Sverige

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Sverige

Inlägg av a81 » 7 september 2025, 14:48

Den gruppen av pensionärer är väl lite "osynlig" i Sverige. Pensionärer porträtteras ofta antingen som pigga 70-åringar som ser efter barnbarnen och reser jorden runt, eller som sköra 95-plussare på äldreboende. Äldre mellan ungefär 75 och 90 med sviktande hälsa men som klarar sig OK själva med lite stöd av anhöriga och/eller hemtjänst syns inte mycket i t.ex. media...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 7 september 2025, 18:25

Hans skrev:
5 september 2025, 16:46
Jag emigrerade 1993 och jag kan lista sakerna jag saknar från Knugariket.

1. Vatten, kust och badbara sjöar, nästan överallt, att man bara kan utnyttja dem en-två månader är en annan sak
2. Färska räkor, de som finns här är inte alls lika goda även om utbudet av fisk och skaldjur är förvånansvärt stort
3. Västerbottenost

Hustrun har mycket mer på sin lista trots att hon är utlandsfödd. Jag har svårt att lista fler saker som gör Sverige jättebra.

Andra förslag?

MVH

Hans
Inte för att jag är mycket i naturen, men visst är det fint.

Här är en video som jag ofta visar för folk som frågar: från farsans holme.

Ett dödligt hav kan det vara på utsidan.
Härmanö Grahn.jpg
Härmanö Grahn.jpg (38.73 KiB) Visad 2595 gånger
Bilden är hämtad härifrån.

https://gunnarssonforum.blogspot.com/20 ... uling.html

Men på insidan finns det fina sandstränder som är perfekta för småbarn att leka i. Det är som en labyrint av vatten och sand. Badplatserna på utsidan är också helt fantastiska. Där finns laguner med lugnt vatten som man kan dyka i. De är som små bassänger med en liten liten öppning till havet.

Och det är verkligen natur.

Man kan sitta där om natten och vara lika ensam som någon på en fjälltopp. Trots att ön bara är några km stor är jag också ganska säker på att man kan bo på den utan att någon märker något. Terrängen kan vara väldigt svår, med nästan någon form av kall regnskog i sprickdalarna, och där det också är väldigt sumpigt. I de större dalarna och på insidan kan det växa ek, och köttdjur springer runt och mumsar fritt.

Det skall enligt någon vara det varmaste havet i världen på samma breddgrad, och varmt vatten är något hela landet är välsignat av. Sjöar värms upp mycket snabbare än havsvatten, och vattentemperaturen långt upp i Norrland är mycket behaglig.

Käket, och språket... Ibland när man möter utisar fattar de inte att vi har pratat vår rotvälska i tusentals år, och de tror att en svenska är som en annan svenska, men det är helt fel. Man får förklara för dem att landet är relativt stort, och har många olika dialekter. År 1800 fanns det också flera som inte kunde förstå dialekter från vissa andra delar av landet.

Maten ja, olika sorters korvar, och ost, och landskapskäk. Stekt makrill är sjukt gott, men kanske inte något man äter överallt. Äggost är den typiska efterrätten från området, som på gamla bilder har mystiska mönster som folklivsforskarna undrade över. Där en gamling visade att man tog sin hårkam och skapade mönstret :) Så kvinnorna tog den ur håret och körde den runt i äggosten.

Vad jag gillar är att landet har så många olika områden, som alla är sina egna. Tandläkaren här berättade om när han jobbade i Västergötland för 55 år sedan eller så, och åkte och tittade på olika saker. Det där kan man göra snart sagt överallt. Flera områden i Sverige har sina kyrkor och sina minnesmärken. Folk är ofta också ganska snälla och låter en titta på saker som vanligtvis är gömda. I Skarabôxer kan man få se liljestenar om man frågar, men man måste förstås veta att de finns. En och annan hänger på prästernas kontor i domkyrkan. Jag är helt övertygad om att man kan ha ett antal olika och lika intressanta semestrar runt om i landet.

Liksom, alla gillar väl borgar, stenar, kyrkor och annat.

