Drönarkriget

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Drönarkriget

Inlägg av Hans » 11 juli 2025, 13:32

Ja.

Tänk dig ett modellplan och inte en A 10.

Men det gäller att träffa. Många motmedel mot drönare idag är baserade på mindre kaliber. 7,62-12,7 mm.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 11 juli 2025, 14:29

Hans skrev:
11 juli 2025, 13:27
RPAS = Remotely Piloted Aircraft System, fick jag tråla mig till.
Har varit civilist för länge...

Några är väl som pansarskott, förbrukningsvara som all ammunition.

Men de för att spana är då en annan sak. Vill man gärna kunna använda igen.

Korrekt?

MVH

Hans
Om man inte måste ha sönder saker är det förstås vettigt att prylarna kommer tillbaka så man kan använda dem igen. När man pratar om dem som förbrukningsvara tror jag det främst är s.k. självmordsdrönare/patrullrobot man menar då de är gjorda för att explodera i ett mål: https://en.wikipedia.org/wiki/Loitering_munition

Vad gäller spaningsdrönare finns det olika sorter med olika räckvidd, och tillhörande kostnad. En del korträckviddiga kan man ta mer risker med och de bör nog finnas i större volym. För den skull ska man kanske inte se på dem som förbrukningsvara, kan man få tillbaka även de billiga så är det bra.

Viss skillnad i kostnad för

Bild

och

Bild

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 juli 2025, 17:08

Kostnad för en pryl är helt irrelevant för en förbandschef. Det som är viktigt för denne är hur många den har av något, oavsett om detta något är soldater, fordon, pansarskott eller RPAS. Kostnaden spelar självklart roll för den som ska utrusta ett förband, billigare saker köper man oftast mer av än dyrare.

Men oavsett kostnad hamnar förbandschefen förr eller senare i en situation där denne kommer att tänka "ska jag använda mig av x, jag har bara y kvar och vet inte när jag eventuellt får fler". För att öka tiden tills man kommer i den situationen är det bra att ha förmåga att hålla sin materiel funktionsduglig över tiden. Vilket för små RPAS mycket väl kan innebära förmåga att byta t ex ett trasigt rotorblad även om den RPAS tillhörde den billigare typen att köpa in. Det finns skäl till att det finns reservdelssatser och utbildade tekniker även för saker som är relativt billigt att anskaffa. Krig utkämpas inte i excelarket utan i verkligheten.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 juli 2025, 17:24

Eftersom Ukraina nu har utvecklat "anti-drönare-drönare" kan det vara intressant att komma ihåg hur luftvärnsrobotar en gång kom till.

Tidig brittisk
Tidig amerikansk
Tidig tysk

Men kallar man något för drönare idag är det automatiskt något nytt och modernt som aldrig funnits tidigare... :wink:

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 11 juli 2025, 18:01

Njä på fältet är kostnaden förhoppningsvis inget en chef funderar för mycket på men däremot är väl prylarna framtagna för olika uppgifter med olika riskprofil och i det skedet har kostnaden rimligtvis en betydelse? Typ så?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 juli 2025, 18:49

Kostnaden spelar självklart roll för den som ska utrusta ett förband, billigare saker köper man oftast mer av än dyrare.
Poängen är att det för förbandschefen inte spelar någon roll vad en pryl kostar. Det viktiga är om prylen finns och kan användas. För att uppnå det senare är det bra med teknisk tjänst-resurser som kan reparera trasiga saker, det spelar mindre roll om den trasiga prylen är en billig RPAS eller en dyr.

En svindyr jaktrobot går självklart inte att reparera när den väl har avfyrats. Men en billig RPAS som kommer tillbaka med ett splitterskadat rotorblad vore det dumt att inte kunna byta det skadade bladet på. Det blir både billigare och går snabbare än att transportera fram en ny RPAS.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 12 gånger.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 11 juli 2025, 19:08

Tack, då är jag nog med.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 12 juli 2025, 20:03

sonderling skrev:
11 juli 2025, 13:28
Fråga: De här mindre drönarna som jagar enskilda soldater och stridsfordon (filmer jag ser på fejjan.)
Går det att skjuta ner dem med en hagelbössa (Nån halvautomat med grovhagel) eller är de robustare en så?

Sonderling
OM vi tänker qudrocopter varianterna så inbillar jag mig att det är väldigt lätta att störa i luften. En hagelsvärm borde vara tillräckligt. Om en rotor bli skadad så antar jag att den kommer krascha direkt. Det hela bygger ju på balans och samspel mellan fyra rotorer och blir den ena rubbad så bör den i princip krascha. Sen att träffa är en annan sak men hagel borde vara det vettigaste.
Senast redigerad av 1 Grönis, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2025, 20:12

Drönarna verkar ha blivit så mäktiga att det är svårt att få fram pansar till fronten. Det skjuts sönder på vägen dit.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 12 juli 2025, 22:06

Markus Holst skrev:
12 juli 2025, 20:12
Drönarna verkar ha blivit så mäktiga att det är svårt att få fram pansar till fronten. Det skjuts sönder på vägen dit.
Jag skulle vara försiktig med att göra sådana analyser. Verkligheten är som vanligt mer komplex än vad filmsnuttar på YouTube (eller journalisters analyser av dessa) ger sken av.

Ola Palmquist är klok, har haft honom som lärare en gång i tiden:

Nygammal taktik för strids­vagns­förband i Ukraina. Något för oss?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 13 juli 2025, 23:28

Intressant från Perun om hur kampen mellan medel och motmedel fortsätter. Nu i form av drönare som jagar andra drönare.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 14 juli 2025, 12:06

Bild på vad som sägs vara antidrönar-ammunition (drönarvärn? Vad är rätt term?)

Bild

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 14 juli 2025, 14:39

adlercreutz skrev:
14 juli 2025, 12:06
(drönarvärn? Vad är rätt term?)
Luftvärn. I det här fallet truppluftvärn.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 14 juli 2025, 14:48

Bjernevik skrev:
14 juli 2025, 14:39
adlercreutz skrev:
14 juli 2025, 12:06
(drönarvärn? Vad är rätt term?)
Luftvärn. I det här fallet truppluftvärn.
Tänkte på vad man ska kalla ammunitionen, om man behöver särskilja den sorten.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 14 juli 2025, 16:37

adlercreutz skrev:
14 juli 2025, 14:48
Tänkte på vad man ska kalla ammunitionen, om man behöver särskilja den sorten.
Ok, då missförstod jag dig.

Det närmaste begreppet borde vara kartesch, även om detta skott bara innehåller fyra kulor. Men förmodligen kommer man att hitta på något fränare namn som innehåller "drönare"...
Kartesch.jpg
Kartesch.jpg (20.29 KiB) Visad 2822 gånger

Skriv svar