättet. Länderna i mitten av Europa ligger ju så nära varandra att i mitt synsätt spelar det ingen roll på vilken sida av någon gräns man bor.

Somliga andra europeiska länder kan, kanske, peka på språket som ett problem om de gör sämre PISA resultat då man som invandrare utan Engelska måste lära sig två språk samtidigt. Men detta borde en bra skola kunna styra upp. Annars gör många nigerianer och kenyaner riktigt bra ifrån sig i UK och annars i commonwealth och har man franskan i botten, samma i Frankrike.

Euroschool har jag hört talas om och den har European Baccalaureate (EB) vilket gör att man använder flera språk i skolan men jag antar att den skolan är väl fungerande med bra miljö.

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 maj 2026, 10:22

Jodå, Europaskolan har lite av ett urval av lärare och det är viss omsättning då jag tror de får stanna max sju år. Så jag tror att den fungerar bra, men jag har inte varit förälder till något barn i svensk skola. Min erfarenhet sträcker sig bara till sjuttiotalets helt kravlösa skola.

En liten anekdot. När äldsta grabben var i 10-12 års åldern fick jag ett samtal från skolan. Min son langade på skolan. Energidryck. Han köpte en stor flaska och sålde i plast/pappersmuggar då med hyfsad vinst. Och blev påkommen. Han straff blev att skriva en liten uppsats om hur onyttigt det är med sportdryck. Jag tror att lärarna faktiskt mer vart roade av tilltaget än arga, likaledes pappan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 19 maj 2026, 10:44

Jag tror att de flesta pedagoger idag är av uppfattningen att många språk är gynnsamt, inte hämmande.

Däremot om undervisningen sker på ett för individen främmande språk kan det förstås påverka inlärningshastigheten åtminstone initialt.

Kurslitteratur på engelska, danska och norska var ovant för många när jag pluggade på universitetet, själv hade jag ganska lite besvär av det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 maj 2026, 12:33

Har dottern något i kontraktet om privat skola, inklusive Europaskolan? Jag vet att det här hyfsat spritt bland utskickade utlänningar här. Att arbetsgivaren sponsrar alternativ.

Tanken med Europaskolan var från början att om ungarna flyttar till ursprungslandet, med eller utan föräldrar så skall de inte känna sig främmande. Mina ungar känner sig nog helsvenska, en har tagit examen på Karlstad universitet, en går på KTH och den äldsta har inget i Sverige vad gäller studier utan Skottland, USA och nu jobb i Dublin. Snart flyttar han till sin slovenska flickvän i NY. Har fått förflyttning dit av samma arbetsgivare som i Dublin.

MVH

Hans

Skriv svar