Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Hans » 13 maj 2026, 14:07

Självfallet, fast jag vill inte ha ett svärd vid min sida eller på bröstet utan en automatkarbin, då med mycket ammunition. Fast då få de hålla lite avstånd då det börjar brinna.

Tack igen för alla förklaringar på mina mer eller mindre korkade frågor.

En relaterad fråga, när man är på en katolsk kyrkogård slås man hur många extremt pampiga gravar det finns, i vissa fall hyfsat stora mausoleum.

Hur ser kyrkan på extravagansen för, rika, vanliga dödliga?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 maj 2026, 15:21

Och Patrik, när du tagit dig an Hans i Lux frågan ovan, en bra fråga...

...så kanske du kan berätta lite mer om tjeckiska Sankt Zdislava - du har säkert läst i dagens tidning att någon knyckt stackarns huvud, en relik med " bara historiskt värde" som det står. Och var är resten?

"Är det någon som har sett sankt Zdislava av Lemberks 800 år gamla dödskalle? Det undrar tjeckisk polis, som enligt AFP misstänker att en tjuv stulit reliken från en kyrka i Jablonne i norra delarna av landet." (Omni)

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 maj 2026, 16:14

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 maj 2026, 16:22

Hans skrev:
13 maj 2026, 14:07
Självfallet, fast jag vill inte ha ett svärd vid min sida eller på bröstet utan en automatkarbin, då med mycket ammunition. Fast då få de hålla lite avstånd då det börjar brinna.

Tack igen för alla förklaringar på mina mer eller mindre korkade frågor.

En relaterad fråga, när man är på en katolsk kyrkogård slås man hur många extremt pampiga gravar det finns, i vissa fall hyfsat stora mausoleum.

Hur ser kyrkan på extravagansen för, rika, vanliga dödliga?

MVH

Hans
Det finns en nyanlagd begravningsplats för asatroende i Värmland, men där tror jag det varken hög eller handeldvapen kan komma ifråga.

Katolska kyrkan har inget emot pampiga gravvårdar i sig, men de ska förstås vara utformade på rätt sätt och inte vara överdrivet pråliga och extravaganta. Fokus får inte hamna för mycket på själva gravmonumentet så att det ses som statussymbol snarare än troshandling. Så länge det är ett uttryck för respekt och hopp om uppståndelsen så är det tillåtet.
sveahk skrev:
13 maj 2026, 15:21
Och Patrik, när du tagit dig an Hans i Lux frågan ovan, en bra fråga...

...så kanske du kan berätta lite mer om tjeckiska Sankt Zdislava - du har säkert läst i dagens tidning att någon knyckt stackarns huvud, en relik med " bara historiskt värde" som det står. Och var är resten?

"Är det någon som har sett sankt Zdislava av Lemberks 800 år gamla dödskalle? Det undrar tjeckisk polis, som enligt AFP misstänker att en tjuv stulit reliken från en kyrka i Jablonne i norra delarna av landet." (Omni)

Hans K
Nu fick jag slå upp i mitt helgonlexikon.

S:ta Zdislava levde cirka 1220-1252 och tillhörde en adelsfamilj i Böhmen. Hon sägs ha varit en from flicka redan som barn. Det berättas att hon som sjuåring rymde hemifrån till skogen för att leva som eremit i bön och botgöring, men hennes familj hittade henne och tog hem henne igen. Hon hade nog helst blivit nunna, men som femtonåring blev hon bortgift med en rik adelsman. Han var inte dålig eller våldsam utan en god man, men ville leva ett världsligt liv med fester och ville att hustrun skulle bära fina, dyra kläder. Trots utmaningarna i äktenskapet förblev hon trogen, ödmjuk och kärleksfull.

Hon blev en av de tidigaste lekmannadominikanerna. Tillsammans med sin man stödde hon dominikanernas utbredning i Böhmen och bidrog till att bygga kloster och sjukhus. Hon ägnade sig åt bön, tog emot nattvarden nästan dagligen och hade extaser och visioner, och bedrev välgörenhet och vård av sjuka och fattiga.

Hon saligförklarades 1907 av påve Pius X och helgonförklarades den 21 maj 1995 av Johannes Paulus II. Hon är skyddspatron för Böhmen, svåra äktenskap och personer som blir förlöjligade för sin fromhet.

