"Man kan förlora mycket på vin kvinnor och sång men det går mycket fortare med hästar"
Häst- och travkåserier
Re: Häst- och travkåserier
Min salig mor brukade alltid när hon skulle förmana mig, citera en man som hade sagt ungefär det här:
"Man kan förlora mycket på vin kvinnor och sång men det går mycket fortare med hästar"
.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Går ATG ut med hur många Harry Boy-spel som säljs till varje omgång eller är det hemligt?Stefan Lundgren skrev: ↑9 november 2025, 21:52De som har köpt Harry Boy har också lyckats bra med det nya spelet V85, funderar på att köpa en vid nästa tillfälle.
En som vann uppåt miljonen hade bara satsat 48 kronor.
Stefan
Ändå är det lätt att sälja f.d. galopphästar som ridhästar. Vissa används till och med i hopptävlingar - kanske inte på 1.50-1.60 men 1.35 i alla fall. Finns (eller fanns i alla fall, tror att den är såld nu) en häst som tävlade i både galopp och hoppning om vartannat. Vet inte om hästarna rids in bättre numera eller om de rids in innan försäljning. De flesta inom galoppen har bakgrund i ridsporten.Markus Holst skrev: ↑6 november 2025, 14:05Det är ett omdöme som fortfarande lever kvar inom ridsporten.Patrik Öbrink skrev: ↑14 oktober 2025, 15:25galopphästarna tyckte man var odugliga, de ansågs inte ens inridna
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ja, men det beror inte på den förträffliga inredningen utan på att nya ägaren är införstådda med problemet och gör ett gediget jobb med hästen.
Jag vet galopperar som blivit sålda till unga flickor som förstahäst. Dessa har ingen aning om vad ett fullblod är och hamnar snart på sjukhus.
Jag vet galopperar som blivit sålda till unga flickor som förstahäst. Dessa har ingen aning om vad ett fullblod är och hamnar snart på sjukhus.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Patrik Öbrink
Nej, källan till det jag skrev är denna;
https://www.atg.se/V85/nyheter/251108-n ... boy-pa-v85
Stefan
Nej, källan till det jag skrev är denna;
https://www.atg.se/V85/nyheter/251108-n ... boy-pa-v85
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Hur är det med fusk och uppgjorda lopp inom travet? Stallkörning pratas det ganska ofta om, senast på Åby igår.
Jag vet att det förekom ibland inom galoppen i Sverige förr i tiden. Men det lyckades inte alltid. På Ulriksdal på 50-talet hade man kommit överens om vem som skulle segra, men en jockey ändrade sig under löpet och tog hem segern. Planerna kom ut i efterhand.
När jag bodde i Filippinerna besökte jag Santa Ana Racetrack ibland. Där var det minst ett uppgjort löp varje tävlingsdag. Ofta var det uppenbart, när en jockey strax innan mål tog upp sin häst häftigt för att låta en stallkamrat passera.
Jag vet att det förekom ibland inom galoppen i Sverige förr i tiden. Men det lyckades inte alltid. På Ulriksdal på 50-talet hade man kommit överens om vem som skulle segra, men en jockey ändrade sig under löpet och tog hem segern. Planerna kom ut i efterhand.
När jag bodde i Filippinerna besökte jag Santa Ana Racetrack ibland. Där var det minst ett uppgjort löp varje tävlingsdag. Ofta var det uppenbart, när en jockey strax innan mål tog upp sin häst häftigt för att låta en stallkamrat passera.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Fusk har mer eller mindre förekommit inom hästsporten och där finns det en bild som visar en kusk som använde körspöt fel.
I boken ”Travet i våran hjärtan” som trycktes 2006 i Karlshamn med flera författare och bilden finns på sidan 248, kapitlet hade rubriken ”Nej, ingenting var bättre förr—-men annorlunda” som skrevs av Evert Adamsson.
Bilden är tagen på travbanan i Östersund den 8 maj 1955 och visar två ekipage som kämpade på upploppet. John Öst som körde Zana kände sig slagen av Spilta med Anders Wikander i sulkyn. Öst försökte allt för att vinna och när det var kört så förde Öst sitt körspö mot Spilta huvud som stördes. Zana vann loppet till oddset 3,98 och Öst fick betala 50 kronor för trängning och ojuste spöföring. Bilden hamnade dock lite snett märkte jag, men visar klart att Öst störde sin konkurrent. Stefan
I boken ”Travet i våran hjärtan” som trycktes 2006 i Karlshamn med flera författare och bilden finns på sidan 248, kapitlet hade rubriken ”Nej, ingenting var bättre förr—-men annorlunda” som skrevs av Evert Adamsson.
