Ja, när och hur skapades denna religion, och om det var i ogudaktiga länder, när kom de hit?
Eftersom en fråga blev ställd i quiztråden om litauiska gudar kunde det konstateras att åtminstone någon baltisk gud verkar vara tämligen lik gudar här, varför man kan tro att det är en äldre religion, men som har olika namn på gudarna.
Att dessa gudar kom från Atlantis och klev i land på Härmanö någon gång i en grå forntid är väl något som många nutida människor inte längre tror på.
Man kan notera att vissa menar att de här gudarna kanske inte egentligen är så gamla, så att de kanske inte fanns här under bronsåldern ens. Men var kom de ifrån i så fall?
Davian borde ha några tankar om det där, och det har jag väl själv också, även om de inte alls är välutvecklade.
Asagudarnes land: dess början?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Asagudarnes land: dess början?
Det verkar ha skett ett religionsbyte i Norden någon gång kring romarrikets sista suckar. Innan dess fanns ju en Nerthus-kult som till viss del överlevde bytet.
Det hävdas emellanåt att vår asatro är en ättling av den romerska religionen - som i sin tur kommer från den grekiska.
Ginge vi längre bak är jag säker på att det går att hitta en samindoeuropeisk polyteistisk religion - som i öst blev hinduismen.
Men för att återgå till Norden så verkar vi ha ett religionsskifte var femhundrade år; Nerthus - asar - katolicismen - protestantismen - ateismen.
Nu vill jag bli motbevisad.
Det hävdas emellanåt att vår asatro är en ättling av den romerska religionen - som i sin tur kommer från den grekiska.
Ginge vi längre bak är jag säker på att det går att hitta en samindoeuropeisk polyteistisk religion - som i öst blev hinduismen.
Men för att återgå till Norden så verkar vi ha ett religionsskifte var femhundrade år; Nerthus - asar - katolicismen - protestantismen - ateismen.
Norden påverkades ordentligt av vad som var ett långlivat och mycket framgångsrikt imperium. Det finns också tydliga skillnader i det arkeologiska materialet här från år 0 till år 500.
Många har väl tänkt tanken att något "nytt" skapades av människor som har jobbat i Rom, väl åtminstone organisationsmässigt, och det där hittar vi väl då föga överraskande i Danmark.
Men jag menar, det finns ju klubbegubbar på hällristningar. Någon skulle därför kunna hävda att Tor fanns på bronsåldern.
Många har väl tänkt tanken att något "nytt" skapades av människor som har jobbat i Rom, väl åtminstone organisationsmässigt, och det där hittar vi väl då föga överraskande i Danmark.
Men jag menar, det finns ju klubbegubbar på hällristningar. Någon skulle därför kunna hävda att Tor fanns på bronsåldern.
Vi ska vara tydliga här att asatro inte är en ättling av en romersk religion som är en ättling av en grekisk ättling till samindoeurpiesk religion. Det resonemanget bygger på nån slags jungiansk idé om arketyper. Asatron är kvalitativt skild från romersk religion, romersk religion är kvalitaitvt annorlunda än grekisk osv. En stridsvagn och en personbil är inte släkt med varandra. de är inte ens varianter av samma grundidé. De delar vissa gemensamma drag och kan ha dragit nytta av varandras förfäder, men de är helt skilda saker. lite som att en häst och en flodhäst är helt skilda saker även om de delar vissa gemensamma drag och har dragit nytta av varandras förfäder.Markus Holst skrev: ↑13 maj 2026, 17:18Det verkar ha skett ett religionsbyte i Norden någon gång kring romarrikets sista suckar. Innan dess fanns ju en Nerthus-kult som till viss del överlevde bytet.
Asar dyker troligen upp runt millenieskiftet. Vi har Odien omnämnd på 400-talet. asatron, som vi vet idag, är nog en vikingatida uppfinning. Vi har fragment av något som skulle kunna vara asatro under vendeltiden. Men vi får inte glömma bort att gudar/gudanamn inte är liktydligt med den religiösa rörelsen asatro. Tiwaz, Tyr, Tiw osv dyker upp runt 500talet. Tiwaz kan sägas vara den yngsta gemensamma guden för germanska folken. Vilka i sin tur utvecklar vidare sina varianter av religiös åskådning.
Det finns ju inget sätt att säga "här börjar den" eftersom allt sker i ett spektrum och över långa tidsrymder. Men runt 700-talet är vi den vikingatida religionen igång. Den börjar nog utvecklas under 500-600talet. men har vissa gemensamma myter och historier med religionen som fanns innan asatron.
ateism är ingen religion heller iofs. men jag antar du menar religionskifte som i att något händer i det religiösa samhället och inte religionsbyte.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Även övergången från hednatro till kristendom och även från katolicism till protestantism tog ju några hundra år på sig och på samma sätt tror jag att asarna vandrade in ganska långsamt. Men frågan är: kom de någonstans ifrån eller skapades de av germanerna själva?
Jag kan tänka mig att det var en långsam process som kom underifrån. Genom sekler förändrades legenderna som berättades i vintermörkret och ett som de var hade de förändrats så mycket att de blivit en ny religion. Alltså är det vi och inte de som ser ett religionsbyte.
Jag kan tänka mig att det var en långsam process som kom underifrån. Genom sekler förändrades legenderna som berättades i vintermörkret och ett som de var hade de förändrats så mycket att de blivit en ny religion. Alltså är det vi och inte de som ser ett religionsbyte.
Allt vad vi vet i dagsläget pekar på att de är inhemskt skapade gudar.