Sedan är det en annan sak att det vi tycker är fint kanske inte är det i ett internationellt perspektiv. Ekornavallen med alla gånggrifter ser ut som ingenting.... faktiskt, i jämförelse med vissa megalitgrejer från Portugal och upp till Frankrike, men det är vårt, och de var våra förfäder.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 september 2025, 19:08

Besattheten av naturen är väl ett svenskt särdrag?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 september 2025, 19:14

koroshiya skrev:
7 september 2025, 18:25
Bra.
Tack för den redogörelsen. Här utrikes blir vi invaderade av Svenska Armén imorgon kväll. Min gode vän, med två till avdankade Arméofficerare kommer.
Jag fick frågan om vi ville ha något från Sverige och jag anmälde en bit Västerbotten och en burk hjortronsylt. Sedan på skämt lade jag till ett par kilo färska räkor, några kilo färska kräftor och ett kilo löjrom.

Han höll på att få hjärtinfarkt i sin jakt på löjrom.

Mitt ungdomshem, typ mellan 11-19, var gissningsvis 400 meter ifrån Motala ström. Jag har plumsat där mer än en gång men då vattnet kom från Vättern var det av lägre temperatur.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 september 2025, 19:15

Markus Holst skrev:
7 september 2025, 19:08
Besattheten av naturen är väl ett svenskt särdrag?
Tror jag inte norrbaggarna håller med om.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 september 2025, 19:21

OK, nordiskt särdrag. Bra så?

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 7 september 2025, 19:34

Tack koroshiya för en härlig bit Sverige som du bjöd på - det var en hel del som av naturliga skäl faktiskt saknas här i Klockrike...och som har stannat i minnet på en någorlunda svensk gamling! Tack igen!

För övrigt, varför tackar svenskarna så lite? Typiskt exempel här i Skalman - en hel del skalmaniter bjuder på fina inlägg, många tänkvärda ord och bra skrivet. Men, varför är det så få som vågar(?) sätta in ett par tackord för de fina inläggen...?

Hmmmm...?

undrar Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 september 2025, 19:43

Vätterns omgivningar sägs vara vackra, men dess botten är troligen (det finns en film om sjöns botten) med utan växtlighet, men är man intresserad av skeppsvrak så är några vrak aningen intressanta enligt dykarna.nu!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 september 2025, 19:43

Vi är väl tvärt om kända för att tacka i tid och otid som när vi betalar i en affär och tackar när vi får tillbaka växelpengar.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 september 2025, 20:05

Polackerna är extremt artiga, de tackar hela tiden, tack tack. Tak tak och betyder då ja, ja.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 september 2025, 20:15

När jag har beskrivit svenskar för utlänningar har jag sagt att de är som tyskar, fast värre. Fyrkantiga. En regel är en regel, punkt slut. Finnas inga runda hörn.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 september 2025, 20:20

Hans skrev:
7 september 2025, 20:15
När jag har beskrivit svenskar för utlänningar har jag sagt att de är som tyskar, fast värre. Fyrkantiga. En regel är en regel, punkt slut. Finnas inga runda hörn.

MVH

Hans
Visar du upp dig själv som ett exempel?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 september 2025, 21:11

Nej.

Jag har blivit utsatt för elaka och onda utlänningar, allihopa, lite för länge. Så har har lite slipade hörn.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 7 september 2025, 21:35

Ytan, jag bor i Norrbottens län med en befolkningstäthet på 2,51 invånare/km². Brukar ta en sväng ut i Europa med bilen varje år, men nere på kontinenten är det tätt, tätt, mellan människorna/bilarna. På motorvägarna kör man i 120 km/h, med små avstånd - skulle man lämna lite avstånd till framförvarande, tjoff får man en lastbil i luckan. Ofta tar jag färjan Puttgarden - Rödeby, på vägen hemåt, och på motorvägen i Danmark märks genast skillnaden på avstånden mellan fordonen.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 8 september 2025, 07:17

Hans skrev:
7 september 2025, 20:15

MVH

Hans
Svenskar och tyskar är i alla fall lika på det viset att vi i allmänhet är punktliga. När jag åkte Uber till flygplatsen i Chicago berättade föraren, själv från Latinamerika, att han var ledare för ett amatörfotbollslag (alltså riktig fotboll) med utlänningar och bara tyskarna och svenskarna dök upp till träningen i tid.

Skriv svar