Bilden är tagen på travbanan i Östersund den 8 maj 1955 och visar två ekipage som kämpade på upploppet. John Öst som körde Zana kände sig slagen av Spilta med Anders Wikander i sulkyn. Öst försökte allt för att vinna och när det var kört så förde Öst sitt körspö mot Spilta huvud som stördes. Zana vann loppet till oddset 3,98 och Öst fick betala 50 kronor för trängning och ojuste spöföring. Bilden hamnade dock lite snett märkte jag, men visar klart att Öst störde sin konkurrent. Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Enligt Blodbanken är det fem travare som har fått namnet Gotland och den sistnämnda föddes i Frankrike 2016. Hans härstamning är helfransk i tre leder och hans far heter Ready Cash som har amerikanen Viking’s Way som sin farfar och hans egen far Mickey Way har Bonefish sin sin farfar. Modern Sanawa har en fäderneslinje som är helfransk i flera leder som sträcker sig till jänkaren Sam Williams som vann Kentucky Futurity som treåring 1925. Han är i sin tur son till Peter Scott som föddes 1909 och var en av Peter The Great större söner i aveln. Mormodern Himlayenne har den franska avelsgiganten Floristan som morfar och hans far Star’s Pride har åtta vinnare av Hambledonian. Gotland har i Sverige 22 avkommor och de äldsta är födda 2021 och flera av den första kullen har vunnit lopp i Sverige.
Stefan
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Den 4 juni 1923 hände något unikt på Belmont Park i New York. Den 22-åriga irländaren Frank Hayes vann sitt första och enda lopp. Inget konstigt med det, men han var död när hästen Sweet Kiss korsade mållinjen i en två miles lång steeplechase. Hayes hade drabbats av en hjärtattack och avlidit under löpet, troligtvis orsakad av extremt snabb viktminskning (han hade gått ner från 64 kg till 59 kg på några dagar för att kunna rida aktuell vikt. Hästen fortsatte galoppera ett hundratal meter efter mål innan Hayes gled av. När ägaren Miss A.M. Frayling sprang fram för att gratulera gjorde hon den fasansfulla upptäckten.
Hästen fick smeknamnet "Sweet Kiss of Death" och ingen vågade rida henne igen.
Hästen fick smeknamnet "Sweet Kiss of Death" och ingen vågade rida henne igen.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Crokes Cross vann idag på Kelso till det högsta oddset någonsin i brittisk galoppsport. Hästen, som ägs och tränas av Stuart Coltherd från Selkirk i Skottland, gav 300-1.
https://www.racingpost.com/news/reports ... Ny3p2H4kE/
- Bilagor
-
- crokescross.jpeg (34.47 KiB) Visad 257 gånger
-
- crokescross-.jpeg (30.59 KiB) Visad 257 gånger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Att det händer sådana skrällar förekommer både inom galoppen och travet, ibland blir det odds på över 100 på svenska travbanor även om dessa är av lite ovanliga slaget.Patrik Öbrink skrev: ↑2 april 2026, 17:03Crokes Cross vann idag på Kelso till det högsta oddset någonsin i brittisk galoppsport. Hästen, som ägs och tränas av Stuart Coltherd från Selkirk i Skottland, gav 300-1.
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Just nu pågår vårmeetinget på Chester Racecourse i England med en hel del fina löp.
Chester - strax söder om Liverpool - är Englands äldsta kapplöpningsbana med anor från 1539. Den är väldigt ”skarp” och man rider i en kurva nästan hela tiden. Rakan är ”bara” 400 meter vilket engelsmännen tycker är extremt kort, medan vi andra tycker att det inte är så farligt. Låga nummer är en stor fördel och det gäller att ha rätt jockey på ryggen; en jockey som vet hur man ska rida på banan. Hästarna går på vänster ben, närmast railen, nästan hela vägen och det finns bara upploppsrakan eller strax efter mål att skifta ben på.
Chester - strax söder om Liverpool - är Englands äldsta kapplöpningsbana med anor från 1539. Den är väldigt ”skarp” och man rider i en kurva nästan hela tiden. Rakan är ”bara” 400 meter vilket engelsmännen tycker är extremt kort, medan vi andra tycker att det inte är så farligt. Låga nummer är en stor fördel och det gäller att ha rätt jockey på ryggen; en jockey som vet hur man ska rida på banan. Hästarna går på vänster ben, närmast railen, nästan hela vägen och det finns bara upploppsrakan eller strax efter mål att skifta ben på.
Här är det svenska rekordet:Att det händer sådana skrällar förekommer både inom galoppen och travet, ibland blir det odds på över 100 på svenska travbanor även om dessa är av lite ovanliga slaget.
https://www.travronden.se/travsport/tra ... vinnaroddsAmatörtränaren Åke J Eriksson från Norrgård utanför Lycksele och till vardags byggnadssnickare, lotsade sin kallblodsvalack Romeo Express till seger i årets första lopp på Umåker till ett vinnarodds av 1648,80 gånger pengarna. Det var endast Jerker Berggren, en vaktmästare från Umeå, som lagt en peng på Romeo Express. Tio kronor vinnare, inte för att han trodde på någon segerchans, utan för att han alltid spelade på häst nummer sju i första loppet.