Skallen har sedan 1908 förvarats i ett relikskrin vid ett sidoaltare i basilikan i Jablonné v Podještěde,. medan resten av kroppen ligger i en marmorsarkofag i kryptan. Små fragment av hennes ben har distribuerats till andra platser, till exempel ett litet benfragment i ett kristallrelikskrin som gavs till påven Franciskus.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 maj 2026, 16:53

Tack Patrik.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 maj 2026, 20:43

Ibland åker vi, frun och jag, till pittoreska småstaden Appenzell, ligger bara ett tiotal kilometer bort. Med ryggen mot alperna. Gör en utmärkt och god ost.

En liten stad som många känner till. Ligger i halvkantonen Appenzell Innerrhoden, en katolsk halvkanton. Vi bor i i Appenzell Ausserrhoden, protestantisk. För att undvika religiösa käfterier och slagsmål delades kantonen 1597 i de nuvarande halvkantonerna.

Men, tillbaka till staden Appenzell. Där "die Stimmbürger" fortfarande står på torget en gång om året i april, och där männen sträcker upp sabeln för ett ja, och, sedan 1991 får t.o.m. kvinnor stå där på samma torg, men utan sablar, armen räcker - det kallas fortfarande direktdemokrati.

Som sagt, ibland tar vi bilen dit, parkerar som vanligt i det stora COOP-garaget, för inköp och vandring. Men, vad ser jag där, till höger på väggen...
IMG_1599.jpeg

En poster, med ett katolskt(?) budskap. På svenska: "Gemensamt jämna vägen för valet till den första kvinnliga påven?"
"Jag är med, Verena Süess, själavårdare
."

Initiativtagare schweiziska damer i den katolska kyrkan - det s.k. Juniinitiative.
https://juniainitiative.com/wp-content/ ... iturgy.pdf

Har väl inget med månaden att göra, nej, snarare en kvinnlig apostel, Sankta Junia. Kallades apostel av Paulus i ett brev till romarna - texten hittar vi längst ner i initiativtexten:

"The #JuniaInitiative bears witness to the fact that the Holy Spirit’s
call to celebrate the sacraments is not a function of position,
partnership status, or gender. With their pastoral ministers,
counselors, and companions of all genders, Catholics experience
the strengthening and healing closeness of God, both within the
seven sacraments and more broadly in the sacramental
celebration of all life. But many sacramental acts are not officially
recognized by the Church. The #JuniaInitiative promotes the idea
of “ordination to sacramental service”
– official recognition of the
sacramental service that lay ministers and women religious can
(and in many cases already do) perform. The #JuniaInitiative sees
in this possibility a path to a sustainable and credible church and
invites all who are struggling with these questions to join us on
the path of creative theological debate.

May 17th is the official feast day of Junia, a woman of the early
Church who is called an apostle by Paul in his letter to the
Romans. She is the patroness of the #JuniaInitiative
."

Så de katolska damerna i starkt katolska Appenzell tycker - också - att nu räcker det med det starkt traditionella manskapets härskande inom katolska kyrkan! Naturligtvis inte första gången som det täcka könet försöker genomföra förändringar i den kyrkan! Men utan att ha lyckats på sista biten fram till målsnöret...Kanske nu?

Vore intressant att höra vad vår Patrik har att säga. Och naturligtvis historien om Sankta Junia.

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 maj 2026, 07:41

Det förvånar mig inte att du såg det där i Schweiz. Tillsammans med Österrike, Tyskland och delar av USA utgör det kärnområdet för den reformkatolska rörelsen. Det finns en handfull så kallade reformkatoliker i Sverige också. Ett fåtal biskopar och en och annan kardinal - luxemburgaren Jean-Claude Hollerich är den som pratat mest om det - har också ställt sig positiva till kvinnliga präster.

Men egentligen är det en icke-fråga som inte är på agendan. Kyrkans hållning är att Jesus instiftade ordningen med män som präster - han valde män som apostlar - och att kyrkan inte har mandat att ändra på det. Teologin slår också fast att prästen är representant för Kristus (därav titeln "fader"). Till och med en så till synes reformvänlig påve som Franciskus sade att dörren til prästämbetet är stängd för kvinnor.

Franciskus tillsatte en utredning om kvinnliga diakoner. Kommissionen - som bestod av både kvinnor och män - kom i december 2025 med sitt slutbetänkande, som slog fast att kvinnor inte kan vigas till diakoner. Den föreslog istället utökade roller för kvinnor i andra ledar- och tjänsteroller.

