/SPjäsens styrka är som jag skrev tidigare pansargenomslaget, vars övertag
mot en 30mm akan är större än kalibern anger.
De allra flesta stridsfordon idag dimensioneras för att stå emot 30mm pansarproj
i front. De klarar garanterat inte av 40mm pil.
Samma förhållande gäller i mångt och mycket för stridsvagnarns sidopansar
Ska Sverige köpa stridsvagn CV90129 ?
"Den svenska modellen"!
Re: Ska Sverige köpa stridsvagn CV90129 ?
VARNING FÖR FRITT TYCKANDE UTFÄRDAT !Radiolänkgruppchefen skrev:Ska Sverige köpa stridsvagn CV90129? Bör vi göra det? vilken är utvecklad av stridsfordon 90, läs mer här http://www.geocities.com/nisse_va/strf90
Köpa Masssor!!
Den är cool, har ni sett filmen på Hägglunds hemsida?
den är lättare än strv 122 - Passar bra för de EU-gemensamma luftburna styrkorna.
Och att sätta en stor kanon på en liten vagn för att få politikerna att förstå att det är mindre provocerande än de elaka Tyska Panthe.. förlåt Leopard vagnarna...
(fast man kunde kanske ha satt pjäsen på IKV 91 oxå)
/John T.
Re: Ska Sverige köpa stridsvagn CV90129 ?
Penger har vi vel nok av (oljefondet er på ca 600.000.000.000 norske kronerSvempa skrev:Varför valde ni (Norge) 30 mm förresten? 40 mm har ju ett större utvecklingsområde...eller? Handlade det om pengar?
CV90 hadde vært enda kulere hvis den hadde hatt muligheter for å skyte TOW-raketter, slik som Bradley IFV. Men, dette hadde vel gjort at plassen inne ble mindre, eller at vognen hadde blitt større.
Er det C modellen som har fått mer panser? A versjonen mangler vel gyrostabilisert tårn, right?MD650 skrev:Sttrf 9040 är en världens bästa stridsfordon..kanske i vissa stycken den bästa.
Strf9040B är en mördarmaskin. Strf 9040 C är också bra men har tyvärr tappat lite avseende rörlighet då den väger nästan 30 ton.
C versionen är ganska ny - och har mera pansar.

Vad jag förstått är den främst avsedd för utlandstjänst.
Kan dessutom rekommendera http://www.boforsdefence.com/eng/products/com.htm
för mer info om 40 mm AKAN samt 3P ammo.
/S

Vad jag förstått är den främst avsedd för utlandstjänst.
Kan dessutom rekommendera http://www.boforsdefence.com/eng/products/com.htm
för mer info om 40 mm AKAN samt 3P ammo.
/S
Det har du rätt i. Jag vet dock att försök har gjorts med strf 9040 med BILL pvrb monterad (nerfällbart) bakom tornet. Detta ger bättre läge för skjutning med laserstyrda vapen under exempelvis snöförhållanden.oys skrev:CV90 hadde vært enda kulere hvis den hadde hatt muligheter for å skyte TOW-raketter, slik som Bradley IFV. Men, dette hadde vel gjort at plassen inne ble mindre, eller at vognen hadde blitt større.
Har dock ingen bild att visa på detta, eller ytterligare info om hur dessa försök gick.
/S
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Även försök med Buster har skett. Sedan har man ju också numera varianter med 120 mm granatsystem.
http://www.geocities.com/nisse_va/strf90
http://www.geocities.com/nisse_va/strf90
Nej!oys skrev:
Er det C modellen som har fått mer panser? A versjonen mangler vel gyrostabilisert tårn, right?
Både strf 9040 A, B ocg C har gyrostabiliserat torn. I A-versioen är det bar aett två-axligt gyro som klarar hastigheter upp till 20 km/h (enligt kraven) medan B och C klarar minst 40 km/h på APG-bana.
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 23 gånger.
Försöken med strf 90/56 har lagts på is då det blev lite felprioriteringar.Svempa skrev:Det har du rätt i. Jag vet dock att försök har gjorts med strf 9040 med BILL pvrb monterad (nerfällbart) bakom tornet. Detta ger bättre läge för skjutning med laserstyrda vapen under exempelvis snöförhållanden.oys skrev:CV90 hadde vært enda kulere hvis den hadde hatt muligheter for å skyte TOW-raketter, slik som Bradley IFV. Men, dette hadde vel gjort at plassen inne ble mindre, eller at vognen hadde blitt større.
Har dock ingen bild att visa på detta, eller ytterligare info om hur dessa försök gick.
/S
Vagnen tenderade att bli en vapenplattform för pvrb och inte ett strf med akan och pvrb.
- Hans Engström
- Medlem
För att återgå till 90120.
Bör omedlebart anskaffas, för pansarspan. Ignorera light tank/tank diskussionen. Det den är bra på är övervakning/eldledning. Är utrustad med den mest kraftfulla 'sensor suite' (vad nu det heter på svenska) i världen just nu. Har tre sikten om jag förstått rätt, och laddaren laddar bara emellanåt (utnyttjar ngn slags automatladdninng liknande den på Merkava 4an) utan övervakar huvudsakligen.
Bör omedlebart anskaffas, för pansarspan. Ignorera light tank/tank diskussionen. Det den är bra på är övervakning/eldledning. Är utrustad med den mest kraftfulla 'sensor suite' (vad nu det heter på svenska) i världen just nu. Har tre sikten om jag förstått rätt, och laddaren laddar bara emellanåt (utnyttjar ngn slags automatladdninng liknande den på Merkava 4an) utan övervakar huvudsakligen.
- Olof Larsson
- Medlem