---

Junia vördas som helgon i östortodoxa och orientaliskt ortodoxa kyrkor - festdagen tror jag faktiskt är 17 maj, passande nog - men inte i den Katolska kyrkan. Hon är en kvinna som nämns i Romarbrevet 16:7, där Paulus skriver: ”Hälsa Andronikus och Junia, mina släktingar och medfångar. De är framstående bland apostlarna och har varit i Kristus före mig.”

Det finns en del som vill få det till att Junia var en apostel i samma bemärkelse som t.ex. Petrus och Paulus, men ordet (med betydelsen "sändebud") användes under den tidiga kyrkans år i en bredare betydelse än senare. I det här sammanhanget är det snarare ett uppdrag än en titel. En del exegeter menar att den grekiska texten ska tolkas som att apostlarna kände väl till Andronikus och Junia och deras insatser för kyrkan.

Chiesa_Santissimo_Salvatore_(Cosenza)29.png
Chiesa_Santissimo_Salvatore_(Cosenza)29.png (353.06 KiB) Visad 354 gånger

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 18 maj 2026, 12:07

Även om Katolska Kyrkan inte har några kvinnliga präster, så har det förkommit flera mycket högt uppsatta abbedissor som kunnat tillrättavisa präster och den heliga Birgitta som tillrättavisat påven. Kvinnliga teologer har funnits som Catharina Broomé m.fl. Uppdraget som ministrant (korgosse) är sedan en tid även öppet för flickor.

Den Ortodoxa Kyrkan har inte heller kvinnliga präster och inte heller alla protestantiska kyrkor. Bara för att Svenska Kyrka har det, så innebär det inte att det måste vara så. Om den Katolska Kyrkan inför kvinnliga präster, så måste det gälla hela världen. Det var lättare att fatta ett sådant beslut i Svenska Kyrka Kyrkan som bara gäller ett land med betydligt färre medlemmar än den Katolska Kyrkan. Erwin Bishofberger (präst i S:a Eugenia i Stockholm och teologie doktor) sa på sin tid att det inte finns några teologiska hinder för kvinnliga präster. Paulus ord om att kvinnan bör tiga i församlingen är argument som inte håller.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 maj 2026, 12:23

Anders Ström skrev:
18 maj 2026, 12:07
Även om Katolska Kyrkan inte har några kvinnliga präster, så har det förkommit flera mycket högt uppsatta abbedissor som kunnat tillrättavisa präster och den heliga Birgitta som tillrättavisat påven. Kvinnliga teologer har funnits som Catharina Broomé m.fl. Uppdraget som ministrant (korgosse) är sedan en tid även öppet för flickor.
Precis. När frågan dyker upp i diskussioner brukar jag påtala just att det funnits många inflytelserika kvinnor i kyrkans historia och ställa frågan vilka kvinnliga, medeltida helgon och medeltida påvar som de kan nämna. Många, även icke-katoliker, kan namnet på åtminstone Heliga Birgitta och ofta även en rad andra helgon men det är sällan någon ens kan namnet på en enda påve från medeltiden (eller fram till slutet av 1800-talet för den delen). Det säger mycket om vilken betydelse kvinnorna haft och fortfarande har i kyrkan. Ett ensidigt fokus på ämbete leder fel.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 maj 2026, 12:04

När det är ruskväder som idag kan man spela nunna med knuff.

nunnamedknuff.jpeg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 maj 2026, 12:22

Men vaff*n, det måste ju bara vara blasfemi. Skämmes.

Tacka vet jag:
Bild
https://www.etsy.com/listing/1235899802 ... a8155261c4

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 maj 2026, 12:53

Det är Birgittasystrarna i Vadstena som tillverkar och säljer spelen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 maj 2026, 13:01

Tack. Det hade jag inte trott. 'Nunnan Fia med knuff, kyrkan förbjuder mer våldsanvändning än så'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 19 maj 2026, 15:36

Nunnan i spelet bär förövrigt Brigittasystrarnas utmärkande huvudbonad. De fem röda rundlarna syftar på Kristi fem sår.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 maj 2026, 17:00

Fördelen att bo i ett katolsk land, vi har ledigt annandag pingst och många på tisdag också:
Bild
https://luxembourg.public.lu/en/society ... ssion.html

MVH

Hans

Skriv svar